آشنایی با ۱۰ نوع سردرد و روش درمان آن ها

آشنایی با ۱۰ نوع سردرد و روش درمان آن ها

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۱۸
  • در : سلامت عمومی

بسیاری از ما با نوعی از درد تپنده و ناراحت کننده سردرد آشنا هستیم. انواع مختلفی از سردرد وجود دارد. این مقاله ۱۰ نوع مختلف سردرد را تمورد بررسی قرار می دهیم:

  • سردردهای تنشی
  • سردردهای خوشه ای
  • سردردهای میگرنی
  • آلرژی یا سردردهای سینوسی
  • سردردهای هورمونی
  • سردردهای کافئینی
  • سردردهای ناشی از فشار
  • سردردهای فشار خون بالا
  • سردردهای برگشتی
  • سردردهای پس از سانحه

سازمان بهداشت جهانی به منبع معتبر اشاره می کند که تقریباً همه افراد هر چند وقت یکبار دچار سردرد می شوند.

اگرچه سردرد را می توان به عنوان “درد در هر ناحیه از سر” تعریف کرد، اما علت، مدت و شدت این درد می تواند با توجه به نوع سردرد متفاوت باشد.

در برخی موارد، سردرد ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد. اگر در کنار سردرد خود یکی از موارد زیر را تجربه کردید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • گرفتگی گردن
  • جوش
  • بدترین سردردی که تا به حال داشته اید
  • استفراغ
  • گیجی
  • لکنت زبان
  • هرگونه تب ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • فلج در هر قسمتی از بدن یا از دست دادن بینایی

اگر سردرد شما کمتر شدید است، ادامه مطلب را بخوانید تا نحوه تشخیص نوع سردردی را که ممکن است تجربه کنید و آنچه می توانید برای تسکین علائم خود انجام دهید، بیاموزید.

شایع ترین سردردهای اولیه

سردردهای اولیه هنگامی ایجاد می شوند که درد در سر شما شرایطی باشد. به عبارت دیگر، سردرد شما ناشی از چیزی نیست که بدن شما با آن درگیر است، مانند بیماری یا آلرژی.

این سردردها می توانند اپیزودیک یا مزمن باشند:

  • سردردهای دوره ای ممکن است هر چند وقت یکبار یا حتی هر چند وقت یکبار رخ دهد. آنها می توانند از نیم ساعت تا چند ساعت دوام بیاورند.
  • سردردهای مزمن سازگارتر هستند. آنها اغلب روزهای خارج از ماه رخ می دهند و می توانند روزها در یک زمان ادامه داشته باشند. در این موارد ، برنامه کنترل درد ضروری است.

۱ – سردرد های تنشی

انواع سردرد

انواع سردرد

اگر سردرد تنشی دارید، ممکن است احساس کسالت و درد در سرتان داشته باشید. این نوع ضربان دار نیست حساسیت یا حساسیت در اطراف گردن، پیشانی، پوست سر یا عضلات شانه نیز ممکن است ایجاد شود.

هر کسی می تواند دچار سردرد تنشی شود و اغلب در اثر استرس ایجاد می شود.

برای تسکین علائم گاه به گاه ممکن است یک مسکن بدون نسخه (OTC) کافی باشد. این شامل:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن (Advil)
  • ناپروکسن (Aleve)
  • استامینوفن و کافئین ، مانند سردرد تنشی اکسدرین

اگر داروهای OTC تسکین دهنده نیستند، پزشک ممکن است داروهای تجویز شده را توصیه کند. این می تواند شامل ایندومتاسین، ملوکسیکام (موبیک) و کتورولاک باشد.

هنگامی که سردرد تنشی مزمن می شود، ممکن است روش متفاوتی برای رفع محرک سردرد زمینه ای پیشنهاد شود.

۲ – سردرد های خوشه ای

انواع سردرد

انواع سردرد

سردردهای خوشه ای با درد شدید سوزش و سوراخ شدن مشخص می شوند. آنها در اطراف یا پشت یک چشم یا در یک طرف صورت در یک زمان ظاهر می شوند. گاهی اوقات تورم، قرمزی، برافروختگی و تعریق می تواند در طرفی ایجاد شود که تحت تأثیر سردرد قرار دارد. احتقان بینی و پارگی چشم نیز اغلب در همان سمت سردرد رخ می دهد.

