برج مسکونی پارک نووا (Park Nova)

برج مسکونی پارک نووا (Park Nova)

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۴-۰۹
  • در : دانستنیها

مقدمه

پروژه برج مسکونی پارک نووا (Park Nova) که برای کشور سنگاپور طراحی شده است، دارای جدیدترین تکنیک نوین گردان بوده که علاوه بر برخورداری از تکنولوژی های سبز روز دنیا، با گردش طبقاتش، قادر به تنظیم جذب نور، باد و دیگر انرژی های طبیعی در محیط می باشد.

برج باغ عمودی سرسبز ساکنان شهر را به طبیعت نزدیک تر می کند.

پروژه برج مسکونی پارک نووا (Park Nova)

پروژه برج مسکونی پارک نووا (Park Nova)

کلمه بیوفیلیا (biophilia) که به معنی عشق به طبیعت است، بر جذابیت ذاتی و احساس مثبت انسان ها نسبت به طبیعت و فرآیندهای طبیعی اشاره دارد. برج مسکونی پارک نووآ (Park Nova) که در بلوار آرچارد (Orchard) سنگاپور طرح ریزی شده است، این کار را با ادغام دوباره ی زندگی سنتی و شهرنشینی انجام می دهد تا مردم بتوانند از مزایای طبیعت سبز و شهرنشینی بهره ببرند. یک گروه معماری با نام PLP برج سبزی را با استفاده از کیفیت طراحی بیوفیلک یا بیوفیلی و ترکیب سرسبزی جهت ارتباط ساکنان با طبیعت، طراحی کرده است.

سیستم هوشمند گردان، از تکنولوژی های مورد استفاده در این برج سبز می باشد که در کفی هر طبقه قرار داشته و پایه های آن در داخل طبقات فرو می روند. سیستم هوشمند این ساختمان در طول روز بر طبق شرایط محیطی، میزان دما، وزش باد و تابش نور خورشید، عمل می کند.

پروژه برج مسکونی پارک نووا (Park Nova)

پروژه برج مسکونی پارک نووا (Park Nova)

طراحان برج مسکونی پارک نووآ این گونه توضیح می دهند که، با طراحی یک پروانه، ساختمان از بالای تاج درخت بر روی ستون هایی باریک مرتفع شده است و صفحات کف را به آرامی از لبه های متحرک در سه بال قرار می دهد تا پتانسیل تهویه طبیعی را بتواند به حداکثر برساند. در تجسم ظاهری برج مسکونی هم می توان باغ های سبزی را مشاهده نمود که از لبه ی بالکن ها سرازیر شده اند و به ساختمان ویژگی بیوفیلک می دهند.

علاوه بر این، در هر طبقه از ساختمان، پانل های فتوولتائیک رنگی و شیشه ای و توربین های بادی ستونی شکل نیز تعبیه شده است تا هم توانایی جذب حجم بالایی از انرژی را داشته باشد و هم به زیبایی نمای خارجی این ساختمان کمک شایانی کرده باشد.

هر چند که این گروه طراحی قصد داشت تا در مورد چگونگی زندگی ساکنان شهر تجدید نظر کند، اما تحت تأثیر تاریخچه مکان و زمینه خاص بلوار آرچارد بود. معماران اظهار داشته اند که طراحی بیوفیلیک پارک نووآ، از زمینه، تاریخ و موقعیت مکانی محلی الهام گرفته است، زمانی باغ ها و باغچه ها بودند و حال، مقصدی برای سبک زندگی هستند تا همان ظاهر سبز و سرسبزی را به ساختمان ها بدهند. به عبارتی دیگر، پارک نووا توانسته است تا بدون از بین بردن لوکسی و مدرنی یک آپارتمان بزرگ با چشم اندازهای خارق العاده اش از افق شهر، طبیعت را به این برج مسکونی هدیه کند.

پارک نووا قرار است در حدود سال ۲۰۲۳ تکمیل، و ۵۴ اقامتگاه جدید را به بلوار آرچارد سنگاپور اضافه کند.

پروژه برج مسکونی پارک نووا (Park Nova)

پروژه برج مسکونی پارک نووا (Park Nova)

کلام پایانی

پروژه برج مسکونی پارک نووا (Park Nova) توانسته سرسبزی طبیعت را با زندگی شهرنشینی مدرن ادغام کند. پارک نووا که توسط گروه معماران PLP طراحی شده است، از یک پروانه الهام گرفته و در باغ های عمودی سرسبزی مستور شده است.