ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا چیست؟

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۰
  • در : اخبار پزشکی

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، کورنا ویروس ها Coronaviruses خانواده بزرگی از ویروس ها را تشکیل می دهند که می توانند پرندگان و پستانداران، از جمله انسانها را آلوده کنند. با ما باشید تا بدانیم که ویروس کرونا چیست و چگونه این بیماری پاندمی توانسته است امروزه این گونه جهان را گرفتار خود نماید.

کرونا ویروس ها در طول سال ها مسئول شیوع بیماری های مختلفی از جمله سندروم حاد تنفسی سارس SARS در طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ و بیماری سندرم تنفسی مرس MERS در کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ بوده اند. اما بیماری واگیر دار فعلی که آن را به عنوان کلی کرونا می شناسیم در دسامبر سال ۲۰۱۹ از ووهان چین آغاز شد و در پی شیوع همگانی آن نگرانی های بین المللی را برانگیخت.

تاکنون علائم ثابت و مشخصی برای ویروس کرونا مشخص نشده است. برخی از کرونا ویروس ها علائم ساده ای چون سرما خوردگی های پیش پا افتاده را دارند و برخی دیگر نیز باعث مشکلات حاد تنفسی می شوند.

ویروس کرونا چگونه ما را بیمار می کند؟

جان کارتت، استادیار میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد اذعان داشته است که هسته سلول ویروس کرونا حاوی ماده ژنتیکی است که به ویروس اجازه می دهد که آن را به سلول های آسیب پذیر تزریق کند و به این ترتیب آن ها را آلوده نماید. تاج های یک ویروس کرونا که از جنس پروتئین هستند از درون هسته تا سطح ویروس گسترش یافته اند و به ویروس اجازه می دهند سلولهای خاص موجود در بدن را شناسایی نمایند.

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست

هنگامی که این تاج ها گیرنده خود را [بر روی یک سلول میزبان] درگیر کند، یک پل ارتباطی شکل می گیرد که منجر به ادغام ویروس با سلول می شود. این ادغام به ویروس اجازه می دهد مواد ژنتیکی خود را آزاد کرده و ساختار فیزیکی خود را وارد سلول میزبان کند و این جا است که فرمانروایی ویروس کرونا آغاز می شود. ویروس حالا سلول میزبان را تبدیل به کارخانه ای می کند که می تواند ویروس های جدیدی را تولید نماید و به این ترتیب بیماری با سرعت در بدن منتشر می شود.

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست

منشاء ویروس کرونا چیست؟

تحقیقات ابتدایی نشان داده است که معمولاً کرونا ویروس ها از سلول های بدن حیوانات به عنوان میزبان اصلی خود استفاده می کنند اما این ویروس در طی جهشی که داشته است خود را به حضور در بدن انسان نیز عادت داده است. به نظر می رسد پیش ساز های ویروس کرونا همانند ویروس های سارس و مرس در خفاش ها ظاهر شده اند. ( ویروس SARS از خفاش ها به مخمرها (پستانداران کوچک و شبانه) در مسیر خود جهش داشته است اما پذیرش این فرضیه در مورد ویروس مرس کمی دشوار است زیرا این ویروس قبل از انسان، شترها را آلوده کرده است.
شواهد نشان می دهد که ویروس کرونا قبل از این که مستقیماً از خفاش به انسان منتقل شود؛ در بدن یک موجود واسطه بوده است. اگرچه دانشمندان هنوز موجود واسطه آلوده را شناسایی نکرده اند.

بیماری زنوتیک چیست - بیماری های مشترک انسان و حیوان

ویروس کرونا چیست

تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که کرونا ویروس ها از انسان به عنوان میزبان طبیعی خود استفاده می کنند. این ویروس ها توانسته اند به منظور گسترش در بین جمعیت های انسانی و امکان انتقال حداکثری، خود را در بدن انسان تکامل ببخشند.
معمولا ویروس های کرونایی که از منشاء حیوان به انسان منتقل می شوند می توانند بیماری های شدیدتری را به نسبت ویروس هایی که از انسان به انسان منتقل می شوند ایجاد نمایند؛ گرچه صحت این موضوع هنوز کاملاً اثبات نشده است.

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چگونه منتقل می شود؟

بر اساس گزارشات CDC، ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی که افراد آلوده به آن هنگام نفس کشیدن، سرفه یا عطسه از بدن خارج می کنند، منتقل می شود. یک ماسک ساده نمی تواند به طور معمول ذرات ویروسی موجود در این قطرات را مهار کند اما اقدامات ساده دیگری نظیر شستن دست ها با آب و صابون و یا ضدعفونی کردن دست ها با کمک ضدعفونی کننده ها و نیز صد عفونی کردن سطوح و اشیاء که پیوسته در معرض تماس هستند و نیز جلوگیری از لمس صورت، چشم و دهان، می تواند خظر ابتلاء به کرونا را به صورت چشم گیری کاهش دهد.

