۱۰ روش باورنکردنی خانه‌داری که شیوه‌ی زندگی شما را تغییر خواهد داد!

۱۰ روش باورنکردنی خانه‌داری که شیوه‌ی زندگی شما را تغییر خواهد داد!

  • توسط : علم داد
  • در : ۱۳۹۹-۱۲-۱۶
  • در : خانه داری

خانه‌ی شما، قصر شماست!

ضرب المثل معروفی می‌گوید؛ “هیج جا خونه‌ی خود آدم نمی‌شه!”. خانه‌ی شما پناهگاه شماست؛ اما نگهداشتن آن در شرایط ایده‌آل، نیازمند فعالیت‌های بی‌پایانی از تمیزکاری و مراقبت‌های خانه‌داری ست. با این‌که بعضی از این کارها به نوبه‌ی خود، لذت‌بخش است؛ حجم انباشته شده‌ی کارهایی که باید روزی، بالاخره آن را انجام دهید، می‌تواند برایتان ترسناک باشد. در ادامه، تعدادی از نکات دلنشینِ رسیدگی، و پایان دادن به کارهای سنگین بی‌پایانِ منزلتان را با هم مرور می‌کنیم؛ تا اندکی بار این وظایف را از دوش شما، بردارد.

با این شیوه، هوای فرش خود را داشته باشید!

حبه‌های یخ، درمان فرورفتگی فرش‌هایتان - خانه‌داری

حبه‌های یخ، درمان فرورفتگی فرش‌هایتان – خانه‌داری

حتی فرشی که به تازگی خریده‌اید هم در صورت وجودِ زدگی یا فرسودگی، چندان نو به نظر نخواهد رسید. برای این‌که چنین نقص‌هایی را بپوشانید و کاری کنید که فرش‌تان، مدت بیشتری نو به نظر برسد؛ آن بخش فرسوده را با بهترین شیوه‌ی ممکن، قیچی کنید؛ مقدار کمی از چسب فرش را بر روی لبه‌ی فرش و نزدیک به پشتِ آن، بزنید. آن ناحیه را با کاغذ مومی (که جلوی چسبندگی آن را می‌گیرد) بپوشانید و کتاب سنگینی را بر روی آن قرار دهید؛ سپس بگذارید یک الی دو ساعت به همین نحو بماند. آن زدگی ناپدید خواهد شد! اگر اثاثیه‌ی خانه را جا به جا نموده‌اید و فرورفتگی‌های عمیق روی فرش، کاملا مشخص است؛ چند حبه یخ بر روی فرورفتگی فرش قراردهید و بگذارید همان‌جا آب شوند. فیبرهای فرش با جذب آب، مجددا بالا خواهند آمد و آن فرورفتگی ناپدید خواهد شد!

فرورفتگی‌ها و زدگی‌های چوب را از نظر پنهان کنید!

اتو، راه نجات کف‌های چوبی منزل شما!

اتو، راه نجات کف‌های چوبی منزل شما! – خانه‌داری

از بین بردن فرورفتگی‌های کفه‌های چوبی منازل (از این حیث، اثاثیه‌ی تمام چوب را هم می‌توان در نظر داشت)، هم می‌تواند به طرز شگفت‌آوری، ساده باشد. با کمی آب، بخش فرورفته را خیس نمایید، آن را با یک حوله‌ی نم‌دار، بپوشانید؛ سپس با اتوی داغ بر روی آن فشار وارد نمایید؛ درست مانند زمانی‌که به جان چروک‌های شلوارتان می‌افتید! سرتاسر حوله را اتو کنید تا مطمئن شوید که بخار به تمامی آن بخش، می‌رسد. بخار کمک می‌کند تا فیبرهای فشرده‌ی بخش فرورفته، باد کند و آن فرورفتگی را تقریبا غیر قابل تشخیص نماید.

بدون هیچ تلاشی، سردوش خود را تمیز کنید!

معجزه‌ای برای باز کردن منافذ سردوش شما

معجزه‌ای برای باز کردن منافذ سردوش شما – خانه‌داری

اکثر آبی که از شیرهای آب جاری می‌شوند، سرشار از عناصر ناخالص هستند که به مرور زمان، این ناخالصی‌ها در روزنه‌های سردوش شما انباشته شده و رسوب می‌نماید. این روند، تاثیر بدی در کیفیت آب دوش شما دارد. البته که یک گزینه را می‌توان جایگزینی سردوش، با یک مدل جدید، در نظر گرفت. اگرچه، تمیز کردن سردوشی که در حال حاضر دارید، ساده‌تر و به صرفه‌تر است. کافی‌ست تنها یک پلاستیک مخصوص ساندویچ خود را پر از سرکه سفید مقطر نمایید، و آن را به سردوش خود گره بزنید؛ سپس اجازه دهید سرتاسر شب همین‌طور بماند. سرکه می‌تواند اکثر رسوبات را در خود حل کند و فشار آب دوش شما را به کیفیت اولیه بازگرداند. اگر دیدید روزنه‌های سردوش شما، همچنان بسته است، شاید بهتر باشد که دوباره این پروسه را تکرار نمایید.

