زندگی نامه نیکولا تسلا

زندگی نامه نیکولا تسلا

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۱۵
  • در : بیوگرافی شعرا و دانشمندان

نیکولا تسلا (Nikola Tesla)، دانشمندی بود که از جمله اختراعات وی می توان به سیم پیچ تسلا، برق متناوب (AC) و کشف میدان مغناطیسی چرخان اشاره کرد.

نیکولا تسلا که بود؟

نیکولا تسلا مهندسی و دانشمندی بود که به طراحی سیستم الکتریکی با جریان متناوب (AC)، سیستم الکتریکی غالب مورد استفاده در جهان امروز شناخته شده است. وی همچنین “سیم پیچ تسلا” را اختراع کرد که هنوز هم در فناوری رادیو استفاده می شود.

تسلا در کشور کرواسی امروزی متولد شد و در سال ۱۸۸۴ به ایالات متحده آمد و مدت کوتاهی با توماس ادیسون کار کرد. او چندین حق ثبت اختراع خود را فروخته است.

اوایل زندگی

تسلا در ۱۰ جولای ۱۸۵۶ در سمیلجان کرواسی متولد شد.

تسلا چهار خواهر و برادر به نام های دان، آنجلینا، میلکا و ماریکا داشت. علاقه تسلا به اختراع وسایل الکتریکی توسط مادرش، جوکا ماندیچ، که در اوقا فراغت خود وسایل کوچک خانگی را اختراع می کرد، افزایش یافت.

پدر تسلا، میلوتین تسلا، کشیش ارتدوکس صربستانی و نویسنده بود و نیکولا را برای اینکه به روحانیت بپیوندد، تحت فشار قرار می داد اما نیکولا علاقه خود را یافته بود.

تحصیلات

پس از تحصیل در Realschule Karlstadt در آلمان، موسسه پلی تکنیک در گراتس اتریش و دانشگاه پراگ در طول دهه ۱۸۷۰، وی به بوداپست نقل مکان کرد و مدتی در آن جا در بورس تلفن مرکزی کار کرد.

هنگامی که در بوداپست بود، ایده موتور القایی برای اولین به به ذهن او رسید. اما پس از چندین سال تلاش برای کسب سود از اختراع خود، در ۲۸ سالگی تصمیم گرفت اروپا را به مقصد آمریکا ترک کند.

نیکولا تسلا و توماس ادیسون

در سال ۱۸۸۴، نیکولا تسلا با یک معرفی نامه که او را به عنوان یک مخترع موفق معرفی می کرد، وارد ایالات متحده شد و در کنار توماس ادیسون، که در کار های الکتریکی تحت جریان DC فعالیت شد، شروع به کار کرد.

ادیسون تسلا را استخدام کرد و این دو نفر خیلی زود در کنار یکدیگر به طور خستگی ناپذیری کار می کردند و باعث پیشرفت در اختراعات ادیسون شدند.

چندین ماه بعد، این دو به دلیل روابط متناقض تجاری و علمی، که از نظر مورخان به شخصیت های فوق العاده متفاوت آن ها نسبت داده می شد، از هم جدا شدند. در حالی که ادیسون یک شخصیت قدرتمند بود که روی بازاریابی و موفقیت مالی تمرکز داشت، تسلا از نظر تجاری دور از ذهن و تا حدی آسیب پذیر بود.

اولین ریسک انفرادی

در سال ۱۸۸۵، تسلا بودجه ای را برای شرکت Tesla Electric Light دریافت کرد و سرمایه گذاران به وی وظیفه دادند تا روشنایی لامپ های قوسی را بهبود بخشد. با این حال، پس از موفقیت در انجام این کار، مجبور به خارج شدن از آن شد و برای مدتی حتی به عنوان کارگر کار می کرد تا بتواند زنده بماند.

بخت او دو سال بعد هنگام دریافت بودجه برای شرکت جدید الکتریکی اش تغییر کرد.

زندگی نامه نیکولا تسلا

اختراعات

در طول فعالیت حرفه ای خود، نیکولا تسلا ایده هایی را برای تعدادی از اختراعات مهم، که بیشتر آن ها به طور رسمی توسط سایر مخترعین ثبت اختراع شده بود، کشف کرد. از جمله دیناموس (ژنراتور های الکتریکی مشابه باتری) و موتور القایی.

