روش ساخت شمع‌های تخم مرغی زیبا و تو دل‌برو!

روش ساخت شمع‌های تخم مرغی زیبا و تو دل‌برو!

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۲۴
  • در : سفره آرایی

ببینید چه شمع‌های تخم مرغی زیبایی قرار است به دکورهای منزل شما اضافه شود! این شمع‌های تخم‌ مرغی نما و منظره‌ی فوق‌العاده دلنشینی به دکور بهاری آپارتمان شما می‌افزاید. این شمع‌ها درون پوسته‌ی تخم مرغ‌های واقعی ساخته شده و با کمک مداد شمعی رنگ می‌شوند. علاوه بر این به سادگی می‌توان آن‌ها را ساخت‌. زمانی‌که پوسته‌ی تخم مرغ را می‌گشایید تا نگاهی به درون آن بیندازید، درست مانند ظهور جادو به نظر می‌رسد. حتی خود مرغ نیز از دیدن چنین جادویی که از تخمش سر بیرون می‌آورد، شگفت زده خواهد شد‌‌.

مواد مورد نیاز برای ساخت تخم مرغ‌های شمعی

  • چند عدد تخم مرغ
  • سنباده با سختی متوسط
  • چاقوی کاردستی
  • فیتیله‌ی شمع
  • قیچی
  • موم شمع استوانه‌ای
  • چاقو
  • مداد شمعی
  • چسب نواری
  • گیره لباس
  • قوطی کنسرو
  • خلال دندان
مواد مورد نیاز

مواد مورد نیاز

گام اول: تخم مرغ را خالی کنید

با کمک سنباده‌ی خود (در این مقاله‌ی آموزشی از یک سنباده با سختی ۱۲۰ و متوسط بهره گرفته شده است)، به نرمی بالا و پایین تخم مرغ را بسایید. سنباده کشیدن بر روی پوسته‌ی تخم مرغ باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید آن را سوراخ کرده و محتویاتش را تخلیه نمایید.

تخم مرغ را با کمک سنباده خالی کنید

تخم مرغ را با کمک سنباده خالی کنید

با یک دست، به آرامی تخم مرغ را نگه دارید، چاقوی کاردستی را بر روی جایی‌که ساییده بودید قرار دهید و با چرخاندن آن به چپ و راست، کاری کنید که کاملا پوسته‌ی تخم مرغ را سوراخ کرده و به درون آن نفوذ کند. به چرخاندن چاقوی کاردستی ادامه دهید تا جایی‌که سوراخ گشادتر شود و به اندازه‌ی ضخامت فیتیله‌ی شمع جا داشته باشد.

سوراخ کردن تخم مرغ

سوراخ کردن تخم مرغ

همین کار را با بخش پایینیِ تخم مرغ که وسیع‌تر از بالای آن است هم انجام دهید. بعد از باز کردن یک سوراخ، آن را بزرگ‌تر و عریض‌تر نمایید؛ به اندازه‌ی که موم را به راحتی بتوانید درون پوسته‌ی تخم مرغ بریزید. پس لازم است که کمی دهانه‌ی سوراخ را با کمک چاقو بزرگ‌تر نمایید تا حداقل قطر سوراخ ایجاد شده به نصف اینچ برسد. نگران نباشید! ورودی تخم مرغ نیازی نیست زیبا بنظر برسد! حالا محتویات تخم مرغ، یعنی زرده و سفیده‌ی آن را درون یک کاسه خالی کنید (که بعدا با اضافه کردن آن به املت، دلی از عزا در می‌آورید). سپس پوسته‌ی خالی را با کمک صابون و آب داغ به خوبی بشویید. حالا اجازه دهید پوسته‌ی تخم مرغ سراسر شب برای خشک شدن وقت داشته باشند.

خالی کردن تخم مرغ

خالی کردن تخم مرغ

گام دوم: حالا فیتیله را وارد نمایید!

یک تکه فیتیله را به اندازه‌ای ببرید که از ارتفاع تخم مرغ حدود دو تا سه اینچ بیشتر باشد. حتی می‌توانید از فروشگاه‌های کارهای دستی قرقره‌ی فیتیله را بخرید. حالا فیتیله را وارد سوراخ کوچک‌تر نمایید. می‌توانید برای فرو کردن فیتیله درون سوراخ از چاقوی کاردستی هم استفاده کنید.

