خاصیت و فواید سویا

خاصیت و فواید سویا

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۵-۰۲
  • در : داروهای گیاهی

سویا محصولی است که از لوبیا روغنی سویا بدست می آید. این نوع حبوبات در شرق آسیا رواج دارد. در بسیاری از مواد غذایی از جمله شیر، توفو و غذاهای فرآوری شده مانند نان و غلات یافت می شود. سویا بیشتر به عنوان یک پروتئین گیاهی خورده می شود، زیرا دارای تمام اسید های آمینه ای هست که به عنوان بلوک ساختاری پروتئین عمل می کند. در ادامه خاصیت و فواید سویا را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

همچنین منبع خوبی برای کلسیم، فیبر، پتاسیم، منیزیم، مس، منگنز و چربی های اشباع نشده مانند امگا ۳ و امگا ۶ محسوب می شود. علاوه بر غذاهای کامل و طبیعی، سویا به شکل مکمل های قرص و پودر نیز مصرف می شود.

خاصیت و فواید سویا

فواید سویا موضوعی است که به طور گسترده مورد بحث قرار می گیرد. آخرین تحقیق که توسط انجمن قلب آمریکا انجام شده است، نتیجه گرفته است که همانطور قبلا تصور می شد، سویا بر سلامت قلب تأثیر نمی گذارد. برخی مطالعات نشان داده اند اضافه کردن سویا به رژیم غذایی ممکن است به کاهش کلسترول و همچنین کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند.

بیشترین فواید سویا زمانی حاصل می شود که به عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز و سایر گزینه های پر از چربی اشباع شده خورده شوند. جایگزین کردن سویا با این نوع غذاها ممکن است کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و همچنین فشار خون را نیز کاهش دهد.

در شکل جایگزین آن، مکمل های سویا حاوی ایزوفلاون ممکن است شدت گرگرفتگی های مرتبط با یائسگی را کاهش دهد.

خاصیت و فواید سویا

خاصیت و فواید سویا

عوارض جانبی احتمالی سویا

استفاده طولانی مدت از سویا و عوارض ناشی از آن به اندازه کافی مطالعه نشده است، اما تا زمانی که حساسیت به سویا نداشته باشید، خوردن غذاهای کامل سویا به میزان متوسط (چند بار در هفته) عوارض جانبی نخواهد داشت. مشخصات غذایی آن می تواند به افزایش میزان پروتئین و کاهش مصرف چربی های اشباع کمک کند که می تواند سلامت کلی را بهبود بخشد.

با وجود اقدامات شبه استروژن برخی از ایزوفلاوون ها (که در غیر این صورت به عنوان فیتو استروژن ها شناخته می شوند) که در سویا یافت می شود، در حال حاضر اعتقاد بر این نیست که محصولات سویا خطر ابتلا به سرطان را در زنان افزایش می دهد. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف غذاهای حاوی سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد، به خصوص زنانی که در کشور های آسیایی زندگی می کنند، جایی که مصرف سویا بیشتر از سایر نقاط است.

همچنین برای مردانی که سویا را متعادل مصرف می کنند، خطری وجود ندارد.

مقدار مصرف

در مورد محصولات سویا کامل، منابع غذایی زیر از نظر مواد مغذی شامل پروتئین، ویتامین B، آهن و فیبر، زیاد هستند:

  • ادامامه: با جوشاندن در آب به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آماده می شود.
  • شیر سویا: به اسموتی ها اضافه کنید یا به عنوان جایگزین شیر برای افرادی که لاکتوز حساس دارند، استفاده کنید.
  • تمپه: از هر طرف به مدت ۳ دقیقه کباب کرده و میل نمایید.
  • توفو: بعد از فشار دادن به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه برای آبگیری، از هر طرف به مدت دو دقیقه در ماهیتابه تفت دهید تا قهوه ای رنگ شود.
  • لوبیای سبوس دار: قبل از پخت حتما آن ها را بشویید و آبکش کنید. ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تا زمانی که سرخ و طلایی شوند، کباب کنید.

پروتئین بافت دار گیاهی یا سویا که بیشتر به عنوان جایگزین گوشت مورد استفاده قرار می گیرد، نوعی محصول سویا است که از تقریبا ۵۰% پروتئین سویا، آرد سویا یا سایر کنسانتره سویا ساخته می شود اما به احتمال زیاد حاوی گندم، جو دوسر یا سایر مواد تشکیل دهنده نیز هست و بنابراین یک منبع کامل سویا محسوب نمی شود.

فرآورده های سویا تخمیر شده قابل هضم تر می باشند و به دلیل فرآیندی که روی غذا های تخمیر شده انجام می شود، می توانند جذب مواد معدنی و پروتئین در بدن را افزایش دهند.