وی همچنین در کشف فناوری رادار، اشعه ایکس، کنترل از راه دور و میدان مغناطیسی چرخان (پایه و اساس اکثر ماشین آلات AC) پیشگام بود. تسلا به دلیل مشارکت در ساخت و کشف برق AC و سیم پیچ تسلا مشهور است.

سیستم برق متناوب (AC)

تسلا سیستم الکتریکی با جریان متناوب طراحی کرد که به سرعت به یکی از تأثیر گذار ترین اختراعات قرن ۲۰ تبدیل شد و تا به امروز از آن استفاده می شود و استاندراد جهانی است. در سال ۱۸۸۷، وی برای شرکت جدید خود سرمایه دریافت کرد و تا پایان سال، با موفقیت چندین حق اختراع مبنی بر AC را ثبت کرد.

سیستم AC تسلا خیلی زود مورد توجه مهندسی و بازرگان آمریکایی، جورج وستینگهاوس، قرار گرفت که به دنبال راه حلی برای تأمین انرژی کشور در مسافت های زیاد بود. وی با یقین به اینکه اختراعات تسلا به او کمک خواهند کرد تا به این مهم دست یابند، در سال ۱۸۸۸ حق ثبت اختراع تسلا را به مبلغ ۶۰ هزار دلار پول نقد و سهام در شرکت وستینگهاوس خریداری کرد.

با افزایش علاقه به سیستم AC، تسلا و وستینگهاوس با توماس ادیسون، که قصد فروش سیستم جریان مستقیم (DC) خود را به ملت داشت، در رقابت مستقیم قرار گرفتند. چندی بعد یک کمپین مطبوعاتی منفی توسط ادیسون در تلاش برای تضعیف علاقه به برق AC، انجام شد.

در نهایت شرکت وستینگهاوس برای تأمین روشنایی در نمایشگاه جهانی کلمبیا ۱۸۹۳ در شیکاگو انتخاب شد و تسلا نمایش سیستم AC خود را در آن جا نشان داد.

نیروگاه برق آبی

در سال ۱۸۹۵، تسلا اولین نیروگاه برق آبی AC را در آبشار های نیاگارا، آمریکا طراحی کرد.

سال بعد، این نیروگاه برای تأمین برق شهر بوفالو، نیویورک مورد استفاده قرار گرفت. شاهکاری که در سراسر جهان بسیار مورد توجه قرار گرفت و به پیشرفت برق AC برای تبدیل شدن به سیستم برق جهان کمک کرد.

سیم پیچ تسلا

در اواخر قرن نوزدهم، تسلا “سیم پیچ تسلا” را ثبت اختراع کرد که پایه و اساس فناوری های بی سیم را ایجاد می کرد و امروزه نیز در فناوری رادیو از آن استفاده می شود. قلب یک مدار الکتریکی سیم پیچ تسلا سلفی است که در بسیاری از آنتن های انتقال رادیوی اولیه استفاده می شود.

سیم پیچ با یک خازن کار می کند تا جریان و ولتاژ را از یک منبع تغذیه در مدار تشدید کند. خود تسلا از سیم پیچ خود برای مطالعه فلورسانس، اشعه ایکس، رادیو، برق بی سیم و الکترومغناطیس در زمین و جو آن استفاده کرد.

انرژی رایگان

حدود ۱۹۰۰ که نیکولا تسلا وسواس زیادی در انتقال بی سیم انرژی داشت، شروع به جسورانه ترین پروژه خود کرد: ساخت یک سیستم ارتباطی بی سیم جهانی برای به اشتراک گذاری اطلاعات و تأمین انرژی رایگان در سرتاسر جهان از طریق یک برج بزرگ برقی.

با تأمین اعتبار از سوی گروهی از سرمایه گذاران که شامل غول مالی JP Morgan بود، در سال ۱۹۰۱ تسلا با جدیت شروع به کار بر روی پروژه انرژی رایگان، طراحی و ساخت آزمایشگاه با نیروگاه و یک برج انتقال عظیم در سایتی در لانگ آیلند نیویورک کرد، که به Wardenclyffe معروف شد.

با این حال، در مورد معقول و قابل قبول بودن سیستم تسلا در بین سرمایه گذاران تردید هایی به وجود آمد. گوگیلمو مارکونی، به عنوان رقیب او، با حمایت مالی اندرو کارنگی و توماس ادیسون، با پیشرفت فناوری ها رادیویی خود به موفقیت های مهمی رسیدند و تسلا چاره ای جز کنار گذاشتن پروژه نداشت.

