رایج ترین سوالات در رابطه با آزمایش بارداری و پاسخ آن ها

رایج ترین سوالات در رابطه با آزمایش بارداری و پاسخ آن ها

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۱۹
  • در : سلامت زنان

آزمایش بارداری می تواند تایید کند که زنی باردار است یا خیر. بنابراین در این مقاله، ما سعی کرده ایم تا رایج ترین سوالات و پرسش هایی را که در رابطه با تست ها یا آزمایش های بارداری بیان می شود را به همراه پاسخ آنها قرار دهیم.

آزمایش بارداری چیست و چگونه کار می کند؟

آزمایش بارداری میزان هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسان یا اچ سی جی را اندازه گیری می کند. اچ سی جی به عنوان هورمون بارداری شناخته می شود این هورمون زمانی آزاد می شود که تخمک بارور شده، خودش را به لایه درونی رحم بچسباند یا به اصطلاح لانه گزینی کند و تقریبا ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح در خون و ادرار قابل تشخیص است. این هورمون ابتدا توسط تخمک، سپس جفت ترشح می‌شود و وجود آن در ادرار نشانه بارداری است. به عبارت دیگر، این هورمون توسط سلول‌هایی که در آینده جفت را تشکیل می‌دهند به محض این‌که رویان در جداره رحم جا گرفت، شروع به ترشح می‌کند. این هورمون در زنان غیرباردار وجود ندارد و ۸ روز بعد از لقاح وجود آن قابل‌تشخیص است. میزان هورمون HCG هر ۲ تا ۳ روز ۲ برابر می‌شود و در هفته ۱۲ بارداری به حداکثر خود یعنی به ۷‌‌می‌رسد.

آزمایش بارداری چیست و چگونه کار می کند؟

آزمایش بارداری چیست و چگونه کار می کند؟

چه نوع آزمایشهای بارداری وجود دارد؟

دو نوع اصلی آزمایش بارداری آزمایش خون و آزمایش ادرار است.

آزمایش خون

آزمایش خون می تواند روشی دقیق تر و کامل تر برای تایید بارداری باشد و می توانند بارداری را زودتر از آزمایش بارداری خانگی، حدود ۶ تا ۸ روز پس از تخمک گذاری تشخیص دهند. اما این آزمایش حتما باید در آزمایشگاه انجام شود. دو روش برای تشخیص بارداری با استفاده از خون وجود دارد: آزمایش اچ سی جی کمّی و آزمایش اچ سی جی کیفی.

چه نوع آزمایشهای بارداری وجود دارد؟

چه نوع آزمایشهای بارداری وجود دارد؟

آزمایش خون کیفی(qualitative hCG test) این نوع آزمایش فقط هورمون hCG را چک می‌کند و پاسخ بله یا خیر به شما می‌دهد که باردار هستید یا نه. پزشکان اغلب این آزمایشات را حداقل ۱۰ روز بعد از لقاح برای تایید بارداری توصیه می‌کنند. برخی از این آزمایشات می‌توانند زودتر از این موعد، hCG را تشخیص دهند.

آزمایش خون کمّی(quantitative hCG test) مقدار دقیق اچ سی جی موجود در خون را اندازه گیری می کند همچنین ممکن است برای ارزیابی و مدیریت انواع خاصی از سرطان ها نیز استفاده شود مانند: سرطان رحم یا کوریوکارسینوما، سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان تخمدان هم چنین پزشک شما ممکن است این آزمایش را به عنوان بخشی از یک سری آزمایشات آزمایشگاهی برای شناسایی علت وجود برخی علائم ویژه تجویز کند.

آزمایش ادرار(بیبی چک)

به طور معمول، پزشکان در اولین ویزیت دوران بارداری، انجام آزمایش ادرار را برای مادران باردار تجویز می کنند. برخی از پزشکان در هر بار مراجعه و برخی دیگر در هر دوره ی سه ماهه از بارداری، توصیه می کنند که آزمایش ادرار بدهید. تست ادرار، انواع مختلفی دارد و در خانه یا کلینیک انجام می‌­پذیرد. نوع اول تست ادرار با جمع کردن ادرار درون ظرف و فروبردن ابزار تست درون آن یا استفاده از قطره‌چکان انجام می­‌گیرد. نوع دوم تست ادرار با قرار دادن ابزار تست در معرض جریان ادرار صورت می­‌گیرد. استفاده از تست‌­های خانگی بارداری می تواند بهتر یاشد زیرا در خانه انجام می­‌شوند، معمولاً کم‌­هزینه هستند، کاملاً محرمانه هستند، خیلی زود نتیجه را نشان می­‌دهند و استفاده از آن­‌ها آسان است. اما اگر به‌درستی انجام نشوند یا خیلی زود انجام شوند احتمالاً نتیجه آن­ها صحیح نخواهد بود. اگر نتیجه منفی گرفتید ولی علائم بارداری را دارید (دیر شدن پریود، تهوع، درد سینه ها و خستگی)، یک هفته دیگر صبر کنید و دوباره تست را انجام دهید یا برای انجام آزمایش خون به پزشک خود مراجعه کنید.

