بنزوئیل پراکسید موضعی

بنزوئیل پراکسید موضعی

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۳۹۹-۱۲-۲۸
  • در : داروهای صنعتی

مقدمه

بنزوئیل پراکسید موضعی جهت درمان آكنه و لگاريس خفيف تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد، همچنين این دارو برای عفونت هاي قارچی پوست از جمله تينه آپديس نیز کاربرد دارد. از بنزوئیل پراکسید موضعی در آكنه های شديد به عنوان درمانی كمكي به همراه آنتی بيوتيك های موضعی و خوراكی، فرآورده هاي اسيد رتينوئيک و همچنین فرآورده هاي دارای گوگرد اسيد ساليسيليک استفاده می شود. این دارو شامل عوارض جانبی است و همچنین سایر داروهایی که استفاده می کنید، ممکن است با داروی مورد نظر تداخل ایجاد کنند. در ادامه بیش تر با این دارو آشنا خواهیم شد.

موضعی بنزوئیل پراکسید چیست؟

نام عمومی: بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

بنزوئیل پراکسید دارای تاثیر ضد باکتریایی و خشک کنندگی ملایمی است که موجب حذف چربی های اضافی و آلودگی ها از روی پوست می شود.
از بنزوئیل پراکسید موضعی (برای پوست) برای درمان آکنه های شدید استفاده می شود.
بنزوئیل پراکسید دارای برندها و فرم های زیادی است که در بازار موجود می باشند، اما در این مقاله دارویی تمام این برندها ذکر نشده اند.
بنزوئیل پراکسید موضعی ممکن است برای مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است نیز استفاده شود.

هشدارهای دارویی

با مصرف بنزوئیل پراکسید ممکن است واکنش های آلرژیکی نادر ولی جدی و یا تحریک شدید پوستی در شما رخ دهد. لذا در صورت داشتن عوارضی چون کهیر، خارش، تنفس دشوار، احساس گیجی یا تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، مصرف بنزوئیل پراکسید موضعی را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

نکاتی مورد توجه قبل از مصرف بنزوئیل پراکسید موضعی

در صورت وجود شرایطی نباید از بنزوئیل پراکسید موضعی استفاده شود از جمله حساسیت داشتن به محصول مورد نظر و یا سایر موارد زیر:
  • داشتن پوستی بسیار حساس
  • در صورت داشتن هر گونه بیماری پوستی یا هر نوع آلرژی، باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا مشخص شود که داروی مورد نظر برای شما بی خطر است یا خیر.
  • در صورت بارداری یا شیردهی قبل از استفاده از این دارو از پزشک تان مشورت بخواهید.
  • بدون توصیه پزشک از داروی مورد نظر برای کودکان استفاده نکنید.

چگونگی استفاده از بنزوئیل پراکسید موضعی

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

  • از آن جا که در هنگام مصرف داروی بنزوئیل پراکسید موضعی ممکن است واکنش های آلرژیکی نادر ولی جدی و یا تحریک شدید پوستی رخ دهد، لذا می توانید “دوز آزمایشی” را قبل از شروع استفاده از بنزوئیل پراکسید موضعی، امتحان کنید در این صورت مشخص می شود که آیا به داروی مورد نظر واکنشی نشان می دهید یا خیر. برای این منظور، هر روز و به مدت ۳ روز متوالی، مقدار بسیار کمی از این داروی موضعی را بر روی ۱ یا ۲ آکنه کوچک قرار دهید. در صورت عدم واکنش، می توانید در روز چهارم، استفاده از مقدار کاملی که تجویز شده را آغاز نمایید.
  • دارو را باید بر طبق دستورالعمل های روی جعبه یا بسته بندی دارو و یا نسخه تجویزی پزشک مصرف کنید.
  • داروهای موضعی تنها برای استفاده بر روی پوست هستند. بنابراین از داروی مورد نظر نباید بر روی زخم های باز یا پوستی آفتاب سوخته، باد سوخته، خشک و یا تحریک شده استفاده شود. همچنین نباید از بنزوئیل پراکسید موضعی بر روی زخم ها یا در مناطقی که دچار اگزما شده اند استفاده کنید. لذا در ابتدا باید این شرایط بهبود یافته و سپس از داروی مورد نظر استفاده کنید.
  • قبل و پس از استفاده از داروی مورد نظر دستان خود را به درستی بشویید.
  • برای استفاده از بنزوئیل پراکسید و در مرحله نخست باید پوست مورد درمان را تمیز و سپس خشک نمایید. داروی مورد نظر را به صورت لایه ای نازک روی پوست قرار داده و سپس به آرامی آن را مالش دهید.
  • دستورالعمل های روی جعبه دارو را به دقت مطالعه کنید و بر طبق آن ها عمل نمایید. در صورتی که دستورالعملی برایتان واضح نبود، می توانید با پزشک یا داروسازتان در آن مورد مشورت نمایید.
  • در برخی موارد لازم باشد که دارو را قبل از هر بار مصرف تکان دهید.
  • ناحیه تحت درمان پوست را نباید بپوشانید، مگر این که پزشک دستور داده باشد.
  • از آن جا که داروی مورد نظر ممکن است موجب سفید شدن مو یا پارچه شود، پس از تماس بنزوئیل پراکسید موضعی با مو یا لباس خودداری کنید.
  • بهبودی علائم تان ممکن است چند هفته طول بکشد. بنابراین استفاده از بنزوئیل پراکسید موضعی را بر طبق دستور تجویز شده توسط پزشک، ادامه داده و در صورت عدم بهبودی علائم، به پزشک تان اطلاع دهید.
  • بنزوئیل پراکسید موضعی باید به دور از رطوبت و گرما، در دمای اتاق نگه داری شود.