این سردردها در یک سری اتفاق می افتد. هر سردرد فردی می تواند از ۱۵ دقیقه تا سه ساعت طول بکشد. اکثر مردم یک تا چهار سردرد در روز، معمولاً تقریباً در هر روز، در طول یک خوشه تجربه می کنند. پس از برطرف شدن یک سردرد، به زودی سردرد دیگری نیز ایجاد می شود.

یک سری سردردهای خوشه ای می توانند روزانه برای ماه ها در یک زمان باشند. در ماه های بین خوشه ها، افراد علامت ندارند. سردردهای خوشه ای بیشتر در بهار و پاییز شایع هستند. آنها همچنین سه برابر بیشتر در مردان شایع هستند.

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد سردرد خوشه ای می شود، اما آنها راههای موثری برای درمان علائم می دانند. پزشک شما ممکن است اکسیژن درمانی، سوماتریپتان (Imitrex) یا بی حسی موضعی (لیدوکائین) را برای تسکین درد توصیه کند.

پس از تشخیص بیماری، پزشک با شما همکاری می کند تا یک طرح پیشگیری ایجاد کند. کورتیکواستروئیدها، ملاتونین، توپیرامات (توپاماکس) و مسدود کننده های کانال کلسیم ممکن است سردردهای خوشه ای شما را در دوره بهبودی قرار دهند.

۳ – میگرن

انواع سردرد

انواع سردرد

درد میگرنی یک ضربان شدید از اعماق سر شما است. این درد می تواند روزها ادامه یابد. سردرد به طور قابل توجهی توانایی شما را در انجام کارهای روزمره محدود می کند. میگرن ضربان دار است و معمولاً یک طرفه است. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی اغلب به نور و صدا حساس هستند. تهوع و استفراغ نیز معمولاً رخ می دهد.

قبل از برخی از میگرن ها اختلالات بینایی ایجاد می شود. تقریباً از هر پنج نفر، یک نفر این علائم را قبل از شروع سردرد تجربه می کند. به عنوان هاله شناخته می شود، ممکن است باعث مشاهده موارد زیر شود:

  • چراغ چشمک زن
  • چراغ های درخشان
  • خطوط زیگزاگ
  • ستاره ها
  • نقاط کور

هاله ها همچنین می توانند شامل سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت یا در یک بازو و مشکل در صحبت کردن باشند. با این حال، علائم سکته مغزی می توانند میگرن را تقلید کنند، بنابراین اگر هر یک از این علائم برای شما جدید است، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

حملات میگرنی ممکن است در خانواده شما رخ دهد یا می تواند با سایر بیماری های سیستم عصبی مرتبط باشد. زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به میگرن هستند. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نیز بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند.

برخی عوامل محیطی مانند اختلال در خواب، کم آبی بدن، حذف وعده های غذایی، برخی از غذاها، نوسانات هورمونی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از عوامل محرک میگرن هستند.

اگر مسکن های بدون نسخه درد میگرن شما را در حین حمله کاهش نمی دهند، پزشک ممکن است تریپتان تجویز کند. تریپتان ها داروهایی هستند که التهاب را کاهش داده و جریان خون را در مغز شما تغییر می دهند. آنها به صورت اسپری بینی، قرص و تزریق ارائه می شوند.

اگر سردردهایی را تجربه می کنید که بیش از سه روز در ماه ناتوان کننده هستند، چهار روز در ماه تا حدودی ناتوان کننده هستند، یا حداقل شش روز در ماه دچار سردرد می شوید، با پزشک خود در مورد مصرف داروهای روزانه برای جلوگیری از سردرد خود مشورت کنید.