گام دوم

گام دوم

آن‌قدر فیتیله را با کمک چاقوی کاردستی به درون سوراخ فشار دهید که بتوانید از آن‌سوی تخم مرغ به راحتی آن را بیرون بکشید. فیتیله‌ی بیرون کشیده شده حداقل باید از هر دو دهانه به اندازه‌ی یک اینچ بیرون باشد.

رد کردن فیتیله از شمع

رد کردن فیتیله از شمع

گام سوم: سوراخ کوچک‌تر را ببندید!

چون قرار است موم شمع‌های تخم مرغی خود را از سوراخ بزرگ‌تر به درون پوسته تخم مرغ بریزید؛ سوراخ کوچک‌تر می‌بایست کاملا بسته باشد تا موم از درز آن به بیرون راه پیدا نکند! از یک نوار چسب محکم، مانند نوار چسب برزنتی یا نوار چسب گافر برای بستن سوراخ استفاده نمایید. با چند تکه چسب به خوبی سوراخ را بپوشانید تا کاملا مسیر سوراخ مسدود گردد.

برای بستن سوراخ، از یک نوار چسب محکم استفاده نمایید

برای بستن سوراخ، از یک نوار چسب محکم استفاده نمایید

یک گیره‌ی لباس را به فیتیله‌ای که از سوراخ بزرگ‌تر بیرون زده است، وصل کنید. این‌کار باعث می‌شود که در حین ریختن موم، فیتیله جابجا نشود و به درون پوسته باز نگردد. این گیره‌ها بخصوص زمانی‌که پوسته را پر از موم مذاب می‌کنید، حسابی به کارتان می‌آیند.

گرفتن فیتیله با گیره لباس

گرفتن فیتیله با گیره لباس

گام چهارم: موم را آماده کنید

پارافین شمع را به راحتی می‌توان در ابعاد مختلفی مانند مکعبی، استوانه‌ای و… از فروشگاه‌های لوازم خانگی خریداری نمود. اگرچه در بسیاری از مواقع، استفاده از ته مانده‌ی شمع‌های استوانه‌ای که همیشه گوشه‌ای از منزل پیدا می‌شوند؛ ارزان‌تر و به صرفه‌تر تمام خواهد شد. اگر مثل ما از شمع‌های استفاده‌ای استفاده می‌کنید، دقت کنید که حتما سفید باشد یا حاوی رنگ‌های طبیعی باشد. درست مثل وقتی که برای خود سیب را تکه تکه می‌کنید تا نوش جان کنید؛ شمع استوانه‌ای را خرد کنید تا به بخش‌های کوچک تقسیم شود.

خرد کردن موم شمع

خرد کردن موم شمع

گام پنجم: حالا مداد شمعی را تکه تکه کنید!

در این مرحله، برای بدست آوردن شمع‌های تخم مرغی خود؛ نیاز است مدادهای شمعی را تکه تکه کنید تا راحت‌تر بتوانید موم را رنگ کنید. هر رنگ مداد شمعی که دوست داشتید انتخاب کنید و هر مداد شمعی را به اندازه‌ی حدود یک اینچی تکه تکه کنید. در نهایت می‌بایست مدادشمعی‌های شما به قطعات کوچک تقسیم شده باشد.

خرد کردن مداد شمعی

خرد کردن مداد شمعی

حالا خرده‌های موم و مداد شمعی را درون قوطی کنسرو قرار دهید تا برای ذوب شدن آماده شوند. توجه داشته باشید که سه چهارم قوطی می‌بایست با موم پر شده باشد.

سه چهارم قوطی می‌بایست با موم پر شده باشد

سه چهارم قوطی می‌بایست با موم پر شده باشد

گام ششم: وقت آب کردن موم‌هاست!

قوطی کنسرو را درون یک قابلمه آب قرار دهید. حواستان باشد که مقدار آب نباید آن‌قدر زیاد باشد که قوطی کنسرو در آن شناور گردد. آب را تا دمای نیمه جوش برسانید و همزمان با خلال دندان یا یک چاپ استیک، محتویات قوطی کنسرو را هم بزنید؛ تا زمانی‌که موم کاملا مذاب گردد.

ترکیب موم با مداد شمعی

ترکیب موم با مداد شمعی

گام هفتم: موم را درون پوسته‌های تخم‌ مرغ بریزید!