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا به طور کلی قادر نیست بیش از چند ساعت بر روی سطوح خارج از بدن زنده بماند؛ اما دانشمندان هنوز کشف نکرده اند که ویروس کرونا به صورت دقیق، چه مدت زمانی می تواند بر روی سطوح مختلف زنده بماند.

علائم ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا در صورت آلوده کردن یک فرد می تواند با علائمی چون عفونت تنفسی یا علائم خفیف تا شدید مانند آنفولانزا همراه باشد اما علائم دقیق بسته به نوع کروناویروس متفاوت است. به طور کلی ویروس کرونا می تواند در انسان باعث آبریزش بینی، سردرد، سرفه، گلودرد و تب شود. این بیماری در افراد مبتلا به بیماری قلبی ریوی یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می تواند یک عفونت شدید تنفسی مانند ذات الریه یا برونشیت را ایجاد نماید.

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست

بیماری های حاد تنفسی سارس و مرس اغلب با علائم ذات الریه همراه اند و به صورت اختصاصی مرس، شامل تب، سرفه و تنگی نفس است اما سارس بیشتر باعث تب، لرز و درد بدن می شود. طبق گزارش نیویورک تایمز، سارس در اوایل سال ۲۰۰۰ با مرگ و میر ۹٫۶ درصدی همراه بود؛ در حالی که نرخ مرگ و میر مرس را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تخمین زده اند.

در مقایسه با سارس و مرس، ویروس کرونا نیز شباهت های زیادی با علائم سایر کرونا ویروس ها دارد و باعث تب، سرفه و مشکلات تنفسی در بیشتر بیماران می شود؛ اما این بیماری شامل یک سری علائم ثانویه چون سرگیجه، تهوع، استفراغ و آبریزش بینی نیز در برخی از بیماران است. از فوریه سال ۲۰۲۰ محققان میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را ۲٪  تخمین زده اند؛ اگر چه ممکن است این میزان با توجه این که جهان همچنان درگیر این بیماری است و مطالعات برروی آن همچنان در جریان است؛ تغییر کند.

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست

تشخیص بیماری کرونا

بر اساس گفته های CDC، پزشکان می توانند با تجزیه و تحلیل نمونه های تنفسی و سرم جدا شده از خون بیماران؛ این بیماری را در افراد مشکوک به ابتلای آن تشخیص دهند. علاوه بر این از مراکز درمانی از کیت های تشخیصی برای تشخیص ویروس کرونا استفاده می کنند.

درمان ویروس کرونا

تاکنون ( تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۹ و می ۲۰۲۰ ) هیچ داروی درمانی برای ویروس کرونا پیدا نشده است و افراد مبتلاء به این بیماری باید مدت زمان مشخصی را طی نمایند تا به صورت طبیعی بهبود یابند؛ البته برای افراد مبتلا به بیماری کرونا، موارد جانبی ای چون استفاده از داروهای از بین برنده تب و درد، گرفتن دوش داغ، نوشیدن مایعات فراوان و ماندن در خانه و قرنطینه برای استراحت؛ توصیه می شود که می تواند در روند بهبود بیماری تأثیر چشم گیری بگذارد.

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا چیست

گاهی برای بعضی از بیماران مبتلا به کرونا داروهای مرتبط با بیماری ابولا و مالاریا نیز تجویز می شود که می توانند در روند تکثیر ویروس ها در بدن و زاد و ولد و افزایش آن اختلال ایجاد کنند و تکثیر آن ها را سلول های میزبان غیرفعال نمایند.
کلاس دیگری از دارو ها تحت عنوان protease inhibitors نیز وجود دارند که به سیستم ایمنی بدن در برابر هجوم  ویروس کرونا کمک می کند.

ویروس کرونا چیست

واکسن ویروس کرونا

محققان ادعا می کنند که واکسنی که در طی همه گیری ویروس سارس ایجاد شده است و نیز واکسن ویروس مرس که آزمایشات بالینی با موفقیت پشت سر گذاشته است می توانند کاندید های خوبی باشند و به عنوان واکسن کرونا نیز به کار روند اما هنوز هیچ یک از این دو مورد به صورت انبوه به بازار وارد نشده اند و هم اکنون مسابقه نفس گیری میان گروه های تحقیقاتی در سرتاسر جهان برای تولید واکسن کرونا در جریان است.
CDC ( مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا) قصد دارد تا طی سه ماه چنین واكسنی را برای آزمایشات بالینی آماده كند اما در صورت ایجاد واکسن، مسئولان بهداشتی باید قبل از انجام آزمایش های بیشتر و درنهایت تزریق واکسن، نحوه عرضه آن را ارزیابی کنند.