سال ۵۳۶ | سالی که زمستان سیاه جان میلیون ها نفر را گرفت

سال ۵۳۶ | سالی که زمستان سیاه جان میلیون ها نفر را گرفت

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۳۰
  • در : تاریخ و تمدن

یخ های گرینلند و قطب جنوب ردپای یک هیولا را در خود دارند یک فوران آتش فشانی بزرگ که میلیون ها نفر را کشت و باعث سرد شدن غیرعادی دمای زمین حداقل در ۲۰۰۰ سال گذشته شد. سال ۵۳۶ میلادی است سالی که زمستان سیاه جان نیمی از اروپایی ها را گرفت و باعث صقوط امپراطوری رم شد.

سال ۵۳۶ سالی که زمستان سیاه جان میلیون ها نفر را گرفت

مدارک و شواهد محققان نشان می دهد که در سال ۵۳۶ میلادی یک کوه آتش فشانی در السالوادور فعال شد و حدود ۱۰٫۵ مایل مربع سنگ های آتش فشانی را به بیرون پرتاب کرد این انفجار صد ها برابر بزرگتر از فوران آتش فشانی کوه های هلن در سال ۱۹۸۰ و چندین برابر بزرگتر از فوران کوه های پیناتوبو در سال ۱۹۹۱ بوده است.

نویسنده و محقق رابرت دول می گوید؛ “این بزرگترین انفجار آتش فشانی است که انسان ها تابحال دیده اند.”

سال 536 سالی که زمستان سیاه جان میلیون ها نفر را گرفت

سال ۵۳۶ سالی که زمستان به پایان نرسید

کتاب ها و متون تاریخی مربوطبه سال ۵۳۶ از وجود یک ابر یا مه تاریک خبر می دهند که روز را تیره کرد و باعث مرگ هزاران نفر شد. تا همین اواخر عده ای بر این باور بودند که این ابر و مه تاریک بقایای یک سیارک یا شهاب سنگ بوده است ولی اطلاعات جدید انشان می دهد که دو فوران آتش فشانی بزرگ در مدت چهار سال مسئول زمستان سیاه بوده اند یکی در سال ۵۳۶ و دیگری در سال ۵۳۹ یا ۵۴۰٫ بررسی ها نشان میدهد که یخ های قطب جنوب و گرینلند نشانه هایی از سولفات در خود دارند یکی از موادی که از آتش فشان ها به بیرون پرتاب می شود که به این معناست که دو فوران آتش فشانی آنقدر بزرگ و عظیم بوده اند که گازهای سولفات را ده ها کیلومتر به آسمان پرتاب کردند و از آنجا که این مواد باعث برگشت نور خورشید از زمین می شدند موجب کاهش شدید دمای هوا شدند.

سال 536 سالی که زمستان سیاه جان میلیون ها نفر را گرفت

زمستان سیاه سال ۵۳۶ حدود ۱۸ به طول انجامید

سال ۵۳۶ آغاز زمستان سیاه

یک مه مرموز تیره تمام اروپا و بخش هایی از آسیا را فرا گرفت و  برای ۱۸ ماه به تاریکی فرو برد. خورشید نورش را بدون هیچ روشنایی می تاباند و همچون ماه شده بود. دمای هوای در تابستان سال ۵۳۶ میلادی به ۱٫۵ تا ۲٫۵ درجه سانتیگراد رسیده بود و سردترین سال در ۲۳۰۰ سال گذشته را موجب شد، در تابستان در چین برف می آمد، محصولات کشاورزی از بین رفتند و مردم در قحطی و گرسنگی بودند. به دنبال آن در سال ۵۴۱ طاعون ژوستینین در شرق امپراطوری رم در مصر شیوع پیدا کرد و سپس به قسطنطنیه و بخش هایی دیگری از اسیا و اروپا رسید، نیمی از جمعیت اروپا را کشت و زوال امپراطوری بیزانش را موجب شد. مورخان همیشه می دانستند که در میانه قرن ششم سال تاریکی معروف به عصر تاریک بوده است اما منبع این ابر تیره همیشه مرموز و پنهان بوده است اما اکنون آشکار شده است که یک فوران آتش فشانی بزرگ در ایسلند در سال ۵۳۶ میلادی زمستان سیاه اروپا را در سال ۵۳۶ میلادی رقم زد و به دنبال آن دو فوران آتش فشانی دیگر در سال های ۵۴۰ و ۵۴۷ به همراه شیوع گسترده طاعون، اروپا را وارد یک رکود اقتصادی عمیق کرد که ۶۴۰ سال به طول انجامید.

به غیر از تاثیر جهانی آتش فشان، این فوران تاثیر بسیار ویرانگری نیز بر زندگی مردمی که در السالوادور زندگی می کردند داشت ۴۰،۰۰۰ تا ۸۰،۰۰۰ مستقیما بر اثر فوران آتش فشان کشته شدند حتی آنانیکه از آتشفشان و گرسنگی و قحطی زنده ماندند مجبور به فرار از زمستان سیاه شدند تعداد اوارگان و بی خانمان ها حدود ۴۰۰،۰۰۰ تخمین زده می شود.

سال 536 سالی که زمستان سیاه جان میلیون ها نفر را گرفت

زمستان سیاه سال ۵۳۶ در آثار هنرمندان قرون وسطا