فراموشی دوز مصرفی دارو

دوز فراموش شده ی بنزوئیل پراکسید موضعی را باید به محض یادآوری استفاده کنید. اگر تقریباً نوبت دریافت دوز تعیین شده بعدی شما است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران نوبت فراموش شده، نباید دارویی اضافه تر استفاده شود.

مصرف بیش از حد از بنزوئیل پراکسید

در این صورت باید به اورژانس مراجعه نمایید.

هنگام استفاده از بنزوئیل پراکسید موضعی از چه مواردی باید خودداری کنیم؟

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

  • اگر داروی بنزوئیل پراکسید موضعی وارد چشم ها یا دهان شود، باید محل را، با آب بشویید.
  • از مصرف محصولات پوستی که می توانند باعث تحریک شوند از جمله صابون های خشن، شامپوها، رنگ مو یا مواد شیمیایی دائمی، مواد پاک کننده مو یا موم، یا محصولات پوستی الکلی، ادویه ها، مواد ضد عفونی کننده و مواد آهکی و آهک خودداری کنید.
  • در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه قرار نگیرید و در زمان بیرون بودن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باید از لباس های محافظ و ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

عوارض جانبی پراکسید بنزوئیل موضعی

بنزوئیل پراکسید موضعی می تواند واکنش های آلرژیکی نادر ولی جدی یا تحریک شدید پوستی ایجاد کند. این واکنش های آلرژیکی ممکن است در عرض چند دقیقه یا طی یک روز و یا بیش تر از یک هفته، پس از مصرف دارو رخ دهند.
در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، خارش، تنفس دشوار، احساس گیجی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، استفاده از داروی مورد نظر را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.
در صورت مشاهده برخی عوارض جانبی بر روی پوست درمان شده، باید از مصرف دارو خودداری کرد. در مورد مصرف بنزوئیل پراکسید نیز به همین صورت است. اگر عوارضی چون عوارض زیر در حین استفاده از داروی مورد نظر در شما رخ داد، دارو را قطع نموده و فورا با پزشک تان صحبت کنید:
  • خارش یا سوزش شدید
  • سوزش یا قرمزی شدید
  • ورم
  • پوسته پوسته شدن
عوارض جانبی شایع بنزوئیل پراکسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • سوزش یا سوزش خفیف
  • احساس خارش یا احساس خستگی
  • خشکی پوست، لایه برداری یا پوسته پوسته شدن
  • قرمزی یا سایر تحریکات
عوارض جانبی محصول مورد نظر، محدود به موارد ذکر شده در بالا نیست و ممکن است در افراد مختلف عوارض دیگری نیز رخ دهد. پس برای مشاوره پزشکی درباره عوارض جانبی داروی بنزوئیل پراکسید موضعی می توانید با پزشک تان تماس بگیرید.