موادی در دسترس که برای روان نمودن لوازم گیرکرده‌ی خود، می‌توانید استفاده کنید!

قفل درتان گیر دارد؟ آن را به روشی ساده باز کنید!

خانه‌داری

بیشتر پروسه‌ی نگهداری از منازل، در چسباندن اشیاء به جایی‌ که باید قرار بگیرند، و جلوگیری از چسبیده شدنِ اشیاء‌ دیگری‌ که نباید به این‌سو و آن‌سو بچسبند؛ خلاصه می‌گردد. برای دسته‌ی دوم، یک‌سری لوازم متداول خانگی می‌تواند به طرز شوک آوری، یاری‌گر شما باشد. به عنوان مثال، گرافیت داخل مداد می‌تواند برای باز کردن قفل‌های دری که گیر کرده‌اند، مناسب باشد. فقط کافی‌ست، مقداری از گرافیت مداد را با چاقو بخراشید و آن را به درون سوراخ قفل، فوت کنید. سپس، چند بار کلید را به داخل قفل فرو کرده و آن را خارج نمایید. کشوهای گیرکرده‌ی دراور، درها و پنجره‌های قدیمی ارسی را با یک قالب صابون، چندبار بمالید. صابون، اصطکاک آن‌ها را کاهش داده و باعث می‌شود این لوازم، روان‌تر باز و بسته شوند.

گرفتگی‌های سینک ظرفشویی را خودتان باز کنید!

رازی شگفت‌انگیز برای باز کردن لوله‌ی فاضلاب سینک شما

رازی شگفت‌انگیز برای باز کردن لوله‌ی فاضلاب سینک شما – خانه‌داری

لوله‌های زهکشی سینک، غالبا کوچک هستند و به راحتی ممکن است با مو یا زباله‌های غذا، مسدود شوند. اگر چنین اتفاقی برایتان افتاده و خیال استفاده از مواد شیمیایی مضر و خطرناک را، برای خلاصی از انسداد لوله، ندارید؛ می‌توانید به سادگی، چند لوله بازکنِ زیپ شکل و بزرگ برای این‌کار، جور کنید. کافی‌ست سه یا چهار عدد، از این لوله بازکن‌ها را به یک‌دیگر ببندید، انتهای آن را با یک کاتر یا چاقوی جیبی برش دهید تا مرتب و اندازه بنظر برسند. سپس لوله‌ باز کنِ خودساخته‌تان را، به درون لوله فاضلاب سینک فرو کنید، سپس آن را بیرون بیاورید تا تمامی آلاینده‌هایی که راه لوله را سد کرده‌اند نیز به همراه آن، بیرون کشیده شوند!

با خاک باکس گربه، قطرات روغن و گریس را تمیز کنید!

خلاقیت را به پارکینگ خود بکشانید

خلاقیت را به پارکینگ خود بکشانید

درست همان‌قدر که منازل نیازمند مراقبت و نگهداری هستند؛ اتومبیل‌های شما نیز به مراقبت احتیاج دارند. و متاسفانه، یکی از عوارض جانبی بهره‌مندی از اتومبیل، این است که گهگاهی با قطرات روغن ماشین یا گریس‌های کف پارکینگ خود، روبرو می‌شوید. این روغن‌ها می‌توانند هنگام تمیزکاری، برایتان کلی دردسر بچینند. اما اگر در خانه‌ی خود، گربه دارید؛ می‌توان گفت که ابزار دقیق حل این مشکل، در دستان شماست! کافی‌ست کمی از خاک گربه را بر روی این روغن‌های چسبیده به کف پارکینگ، یا این‌سو و آن‌سو، پخش کنید؛ سپس اجازه دهید روغن را به خود جذب نمایند. خاک گربه ممکن است کمی بعد، باد کرده و متورم شود؛ ولی شما به آسانی می‌توانید باقی‌مانده‌ی روغن را از سطوح پاک نمایید! این روش برای روغن‌های پاشیده شده به در و دیوار آشپزخانه هم، موثر واقع می‌شود.

به آسان‌ترین روش، رطوبت را شکست دهید!

رطوبت و زنگ‌زدگی را از لوازم خود دور کنید

رطوبت و زنگ‌زدگی را از لوازم خود دور کنید

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تمام فصول سال، مرطوب است؛ حتما به خوبی واقفید که رطوبت، تا چه حد می‌تواند مشکل‌زا باشد! برای مقیاس‌های بزرگ‌تر، می‌توان از کنترل‌کننده‌های رطوبت یا یک دستگاه تهویه‌ی مناسب، بهره برد. ولی لوازم دربسته‌ای مانند جعبه ابزار یا انواع کمدها، مشکل جداگانه‌ای به حساب می‌آیند. منتهی، برای این هم راه نجاتی هست و تکه‌های ارزان گچ، می‌توانند نجات‌بخش شما باشند! تنها کافی‌ست که مقداری گچ، در جعبه ابزار یا قوطی‌های میخ خود، قرار دهید تا جلوی زنگ‌زدگی آن را بگیرد؛ یا این‌که کیسه‌ای گچ را در کمد خود آویزان کنید تا از بروز کپک‌زدگی، بوی نا و رطوبت در کمدتان جلوگیری شود. برای این‌که مجددا بتوانید از آن گچ استفاده کنید، آن را به مدت یک ساعت در تنوری با درجه‌ی پایین، حرارت دهید تا تمامی رطوبت موجود در آن، بیرون کشیده شود!

