بزرگترین فوران آتش فشانی تاریخ

بزرگترین فوران آتش فشانی تاریخ

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۲
  • در : طبیعت

بزرگترین فوران آتش فشانی تاریخ کوه وزوو که پمپی و شهرها و مناطق اطراف آن را به زیر خاکستر دفن کرد نبود بلکه فوران آتش فشانی کوه تامبورا در اندونزی (۱۸۱۵) بود این آتش فشان که هنوز فعال است در جزیره سامبوا قرار دارد و یکی از بزرگترین قله های اندونزی است.

در آوریل ۱۸۱۵ فعالیت کوه آتش فشان تامبورا به اوج خودش رسید و منفجر شد با شدتی که صدای آن حتی در ۲۰۰۰ کیلومتر آنطرف تر در جزیره سوماترا شنیده شد. در طول تاریخ فقط تعداد کمی از چنین انفجارهایی رخ داده است و فوران آتش فشانی کوه تامبورا بعد از فوران آتش فشانی دریاچه توبو در سال ۱۸۱ میلادی بزرگترین انفجار ثبت شده تاریخ است.

تلفات آن حدود ۷۱،۰۰۰ نفر بود و ابرهای آن تا هزاران کیلومتر دورتر رسیدند.

بزرگترین فوران آتش فشانی تاریخ در اندونزی

بزرگترین فوران آتش فشانی تاریخ در اندونزی

تاثیرات جهانی بزرگترین فوران آتش فشانی

این فوران آتش فشانی بزرگ، ۱۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تن سولفات به درون جو زمین منتشر کرد. در بهار و تابستان سال ۱۸۱۵ در شمال شرق آمریکا یک ابر مه آلود غلیظ و پایدار مشاهده شد که حتی با بارش باران و وزش باد پراکنده نمی شد. در تابستان ۱۸۱۶ کشورهای نیمکره شمالی آب و هوای غیر عادی و سردی را تجربه کردند و آن سال، سال بدون تابستان نامیده شد در ماه اول تابستان، جولای، بارش برف و یخبندان در بعضی مناطق چون نیویورک، واشنگتن و آلبانی مشاهده شد. کانادا آب و هوای بسیار سردی را تجربه کرد و در ماه جولای ۱۸۱۶ بیش از ۳۰ سانتی متر در ایالت کبک برف بارید آب و هوای غیرعادی باعث پخش شدن بیماری تیفوس در جنوب اروپا و شرق مدیترانه شد هم چنین باعث شیوع شدید کلرا در شبه جزیره هند شد و با برهم زدن الگوی باران های موسمی در هند باعث از بین رفتن کشت زار ها و قحطی شد در آمریکا و دیگر نقاط اروپا نیز محصولات کشاورزی از بین رفتند در آلمان قیمت مواد غذایی به شدت افزایش پیدا کرد و در مقابل فروشگاه های مواد غذایی صف های طولانی تشکیل شد در سایر شهرهای اروپا نیز باعث شورش، دزدی و غارت مواد غذایی غوغا می کرد. این بدترین قحطی قرن ۱۹ در اروپا بود.