تحقیقات نشان می دهد که داروهای پیشگیرانه به میزان قابل توجهی کم مصرف می شوند. تنها ۳ تا ۱۳ درصد از افراد مبتلا به میگرن از داروهای پیشگیرانه استفاده می کنند، در حالی که تا ۳۸ درصد در واقع به آن نیاز دارند. جلوگیری از میگرن کیفیت زندگی و بهره وری را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

داروهای پیشگیرانه مفید عبارتند از:

  • پروپرانولول (ایندرال)
  • متوپرولول (توپرول)
  • توپیرامات (توپاماکس)
  • آمی تریپتیلین

۴ – سردردهای آلرژیک یا سینوسی

انواع سردرد

انواع سردرد

گاهی اوقات سردرد در نتیجه واکنش آلرژیک ایجاد می شود. درد ناشی از این سردردها اغلب در ناحیه سینوس و جلوی سر متمرکز می شود.

سردردهای میگرنی معمولاً به عنوان سردردهای سینوسی اشتباه تشخیص داده می شوند. در حقیقت، تا ۹۰ درصد از “سردردهای سینوسی” در واقع میگرن هستند. افرادی که آلرژی مزمن فصلی یا سینوزیت دارند مستعد ابتلا به این نوع سردردها هستند.

سردردهای سینوسی با نازک شدن مخاط ایجاد شده و باعث ایجاد فشار در سینوس می شود، درمان می شود. اسپری های استروئیدی بینی، ضد احتقان های OTC مانند فنیل افرین (Sudafed PE) یا آنتی هیستامین ها مانند ستیریزین (آلرژی Zyrtec D + احتقان) ممکن است در این مورد کمک کنند.

سردرد سینوسی نیز می تواند نشانه عفونت سینوسی باشد. در این موارد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای از بین بردن عفونت و تسکین سردرد و سایر علائم تجویز کند.

۵ – سردردهای هورمونی

انواع سردرد

انواع سردرد

زنان معمولاً سردردهایی را تجربه می کنند که با نوسانات هورمونی مرتبط است. قاعدگی ، قرص های ضد بارداری و بارداری همه بر سطح استروژن شما تأثیر می گذارد که می تواند باعث سردرد شود. سردردهای مرتبط با چرخه قاعدگی را میگرن قاعدگی نیز می نامند. این می تواند درست قبل ، در طول یا بلافاصله پس از قاعدگی و همچنین در زمان تخمک گذاری رخ دهد.

مسکن های بدون نسخه مانند ناپروکسن (Aleve) یا داروهای تجویزی مانند frovatripan (Frova) می توانند برای کنترل این درد مفید باشند.

تخمین زده می شود که حدود ۶۰ درصد از زنان مبتلا به میگرن نیز میگرن قاعدگی را تجربه می کنند، بنابراین داروهای جایگزین ممکن است در کاهش سردردهای کلی در ماه نقش داشته باشند. تکنیک های آرام سازی، یوگا، طب سوزنی و خوردن رژیم غذایی اصلاح شده ممکن است به جلوگیری از سردردهای میگرنی کمک کند.

۶ – سردرد های کافئینی

انواع سردرد

انواع سردرد

کافئین بر جریان خون در مغز شما تأثیر می گذارد. خوردن بیش از حد می تواند باعث سردرد شود، همچنین ترک کافئین “بوقلمون سرد”. افرادی که میگرن مکرر دارند به دلیل مصرف کافئین در معرض خطر سردرد هستند.

وقتی عادت دارید روزانه مغز خود را در معرض مقدار مشخصی از کافئین، محرک قرار دهید، ممکن است در صورت عدم رفع کافئین دچار سردرد شوید. این ممکن است به این دلیل باشد که کافئین شیمی مغز شما را تغییر می دهد و ترک آن می تواند باعث سردرد شود.

همه کسانی که کافئین خود را کاهش می دهند، دچار سردرد ترک نخواهند شد. حفظ مصرف کافئین در سطح ثابت و معقول – یا ترک کامل آن – می تواند از بروز این سردردها جلوگیری کند.

۷ – سردردهای ناشی از فعالیت

سردردهای ورزشی پس از دوره های فعالیت بدنی شدید به سرعت اتفاق می افتد. وزنه زدن، دویدن و مقاربت جنسی همگی محرک های معمول برای ایجاد سردرد هستند. تصور می شود که این فعالیت ها باعث افزایش جریان خون در جمجمه شما می شود که می تواند منجر به سردرد ضربان دار در دو طرف سر شما شود.

