ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۳۱
  • در : دانستنیها

مقدمه

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی شاید برای شما آشنا باشد. میز نوگوچی مبلمانی مدرن است که هنرمند و طراحی آمریکایی – ژاپنی به نام ایسامو نوگوچی (Isamu Noguchi) آن را طراحی کرده است و شرکت هرمان میلر این میز را در سال ۱۹۴۷ به طور رسمی به همه معرفی کرد. ایسامو نوگوچی مجسمه ساز، طراح مبلمان و همچنین متخصص ساخت مناظری طبیعی نما بوده است. برای آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن با ادامه ی مقاله همراه شوید.

آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن

میز نوگوچی را می شناسید؟ درباره مجسمه ساز، ایسامو نوگوچی طراح میز نوگوچی چه اطلاعاتی دارید؟ در ادامه آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

آیا در مورد مجسمه ساز ژاپنی – آمریکایی، ایسامو نوگوچی (Isamu Noguchi) تا کنون شنیده اید؟ اگر پاسختان منفی است و او را نمی شناسید، ممکن است مشهورترین اثر او یعنی میز نوگوچی را بشناسید. طراحی میز نوگوچی شامل دو تکه چوب منحنی شکل به عنوان پایه های میز است، به عبارتی پایه این میز از چوب گردو و متشکل از دو بخش یکسان است. به طوری که یک قسمت معکوس شده و به وسیله ی میله ای محوری به بخش دیگر اتصال پیدا می کند. دو تکیه گاه چوبی باعث ایجاد یک پایه ی نگه دارنده ی پایدار می شود و این امکان را فراهم می کند تا صفحه ی شیشه ای ساده ای که به فرم مثلث با لبه هایی که صاف شده اند، بر روی پایه های میز نوگوچی، به‌ شکلی یکنواخت و محکم قرار گیرد.

شما می توانید کپی های متعدد این میز را در سایت های مختلف مبلمان پیدا کرده و یکی را خریداری نمایید، بدین صورت بسیاری از دوستداران این طراحی شیک، می توانند بدون داشتن اطلاعات زیادی در رابطه با شخصی که میز اصلی را طراحی و ایجاد کرده، صاحب این میز خاص شوند.

ایسامو نوگوچی، مجسمه ساز ژاپنی – آمریکایی، به دلیل میز نوگوچی اش به شهرت رسیده است، اما حرفه ی هنری این هنرمند، زمینه ها و سبک های بسیاری را در بر می گیرد. 

ایسامو نوگوچی که بود؟

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

اگر قرار باشد تا از تاثیرگذارترین مجسمه سازان قرن بیستم یادی کنیم، بدون شک نام ایسامو نوگوچی شنیده خواهد شد. کارهای نوگوچی شامل طراحی و ساخت مناظری طبیعی نما، مجسمه سازی، معماری، طراحی محصول و مواردی دیگر می باشد. این هنرمند یک خلاق در سطح بین المللی بود که سبک طراحی هایش متاثر از تجربیات وی در ژاپن، مکزیک، ایالات متحده و دیگر سفرهایش بوده است. لذا ایسامو نوگوچی از تجربیات گسترده ای در زمینه های مختلف بر خوردار است و این تجربیات گسترده باعث شده تا کارهای او دارای تنوع و انواع مختلفی باشند.

نوگوچی در ۱۷ نوامبر ۱۹۰۴، در کالیفرنیا (California) از نویسنده ای آمریکایی به نام لئونی گیلمور (Léonie Gilmour) و شاعر معروف ژاپنی با نام یون نوگوچی (Yone Noguchi) متولد شد. نوگوچی دو سال ابتدایی زندگی اش را، پیش از مهاجرت به همراه مادرش به ژاپن در کالیفرنیا گذرانده است. این هنرمند تا ۱۳ سالگی در کشور ژاپن زندگی می کرده و مادرش همواره در پروژه های هنری او را حمایت می کرد و او را در طراحی خانه و باغ شان درگیر می کرد. او بعدها به ایندیانا (Indiana) نقل مکان کرد و در آن جا در رابطه با مجسمه سازی آموزش هایی دید و به خلق هنر ادامه داد.