پوسته‌های تخم مرغ را درون شانه تخم مرغ قرار دهید تا سر جای خود محکم شوند. سپس با کمک یک دستگیره، قوطی کنسرو را نگه داشته و پوسته‌ی تخم مرغ را تا دهانه‌ی آن پر از موم نمایید. اگر دیدید مقداری از موم سرریز کرد یا به اطراف پاشید، غم به دلتان راه ندهید! شما که دستان یک جراح حاذق را ندارید!

پر کردن پوسته‌ی تخم مرغ از موم

پر کردن پوسته‌ی تخم مرغ از موم

گیره‌ی لباس را که به خاطر دارید؟ با کمک آن فیتیله را دقیقا در مرکز شمع‌های تخم مرغی خود نگه دارید و اجازه دهید موم سرد شود. دقت داشته باشید که موم پس از سرد شدن، متراکم می‌شود و ممکن است مقداری از دهانه‌ی پوسته‌ی تخم مرغ خالی بماند. پس آماده باشید که در صورت وقوع این اتفاق، موم مذاب بیشتری درون پوسته بریزید تا بخش خالیِ آن پر شود. این کار را آن‌قدر تکرار کنید که دیگر هیچ فضای خالی درون پوسته نماند. سپس شمع‌های تخم مرغی را درون یخچال قرار دهید و سراسر شب به آن وقت دهید تا خودش را بگیرد و سفت شود.

تخم مرغ‌ها می‌بایست به این شکل درآیند

تخم مرغ‌ها می‌بایست به این شکل درآیند

گام هشتم: وقت شکافتن پوسته‌های تخم مرغ است

با کمک یک قاشق غذاخوری پوسته‌ی تخم مرغ را شکسته و آن را بشکافید. خواهید دید که موم بدون هیچ مشکلی از پوسته جدا خواهد شد.

کندن پوسته تخم مرغ

کندن پوسته تخم مرغ

بخش فیتیله‌ی اضافه که از پایین شمع آویزان است را با کمک قیچی ببرید.

فیتیله را ببرید

فیتیله را ببرید

اگر دیدید قسمتی از پوسته‌ی تخم مرغ بر سطح شمع‌های تخم مرغی‌تان باقی مانده است؛ تنها کافی‌ست به نرمی سطح شمع را با یک کارت اعتباری یا خط کش فلزی بخراشید تا جدا گردد. حتی می‌توانید کمی با کمک سشوار سطح شمع را گرم کنید تا با کمک سر انگشتان خود، خراشیدگی سطح شمع را مجددا صاف کنید.

صاف کردن سطح تخم مرغ

صاف کردن سطح تخم مرغ

گام نهم: پایینِ شمع را صاف و مسطح نمایید

برای این‌که شمع بتواند سرپا بایستد؛ می‌بایست با کمک سنباده، پایین آن را بسایید تا یک سطح صاف ایجاد نماید.

صاف کردن سطح زیرین شمع

صاف کردن سطح زیرین شمع

اخطار: هرگز یک شمع روشن را بدون توجه و مراقبت رها نکنید. علاوه بر این، کودکان را از شمع‌های روشن دور نگه دارید. شمع‌ها می‌بایست بر روی سطوح صاف قرار بگیرند و آن را از مواد آتش‌زا نیز دور نگه دارید.

گام دهم: می‌توانید شمع‌های تخم مرغی خود را با لایه‌های رنگارنگ بسازید

برای این‌که شمع‌های تخم مرغی خود را با لایه‌های رنگارنگ بسازید، می‌توانید تا یک مقدار از پوسته را با موم مذاب اول پر کنید، اجازه دهید سرد شود، سپس یک موم با رنگ متفاوت را بر روی لایه‌ی پیشین بریزید. تعداد این لایه‌ها به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. این تکنیک زمان‌بر است؛ منتهی می‌تواند نمای شیک و جذاب‌تری به شمع‌های شما بدهد.

ساخت لایه‌های رنگارنگ برای شمع

ساخت لایه‌های رنگارنگ برای شمع

این شمع‌های تخم مرغی بسیار بانمک و تو دل برو هستند. حتی می‌توانید از آن برای تزیین سفره هفت‌سین یا هر دکور دیگری استفاده نمایید.

شمع شما آماده است

شمع شما آماده است

علاوه بر این، این شمع‌های تخم مرغی برای هدیه دادن در مناسبت‌های مختلف عالی هستند. حتی می‌توانید از آن به عنوان تخم مرغ شانسی برای بزرگ‌ترها استفاده کنید!

این هم از شمع‌های تخم مرغی شما

این هم از شمع‌های تخم مرغی شما