کارمندان Wardenclyffe در سال ۱۹۰۶ از کار اخراج شدند و تا سال ۱۹۱۵ این سایت در محاصره قرار گرفت. دو سال بعد، تسلا اعلام ورشکستگی کرد و برج برای کمک به پرداخت بدهی های خود، از بین رفت و برای قراضه فروخته شد.

اشعه مرگ

پس از تعطیل شدن پروژه انرژی رایگان، تسلا دچار عارضه عصبی شد و سرانجام به عنوان مشاور به کار خود بازگشت.

هر چه زمان می گذشت، عقاید وی به تدریج عجیب و غیر عملی تر می شدند. او به طور فزاینده ای عجیب و غریب شد و بیشتر وقت خود را به مراقبت از کبوتر های وحشی در پارک های شهر نیویورک اختصاص داد.

وی حتی یا صحبت درباره ساخت “اشعه مرگ” که مورد توجه روسیه در زمان جنگ جهانی دوم قرار گرفته بود، توجه FBI را به خود جلب کرد.

زندگی نامه نیکولا تسلا

درگذشت

نیکولا تسلا در اثر ترومبوز کرونر در ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در سن ۸۶ سالگی در شهر نیویورک، جایی که نزدیک به ۶۰ سال در آن جا زندگی می کرد، درگذشت.

با این حال، میراثی که تسلا از خود به جای گذاشته است، تا به امروز ادامه دارد. در سال ۱۹۹۴، یک خیابان به نام Nikola Tesla Corner در نزدیکی محل آزمایشگاه سابق وی در شهر نیویورک، در تقاطع خیابان ۴۰ و خیابان ۶، نام گذاری شد.

تسلا موتورز و ماشین الکتریکی

در سال ۲۰۰۳، گروهی از مهندسان تسلا موتورز (Tesla Motors) را تأسیس کردند. یک شرکت اتومبیل سازی به نام تسلا که به ساخت اولین اتومبیل کاملا الکتریکی اختصاص دارد. کارآفرین و مهندس ایلان ماسک، در سال ۲۰۰۴ بیش از ۳۰ میلیون دلار به تسلا کمک کرد و اکنون به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت می کند.

در سال ۲۰۰۸، تسلا از اولین اتومبیل برقی خود به نام Roadster که یک وسیله نقلیه با عملکرد بالا بود را رونمایی کرد. در سال ۲۰۱۴، تسلا مدل S را به بازار عرضه کرد. مدلی با قیمت کمتر که در سال ۲۰۱۷، رکورد جهانی موتور Trend برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر (۶۰ مایل) در ساعت را در ۲٫۲۸ ثانیه ثبت کرد.

طراحی های تسلا (شرکت) نشان داد که یک ماشین الکتریکی می تواند عملکردی مشابه مارک های اسپرت بنزینی مانند پورشه و لامبورگینی داشته باشد.

مرکز علوم تسلا و واردن کلیف

از آنجا که تسلا پروژه انرژی آزاد را از دست داد، مالکیت Wardenclyffe به دست افراد مختلفی افتاد. چندین بار بای حفظ آن تلاش شده است اما در سال های ۱۹۶۷، ۱۹۷۶ و ۱۹۹۴ تلاش برای اعلام این مکان به عنوان یک مکان تاریخی ملی ناموفق بوده است.

در سال ۲۰۰۸، گروهی به نام Tesla Science Center یا مرکز علوم تسلا، با هدف خرید ملک واردن کلیف و تبدیل آن به موزه ای که مختص کار های آن بود، تشکیل شد.

در سال ۲۰۰۹، واردن کلیف با مبلغی نزدیک به ۱٫۶ میلیون دلار وارد بازار شد و برای چندین سال آینده، TSC تلاش کرد تا بودجه خرید را جمع آوری کند. در سال ۲۰۱۲، علاقه ی مردم به این پروژه زمانی به اوج خود رسید که شخصی به نام متیو اینمن در سایت TheOatmeal.com در تلاش برای جمع آوری کمک های اینترنتی با TSC همکاری کرد و در نهایت کمک های کافی برای به دست آوردن واردن کلیف را در ماه می ۲۰۱۳ دریافت کرد.

طبق گفته مرکز علمی تسلا یا TSC، کار بر روی مرمت آن هنوز در حال انجام است و به دلیل امنیت و نگهداری بازدید برای عموم مردم فعلا ممنوع است.