اطلاعات میزان مصرف بنزوئیل پراکسید موضعی

دوز معمول بزرگسالان برای آکنه:

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

ژل / کرم / مایع / لوسیون / میله / فوم : با ۱ بار در روز آغاز کرده و سپس در صورت نیاز یا طبق دستور پزشک یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی دارو را به تدریج به ۲ یا ۳ بار در روز افزایش دهید.
مناطق آسیب دیده را یک یا دو بار در روز بشویید، یا طبق دستورالعمل ارائه دهنده توسط پزشک یا مراکز بهداشتی عمل کنید.
توجهات:
  • قبل از استفاده از داروی مورد نظر باید پوست را کاملا تمیز کنید.
  • اگر خشکی در پوست رخ داد و یا باعث پوسته پوسته شدن پوست تان شد، مصرف دارو را به یک بار در روز یا یک روز در میان کاهش دهید.
  • در صورت که قصد دارید بعد از استفاده از محصول مورد نظر، بیرون بروید، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در صورتی که مصرف دارو باعث تحریک یا حساسیت پوستی در شما شد، استفاده از دارو را قطع کرده و از پزشک یا یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت بخواهید.
استفاده: درمان آکنه ولگاریس

دوز معمول کودکان برای آکنه:

۱۲ سال یا بیش تر:
فوم: با ۱ بار در روز آغاز کرده و سپس در صورت نیاز یا طبق دستور پزشک یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی دارو را به تدریج به ۲ یا ۳ بار در روز افزایش دهید.
توجهات:
  • قبل از استفاده از داروی مورد نظر باید پوست را کاملا تمیز کنید.
  • اگر خشکی در پوست رخ داد و یا باعث پوسته پوسته شدن پوست تان شد، مصرف دارو را به یک بار در روز یا یک روز در میان کاهش دهید.
  • در صورت که قصد دارید بعد از استفاده از محصول مورد نظر، بیرون بروید، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در صورتی که مصرف دارو باعث تحریک یا حساسیت پوستی در شما شد، استفاده از دارو را قطع کرده و از پزشک یا یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت بخواهید.
استفاده: درمان آکنه ولگاریس

چه داروهایی بر روی بنزوئیل پراکسید موضعی تأثیر می گذارند؟ (تداخلات دارویی)

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

بنزوئیل پراکسید موضعی (Benzoyl peroxide topical)

مصرف برخی از دارو ها هم زمان با هم می تواند تداخل ایجاد کند، در این صورت ممکن است عوارضی شدیدتر رخ داده و یا تاثیر گذاری دارو کاهش یابد. در مورد بنزوئیل پراکسید نیز به همین صورت است، لذا در صورت استفاده از بنزوئیل پراکسید در حین مصرف داروی موضعی ترتینوئین، ممکن است تحریکات شدید پوستی ایجاد شود. برندهای حاوی ترتینوئین شامل Avita ، Renova ، Retin-A ، Tretin-X و … می باشند.
داروهایی که بر روی پوست استفاده می شوند ممکن است تحت تأثیر سایر داروهایی که استفاده می کنید قرار نگیرند. اما خیلی از داروها می توانند بر هم اثر بگذارند و تداخل ایجاد کنند. بنابراین بهتر است که در مورد تمام داروهایی که استفاده می کنید از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی با پزشک یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تان صحبت کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که نباید داروی بنزوئیل پراکسید و دیگر داروها را در دسترس کودکان قرار دهید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائمی شبیه به علائم شما را داشته باشد و این دارو را فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

همواره با پزشک و یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعاتی که در این صفحه نمایش داده شده، در مورد شرایط شخصی شما نیز صدق می کند.

کلام پایانی

بنزوئیل پراکسید موضعی جهت درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین این دارو دارای خواص لایه برداری نیز می باشد. بنزوئیل پراکسید موضعی به آرامی اكسيژن فعال را آزاد کرده و تاثیر ضد باكتريایی دارو نیز به همين خاطر است. علاوه بر این بنزوئیل پراکسید موضعی تا حدودي داراي اثر كراتوليتيك بوده كه باعث از بين رفتن جوش های چركي شده و همچنین موجب پوسته پوسته و خشك شدن پوست می گردد. از عوارض جانبی این دارو می توان به تحریکات پوستی مانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست اشاره نمود.

ایزوترتینوئین
بیشتر بخوانید : ایزوترتینوئین