۷ نکته برای حفظ سلامت پوست هنگام شستن آن ها

۷ نکته برای حفظ سلامت پوست هنگام شستن آن ها

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۲۴
  • در : پیشگیری و درمان

با شیوع COVID-19، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) همه را تشویق می کنند که مرتباً دست های خود را بشویند.

دکتر آدام فریدمن، استاد پوست در دانشکده پزشکی و علوم بهداشت جورج واشنگتن، می گوید:”شستشوی دست یکی از مؤثرترین راه ها برای جلوگیری از انتقال عفونت ها است، خواه این بیماری همه گیر سریع کرونا باشد یا هر زمستانی که در حال افزایش است. متأسفانه، صابونها و حتی فشار دادن دستها در زیر آب نیز مانعی را که ما برای محافظت از آن تلاش می کنیم، خراب می کند.”

همانطور که ما دستها را بیش از حد معمول شستشو می دهیم، متخصصان پوست نکاتی را به اشتراک می گذارند که می تواند به سلامت پوست شما کمک کند.

۱ – با آب گرم بشویید

دکتر دانیلا کروشینسکی، مدیر پوست کودکان و پوست بستری در بیمارستان عمومی ماساچوست می گوید دست ها را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. او گفت که آب ولرم بهتر از گرم است.

وی افزود: “خیلی گرم در نهایت همه چیز را خشک می کند و اثر بخشی را افزایش نمی دهد.”

لوسی ژو، متخصص پوست و بنیانگذار کلینیک های لیزر و پوست برتر لندن، موافقت و خاطرنشان کرد که آب گرم هر گونه روغن طبیعی را که برای ضدآب ماندن به آن نیاز دارد، از بین می برد.

او گفت: “بنابراین اگر می توانید، از آب ولرم با مقدار زیادی صابون استفاده کنید.”

سلامت پوست

سلامت پوست

۲ – از صابون مرطوب کننده استفاده کنید

از آنجا که بسیاری از صابون ها می توانند پوست را از بین ببرند و باعث خشکی و ترک خوردن آنها شوند، شو می گوید دست های خود را با صابون مرطوب کننده بشویید.

به عنوان مثال، صابونی با قوام خامه ای. همچنین باید مراقب صابون های حاوی موادی مانند گلیسیرین و لانولین باشید. همچنین ، سعی کنید از تکه های صابون اجتناب کنید

Renée Rouleau، متخصص مراقبت از پوست و متخصص زیبایی، همچنین توصیه کرد که از صابون های سطحی دوری کنید. مواد اتصال دهنده ای که یک تکه صابون را روی هم نگه می دارند به طور طبیعی دارای pH بالایی هستند که باعث خشکی غیر ضروری می شود. در عوض، صابون های مایع را انتخاب کنید زیرا عموماً کمتر برای پوست خشک می شوند.

شو اضافه می کند که مهم نیست از چه نوع صابونی استفاده می کنید، سعی کنید هنگام تمیز کردن دستان خود بیش از حد وسواس به خرج ندهید.

۳ – استفاده از مرطوب کننده برای سلامت پوست

وقتی آب پس از شستشو روی پوست بسته نشود، می تواند دست شما را خشک کند.

دلیل آن این است که آب مانند آهن ربا عمل می کند و آب را از عمیق ترین لایه های پوست بیرون می کشد و در هوای خشک تبخیر می شود. در نتیجه پوست سفت تر و خشک تر می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، حتماً بلافاصله بعد از آن کرم دست بزنید. حتی یک لایه سبک نیز این کار را انجام می دهد.

فریدمن پیشنهاد می کند از کرم ها یا پمادها به جای لوسیون ها استفاده کنید، که به گفته وی دارای مقدار زیادی آب هستند و بنابراین مانع از خروج آب از پوست نمی شود.

فریدمن گفت: “اگرچه اصطلاح “مرطوب کننده” معنای علمی کمی دارد – آب به پوست اضافه نمی شود – درمان موضعی با مرطوب کننده ها برای اختلالات ایجاد کننده مانع از پوست ضروری است.”