هویت نوگوچی به عنوان یک فرد هم ژاپنی و هم آمریکایی موضوعی بود که در زندگی بیش تر او را دچار شک و تردید می کرد. او می پرسد، با تابعیت و تربیتی مضاعف، واقعا خانه ی من کجا بود؟ محبت ها و گرایش های من کجا بود؟ هویت من کجاست؟ ژاپن یا آمریکا، شایدم هر دو، و یا جهان؟ هر چند که نوگوچی در طول زندگی خود با این مسئله دست و پنجه نرم می کرد، اما در حال حاضر نام و یاد وی هم در ژاپن و هم در ایالات متحده با احترام یاد می شود.

نکات برجسته شغلی ایسامو نوگوچی

هر چند که این هنرمند بیش تر به دلیل میزش به شهرت رسیده است، اما او واقعاً رویای ساخت مبلمان را نداشته است. سایر پروژه های نوگوچی شامل ساخت مجسمه ها، مناظر، باغ ها، بناهای تاریخی و مواردی دیگر بوده است. او همیشه برای ایجاد هنر خودش را بیش از حد تحت فشار قرار می داد و از ایجاد مجسمه برای خانواده های نیویورکی ثروتمند رضایت نداشت.

یکی از مهم ترین پروژه ها در طول زندگی نوگوچی، Play Mountain نام داشته است، پیشنهادی برای یک زمین بازی که کار نوگوچی شامل مجسمه سازی، ساخت مناظر طبیعی نما و دیگر کارهای طراحی بود. اما این پروژه بیش از آن که بخواهد تستی نهایی برای مهارت های هنرمند باشد، هدیه ای برای تمام کودکان بود. نوگوچی امیدوار بود تا بچه ها بتوانند آزادانه به بازی و سرگرمی در آن مشغول شوند، چیزی که او هرگز آن را تجربه نکرده بود.

نوگوچی این طور بیان می کند که Play Mountain، پاسخ من به خاطرات دوران کودکی ام بود که از آن راضی نبوده ام، یک زمین بازی متروک بر روی صخره ای در توکیو که با ترس و لرز به آن نزدیک می شدم. شاید به همین دلیل باشد که سعی کردم به شهر نیویورک تعلق داشته باشم. روبرت موسس (Robert Moses) نمی گذارد تا دیدگاه وی به واقعیت مبدل شود، اما کودکان و بزرگ ترها می توانند از دیدگاه ایسامو نوگوچی در پارک مورنومای ژاپن (Moerenuma Park) لذت ببرند.

نوگوچی بنیاد و باغ موزه ایسامو نوگوچی را به عنوان مجموعه ای از برترین آثار خود، تأسیس کرده است.

چرا میز نوگوچی تا این اندازه به شهرت رسیده است؟

نوگوچی میز نوگوچی را در سال ۱۹۴۷ برای هرمان میلر (Herman Miller) طراحی کرد. این میز با عنوان “طراحی برای تولید” و یا “مجسمه ای برای استفاده” به جهان معرفی شد. نوگوچی بر این عقیده بود که این میز قهوه به خاطر سادگی اش، بهترین وسیله ای است که تا کنون طراحی کرده است. این قطعه ی هنری خیلی زود، به یکی از موفق ترین قطعات هرمان میلر مبدل شد و با توقف تولیدش در سال ۱۹۷۳ حتی مطلوب تر هم شد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا میز نوگوچی بسیار معروف شد، هرمان میلر و خود نوگوچی این میز را خیلی دوست داشتند، این میز دارای ژستی هوشمندانه و بسیار ظریف بود که باعث می شد که یک مبلمان به یک اثر هنری زنده تبدیل شود. مانند صندلی Eames، این میز هم به آسانی قابل تشخیص بود و بدین شکل به مبلمانی نمادین تبدیل شد.

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

ایسامو نوگوچی و میز قهوه نوگوچی

آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن

آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن

آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن

آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن

آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن

آشنایی با میز نوگوچی و تاریخچه آن

کلام پایانی

ایسامو نوگوچی (Isamu Noguchi) مجسمه ساز ژاپنی – آمریکایی به خاطر طراحی میز نوگوچی به شهرت رسیده است. این میز که دارای طراحی بسیار ساده و شیکی است، از دو بخش یکسان به عنوان پایه، که به صورت معکوس قرار گرفته اند و یک صفحه ی شیشه ای سنگین به ضخامت ۱٫۹ سانتی متر تشکیل شده است. شیشه ی این میز بدون هیچ گونه اتصالاتی روی میز، به شکلی محکم روی پایه قرار گرفته است. این میز یکی از جذاب ترین طراحی های ایسامو نوگوچی برای شرکت هرمان میلر بوده است.