سردرد ناشی از فشار نباید زیاد طول بکشد. این نوع سردرد معمولاً در عرض چند دقیقه یا چند ساعت برطرف می شود. مسکن ها مانند آسپرین و ایبوپروفن (Advil) باید علائم شما را تسکین دهند.

در صورت بروز سردردهای شدید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. در برخی موارد، آنها ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی باشند.

۸ – سردردهای فشار خون بالا

انواع سردرد

انواع سردرد

فشار خون بالا می تواند شما را دچار سردرد کند و این نوع سردرد علامت اورژانسی است. این زمانی اتفاق می افتد که فشار خون شما به طور خطرناکی بالا می رود.

سردرد فشار خون معمولاً در دو طرف سر شما ایجاد می شود و معمولاً با هرگونه فعالیت بدتر می شود. اغلب دارای کیفیت ضربان دار است. همچنین ممکن است دچار تغییراتی در بینایی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، خونریزی بینی، درد قفسه سینه یا تنگی نفس شوید.

اگر فکر می کنید دچار سردرد فشار خون هستید، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

در صورت درمان فشار خون بالا احتمال بروز این نوع سردرد بیشتر است.

این نوع سردردها معمولاً بلافاصله پس از کنترل بهتر فشار خون از بین می روند. تا زمانی که فشار خون بالا کنترل شود، آنها نباید دوباره ظاهر شوند.

۹ سردردهای برگشتی

انواع سردرد

انواع سردرد

سردردهای برگشتی، که به عنوان سردردهای بیش از حد دارویی نیز شناخته می شوند ، می توانند مانند یک سردرد کسل کننده و تنشی باشند ، یا ممکن است مانند میگرن شدیدتر احساس درد کنند.

در صورت استفاده مکرر از مسکن های بدون نسخه ، ممکن است مستعد این نوع سردرد باشید. استفاده بیش از حد از این داروها منجر به سردردهای بیشتر می شود تا کمتر.

سردردهای برگشتی هر زمان که بیش از ۱۵ روز در ماه از داروهای OTC مانند استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن استفاده شود، رخ می دهد. آنها همچنین بیشتر با داروهای حاوی کافئین رایج هستند.

تنها راه درمان سردرد برگشتی این است که خود را از دارویی که برای کنترل درد مصرف می کردید، کنار بگذارید. اگرچه ممکن است درد در ابتدا تشدید شود، اما باید ظرف چند روز کاملاً فروکش کند.

یک راه خوب برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از سردردها، مصرف داروهای پیشگیرانه روزانه است که باعث ایجاد سردردهای برگشتی نمی شود و از بروز سردردها در ابتدا جلوگیری می کند.

۱۰ – سردردهای پس از سانحه

سردردهای پس از سانحه می توانند بعد از هر نوع آسیب سر ایجاد شوند. این سردردها شبیه میگرن یا سردردهای تنشی هستند و معمولاً تا ۶ تا ۱۲ ماه پس از وقوع آسیب شما ادامه می یابند. آنها می توانند مزمن شوند.

تریپتان ها، سوماتریپتان (Imitrex)، مسدود کننده های بتا و آمی تریپتیلین اغلب برای کنترل درد ناشی از این سردردها تجویز می شوند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، سردردهای اپیزودیک ظرف ۴۸ ساعت از بین می روند. اگر سردردی دارید که بیش از دو روز طول می کشد یا شدت آن افزایش می یابد، باید برای کمک به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر بیش از ۱۵ روز در طول ماه در مدت سه ماه دچار سردرد می شوید، ممکن است دچار یک سردرد مزمن باشید. شما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا بفهمید مشکل چیست، حتی اگر بتوانید درد را با آسپرین یا ایبوپروفن کنترل کنید.

سردرد می تواند علامتی از بیماری های جدی تر باشد و برخی از آنها نیاز به درمان فراتر از داروهای OTC و درمان های خانگی دارند.