وی خاطرنشان کرد: مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده های موضعی که به محافظت از پوست کمک می کنند عبارتند از:

  • مسدود کننده: اسید لانولین ، اسید استئاریک ، تری گلیسیریدهای کاپریلیک/کاپریک ، روغن معدنی ، پارافین ، بنزین ، سیکلومتیکون ، دی متیکون ، اسکوالن
  • مواد شوینده: پیرولیدین سدیم ، کربوکسیلیک اسید ، لاکتات ، اوره ، گلیسیرین ، عسل ، سوربیتول
  • نرم کننده ها: سیکلومتیکون ، دی متیکون ، ایزوپروپیل میریستات ، اکتیل اکتانوات

کروشینسکی موافقت کرد و توصیه کرد که بعد از هر بار شستشو، قبل از خواب و هر زمان که احساس خشکی کردید از مرطوب کننده استفاده کنید.

۴ – استفاده از دستکش

فریدمن علاوه بر استفاده از مرطوب کننده روی پوست مرطوب بعد از شستشو، گفت: دستان خود را به مدت ۵ دقیقه در آب معمولی خیس کنید، سپس از مرطوب کننده استفاده کنید و ۱ تا ۲ ساعت دستکش بپوشید. این کار باعث می شود که رطوبت سطح به جایی برسد که باید برود.

برای دستهای واقعا ترک خورده، شو گفت که دستها را با کرم غلیظ به شدت مرطوب می کند و یک شبه دستکش نخی می پوشد.

او می گوید: “مانند ماسک ملحفه صورت، دستکش ها ۶ تا ۸ ساعت دستان شما را مرطوب نگه می دارند و به پوست دست ها اجازه می دهد تا مقداری TLC مورد نیاز را دریافت کنند.”

استفاده از دستکش در روزهای سرد و بادی می تواند از آسیب بیشتر باد به پوست خشک جلوگیری کند.

۵ – استفاده از مومیایی پوست

اگر از بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می برید و متوجه شدید که خشکی پوست شما به دلیل شستشو بیشتر خشک، خام یا ترک خورده است ، خو پیشنهاد کرد که از مومیایی مانند وازلین برای سلامت پوست استفاده کنید و مستقیماً آن را روی زخم ها یا نواحی ترک خورده بمالید.

او می گوید: “این کار هم باعث آرامش منطقه می شود و هم از آسیب های بیشتر محافظت می کند، به خصوص اگر متوجه شدید که خارج از منزل هستید، زیرا عناصر نیز بر خسارت می افزایند.”

اگر شکاف های عمیقی دارید، که فریدمن می گوید اغلب در دو طرف انگشتان توسط ناخن ایجاد می شود، Band-Aid مایع را در نظر بگیرید.

وی گفت: “Liquid Band-Aid یک راه عالی برای نگه داشتن لبه های شکاف در کنار هم برای تسریع بهبود زخم است.”

 

۶ – ضدعفونی کننده دست را جایگزین صابون کنید

اگر دستان شما برای شستشو بیش از حد ترک خورده است، می توانید موقتاً از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

کروشینسکی می گوید: “ضدعفونی کننده دست یکی دیگر از گزینه ها برای محدود کردن شستن دست ها تا زمان بهبودی پوست است، اما نه قبل از غذا خوردن، بعد از رفتن به حمام، یا زمانی که دست ها به طور قابل ملاحظه ای کثیف شده اند – این امر باید [شامل] شستشو شود.”

سلامت پوست

سلامت پوست

۷ – خشک کنید

رولو در هنگام خشک کردن دستان خود گفت: برای جلوگیری از ساییدگی های ریز روی پوست ، آن را پاک نکنید.

“حوله های کاغذی بهترین هستند ، اما اگر از پارچه استفاده می کنید ، هر فرد در خانه باید حوله مخصوص خود را داشته باشد و حوله ها باید هر ۳ روز با دستمال تمیز جایگزین شوند. مطمئن شوید که دستها کاملاً خشک شده اند ، زیرا میکروبها به راحتی روی دستهای خیس منتقل می شوند. “