ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی

ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

نقش هوش مصنوعی در موسیقی چگونه است؟ آیا می توان ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی را مشاهده نمود؟ در حال حاضر هوش مصنوعی و دنیای موسیقی به واسطه‌ی پژوهش‏ های مختلف انجام شده در این دو حوزه، بسیار به هم نزدیک‌ شده اند.

ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی

مسابقه آواز Al جایگزین یوروویژن می شود و ممکن است حتی بهتر هم باشد!

 ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی - نقش هوش مصنوعی در موسیقی

ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی – نقش هوش مصنوعی در موسیقی

در حالی که ممکن است مسابقات یوروویژن لغو شود، اما یک آهنگ استرالیایی که با کمک هوش مصنوعی نوشته شده، در حال کسب پیروزی در یک مسابقه بین المللی آهنگ است. در این مورد حتی شما هم می توانید به این گروه رای دهید و به برای کسب پیروزی شان به آن ها کمک کنید.

این آهنگ مربوط به کوید ۱۹ و آتش سوزی های تابستان گذشته، که عمدتا با بهره گیری از هوش مصنوعی ساخته شده است، در مسابقه افتتاحیه AI Song در حال رقابت می باشد. (مسابقه آهنگ AI مسابقه ای بین المللی است که بر پایه مسابقه یوروویژن برگزار شده و آهنگ هایی را شامل می شود که با کمک هوش مصنوعی ساخته شده اند. نسخه آغازین آن در ۱۲ مه ۲۰۲۰ برگزار شد.)

Beautiful the World از جمله ۱۳ آهنگی است که در این مسابقه شرکت کرده ند. در ساخت این آهنگ از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است. در این مسابقه آثاری از کشورهای سوئد، بلژیک، انگلستان، فرانسه، آلمان، سوئیس و هلند شرکت کرده بودند. الگوریتم استرالیا توسط دانشمند کامپیوتر دانشگاه RMIT، دکتر ساندرا یوتدنبوگرد و با همکاری استودیوی تولید سیدنی Uncanny Valley و دانشگاه NSW ایجاد شده است.

یوتدنبوگرد صدای این آهنگ را به عنوان “high entropy Daft Punk” توصیف کرده و گفته که با توجه به وقوع رویدادهای چالش برانگیز سال ۲۰۲۰، ایجاد چنین آهنگی ضرورت داشته است.

همچنین وی گفت: زمانی که روند ایجاد این آهنگ را آغاز نمودیم، هنوز از آتش سوزی های وحشتناک خلاص نشده بودیم.

لذا از فرایندهای هوش مصنوعی استفاده کرده تا ناله های کوالاها، خنده های کوکابورا (نوعی پرنده) و صدای شیطان تاسمانی (نوعی حیوان) را به نوعی ابزار تبدیل کنیم که این حاکی از نگرانی ما برای همه حیوانات وحش که درگیر آتش سوزی بوده اند، است.

در طی سالی که دنیا درگیر همه گیری ویروس بود و همه مجبور به ماندن در خانه بودیم. بسیاری بیکار ننشسته و آثاری را منتشر نموده اند، در این حین بسیاری از ترانه ها نیز این شرایط را توصیف کرده اند، از جمله آهنگ به خونه خوش آمدی (welcome home).

لذا می توانید با این شرایط کمی سرگرم کننده تر رفتار کنید، اما خطوطی مثل ” the music of the earth has arrived” این نکته را خاطر نشان می کنند که به یکدیگر بیش تر توجه کنید و از سیاره تان مراقبت نمایید.

استفاده از هوش مصنوعی توسط تولید کنندگان حرفه ای موسیقی

 ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی - نقش هوش مصنوعی در موسیقی

ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی – نقش هوش مصنوعی در موسیقی

تمام این اشعار همراه با ملودی با استفاده از ترکیبی از مداخلات انسانی و فرایندهای هوش مصنوعی ایجاد شده اند. تهیه کنندگان از Uncanny Valley با استفاده از الگوریتم هایی نمونه های ۲۰۰ آهنگ یوروویژن را به ملودی های جدید تبدیل کردند.

متن ترانه ها با تغذیه کلمات “seed” در رایانه تولید می شد و سپس مجموعه ای از عبارات را که توسط تولید کنندگان انتخاب شده بود، استخراج می شد.

نقش یوتدنبوگرد ارائه یک روش الگوریتمی “تطبیق الگو – pattern matching” بود که می توانست کلمات و ملودی ها را با هم مطابقت دهد. (فرایندی که وی در دوره دکترای خود مورد بررسی قرار داده بود.)

ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی – نقش هوش مصنوعی در موسیقی

مسابقه آواز AI، که توسط ایستگاه رادیویی عمومی VPRO هلند برگزار می شده، طراحی شده تا یوروویژن ۲۰۲۰ به صورت آنلاین اجرا شود و میزبان آن روتردام هلند بوده است.

اما در حالی که علاقه مندان به یوروویژن امیدوار نیستند که رقابت های امسال، یکی از رویدادهای مختلف جهان باشد که به دلیل COVID-19 لغو می شوند، برگزای مسابقات آهنگ AI به عنوان یک سرگرمی ادامه خواهد داشت.

یوتدنبوگرد گفته که Beautiful the World، توسط اعضای تیمی که از راه دور، در سیدنی و ملبورن فعالیت می کردند، ایجاد شده است.

زمینه های اصلی تحقیق یوتدنبوگرد شامل بازیابی اطلاعات موسیقی و ترکیب الگوریتمی می باشد. بنابراین زمانی که وی شنید مسابقه ای با کمک این مهارت ها در زادگاهش هلند برگزار خواهد شد، لذا او فقط می خواست که در این مسابقه شرکت کند.

Uncanny Valley، هوش مصنوعی را با استفاده از ترکیبی از آهنگ های یوروویژن و صدای کوالاها، کانگوروها و شیاطین تاسمانی در نظر گرفت.

افزودن ابزار هوش مصنوعی به زرادخانه ترانه سرا و آهنگ ساز

 ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی - نقش هوش مصنوعی در موسیقی

ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی – نقش هوش مصنوعی در موسیقی

هدف وی اثبات این نبود كه كامپیوترها بهتر از انسان ها می توانند عمل کنند، بلكه او تنها می خواست یك ابزار دیگر را برای ساخت موسیقی، امتحان کند.

وی همچنین گفته که در این مرحله بیش تر به دنبال این هستیم که بدانیم چه قدر از هوش مصنوعی می توان استفاده کرد؟ اما به عنوان کسی که موسیقی می نویسد، کشف روش های جدید ساخت نیز مورد بررسی قرار می گیرد. لذا این روندی است که احساس کنیم ترانه سرا یا آهنگساز هستیم و هوش مصنوعی ابزار پیچیده دیگری است که می توانیم از آن در این مورد استفاده کنیم.

تیم سوئیسی New Piano، متشکل از دو دانشمند داده که به طور واضح سهم خودشان را به صورت “Painful Words” ارائه دادند با این ادعا که:

در مواجهه با انتخاب بین ساختن یک آهنگ قابل دسترس با مداخلات انسانی، یا تجربه هر چه بیش تر هوش مصنوعی و سپس ارائه آهنگی با صدایی ضعیف تر، دومی را انتخاب می کنیم. اما همه شرکت کنندگان این احساس را نداشتند.

برای پیروزی تیم استرالیایی به آن ها رأی دهید.

 ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی - نقش هوش مصنوعی در موسیقی

ردپای هوش مصنوعی در صنعت موسیقی – نقش هوش مصنوعی در موسیقی

در مورد ورود استرالیا، Uitdenbogerd معتقد است که این رقابت بسیار تماشایی خواهد بود. وی گفت، فکر می کنم شانس پیروزی بالایی داشته باشیم. ما در Uncanny Valley دارای تیم عالی تولید موسیقی و ترانه سرایی هستیم، در حالی که همه تیم های شرکت کننده از این مزیت برخوردار نبودند. مردم می توانند برای برنده شدن تیم مورد علاقه شان، به آن ها رای دهند. برنده با کمک آرا حضار و گروهی از متخصصان هوش مصنوعی تعیین شده و توسط VPRO پخش می شود.

کلام پایانی

امروزه می توان ردپای هوش مصنوعی را در صنعت موسیقی به وضوح مشاهده نمود. لذا ایجاد موسیقی با استفاده از هوش مصنوعی و یا به کمک هوش مصنوعی در حال حاضر کاربرد دارد. هوش مصنوعی یا AI داده‌ های قطعه‌ های هنری گوناگون را مورد تحلیل و بررسی قرار داده تا بتواند قسمت هایی از یک موسیقی را ایجاد کند. بسیاری از هنرمندان و موسیقی دانان معتقدند که نه تنها هوش مصنوعی موجب اتمام حضور انسان در عرصه هنر نمی شود بلکه آغاز عصری طلایی در خلاقیت بشر است.