از اسپری‌های تابه‌های خود، فقط برای تابه‌هایتان استفاده نکنید!

اسپری‌های تابه، مناسب برای ماشین چمن زنی

اسپری‌های تابه، مناسب برای ماشین چمن زنی

اسپری‌های مخصوص تابه‌های نچسب را می‌توان یکی از وسایل ثابت در آشپزخانه‌ها نامید. ولی این اسپری‌ها برای موارد دیگری نیز در منزل قابل استفاده هستند. در فصل بهار، اگر این وسیله‌ی کارآمد را به درون ماشین چمن‌زنی خود یا سرتاسر تیغه‌های آن، اسپری کنید؛ دیگر علفی به تیغه‌های ماشین چمن زنی شما، نخواهد چسبید. همین کار را می‌توانید برای ماشین برف‌روبی خود در فصل زمستان، بیل‌چه‌های باغبانی و پاروهای برف‌روبی خود در فصول مربوطه، انجام دهید. برخلاف اکثر اسپری‌های چرب کننده، این اسپری‌ها، فاقد مواد نفتی هستند؛ به همین دلیل، به سادگی می‌توانید از آن در حضور کودکان، حیوانات خانگی و گیاهان خانگی خود استفاده کنید، بدون آن‌که نیازی به نگرانی برای اثرات سوء احتمالی آن، داشته باشید.

 

(خطوط گچ‌بری‌های حرفه‌ای و زیبا بسازید!)

از چسب نقاشی، برای حرفه‌ای نشان دادن خطوط گچ، استفاده کنید!

خطوط گچ‌بری‌های حرفه‌ای و زیبا بسازید

خطوط گچ‌بری‌های حرفه‌ای و زیبا بسازید

به دست آوردن خطوط گچ زیبا و حرفه‌ای در اطراف وان حمامتان و یا حتی دور قاب پنجره‌های شما، به آن سادگی که در تلویزیون به نظر می‌رسد، نیست. حقیقت ساده‌ای که در این رابطه وجود دارد، این‌است که اکثریت ما، به اندازه‌ی کافی این کار را تمرین نمی‌کنیم تا در انجام آن، خبره شویم! این امر، به این معناست که می‌توانیم در این میان، حقه‌های خاصی به کار بریم که چیزی نیست جز: چسب نقاشی. هرگاه که تمیزکاری‌های خود را انجام دادید و کاملا سطحِ کار را خشک کردید؛ از چسب نقاشی، برای برجسته‌تر و مشخص‌تر کردنِ خطوط گچ‌بری‌ها، استفاده کنید (با توجه به سلیقه‌ی شما، می‌توانید این خطوط را برجسته‌تر کرده؛ یا به سادگی، آن را صاف نگه دارید). هرگاه خط گچ‌بری خود را طراحی کردید، قبل از خشک شدن سطح، از این چسب استفاده کنید تا خطی صاف، یکدست و برجسته به دست آورید.

از لوازم و تجهیزات ماشین، برای تمیز کردن حمام استفاده کنید!

روشی خلاقانه برای جلا دادن به سرامیک و وان حمام

خانه‌داری

تمیز و درخشان نگه داشتن حمامتان، می‌تواند به شدت وقت‌گیر تمام شده؛ و دستمال کشیدن به وان و سرامیک، شما را از کت و کول می‌اندازد. برای سرعت بخشیدن به این روند، فوت کوزه‌گری خود را بیرون بکشید! حتما حوالی خانه‌ی خود می‌توانید فروشگاه ابزارآلات اتومبیلی را پیدا کنید که در آن، تجهیزات مربوط به جلا انداختن به ماشین، فروخته شود. این تجهیزات را برای مته‌ی بی‌سیم خود استفاده کنید تا نقش دستمال پاک‌کننده‌ی کف را بازی کنند. این روش، حتی برای اطراف وان و سرامیک حمام شما نیز کارگر می‌افتد؛ و نسبت به دستی انجام دادن آن، زحمت کمتری را می‌طلبد. حالا که به فروشگاه ابزارآلات اتومبیل پا گذاشته‌اید، یکی از محصولات ضد آب، مخصوص شیشه‌ی ماشین را هم خریداری کنید. این لوازم، تاثیر مطلوبی بر روی در حمام شما دارند و تا مدت‌های طولانی‌تر، آن را تمیز نگه می‌دارند.