چه نوع آزمایشهای بارداری وجود دارد؟

چه نوع آزمایشهای بارداری وجود دارد؟

آزمایش های بارداری چقدر دقیق هستند؟

تست های ادرار خانگی در منزل تقریباً  ۹۹٪ دقیق هستند و آزمایش خون حتی دقیق تر از آن است. البته آزمایش ادرار می تواند تحت تأثیر عواملی مانند کمبود آب بدن و زمان روز آزمایش قرار گیرد. اما آزمایش خون امکان تشخیص زودهنگام بارداری را میدهد و میتواند غلظت HCG را اندازه گیری کند. گرچه این آزمایش گران تر است ، رسیدن به نتیجه ممکن است زمان بر باشد و آزمایش باید در یک مرکز پزشکی انجام شود. یک آزمایش خون میتواند دقیق تر باشد و با روش حساس تری بارداری را تایید کند. گرچه یک متخصص مراقبت از سلامت برای انجام این کار نیاز خواهد بود. به طور کلی می توان گفت دقت تست های خانگی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • دقت موقع انجام تست و دستورالعمل های درج شده بر روی آن
  • زمان تخمک گذاری در دوره قاعدگی و اینکه چه زمانی لانه گزینی تخم صورت گرفته باشد
  • چه مدت بعد از بارداری تست انجام شده است
  • میزان دقت و کیفیت خود تست بارداری که از داروخانه تهیه شده است.

چه زمانی باید تست بارداری را انجام داد؟

دقت داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه دقیق تر تست خانگی بارداری از طریق ادرار، زمان استفاده از تست بسیار اهمیت دارد. به طور کلی می توان گفت بیشتر تست های خانگی نتیجه دقیقشان را حداقل یک هفته بعد از تاخیر در قاعدگی می دهند، یعنی دقیقا دو هفته بعد از تخمک گذاری پس از روز اول تاخیر در بارداری حداقل یک هفته صبر کنید و بعد تست را انجام دهید. اگر صبح و بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب این تست را انجام دهید، نتیجه آن دقیق تر خواهد بود، زیرا ادرار در این زمان غلیظ تر است. البته برخی تست های بارداری از بقیه حساس تر و دقیق تر هستند. این تست ها قادر هستند افزایش هورمون hCG را حتی چهار تا هفت روز بعد از لانه گزینی تخم در رحم تشخیص دهند. اما دقت داشته باشید که اگر این تست را خیلی زود انجام دهید، حتی اگر از یک تست خوب هم استفاده کنید، سطح هورمون hCG آنقدر بالا نخواهد بود که تشخیص داده شود. پس نتیجه تست بارداری به خطا منفی گزارش خواهد شد و ممکن است نتوانید اقدامات لازم بعدی برای مراقبت از خود و تضمین سلامت فرزندتان را که از همان روزهای اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به عمل آورید. اما به هر حال در برخی موارد احتمال خطا در هر دو تست وجود دارد.

نتایج آزمایش بارداری به چه معنی است؟

نتایج ممکن است یک خط، یک رنگ یا علامتی مثل + و – باشد. نتایج دیجیتال به شما باردار یا غیرباردار را نشان می‌دهند. مهم این است که بدانید نتیجه مثبت و منفی در آزمایش به چه معنی است.

هر مقداری بالا‌تر از mIU/ml ۲۵ نشان دهنده مثبت بودن بارداری است. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و از او بپرسید که در مرحله بعد باید چه کاری انجام دهید. در موارد نادری ممکن است به اشتباه نتیجه مثبت در آزمایش ببینید. به این معنی که شما باردار نیستید اما آزمایش به شما می‌گوید که شما باردار هستید. اگر پروتئین یا خون در ادرار شما باشد ممکن است نتیجه آزمایش به اشتباه نشان دهد که باردار هستید. برخی داروها مانند داروهای آرام بخش، ضد تشنج، خواب آور و داروهای باروری می‌تواند به اشتباه نتیجه مثبت بارداری نشان دهد.

نتایج آزمایش بارداری به چه معنی است؟

نتایج آزمایش بارداری به چه معنی است؟

اگر سطح هورمون HCG کمتر از mIU/ml ۵ باشد نشان دهنده بارداری منفی است که یعنی احتمالا شما باردار نیستید، اما ممکن است به موارد زیر مربوط باشد.

  • تاریخ انقضای دستگاه تست گذشته باشد.
  • به درستی از دستگاه تست استفاده نکرده‌اید.
  • خیلی زود آزمایش را انجام داده‌اید.
  • ادرار شما رقیق است زیرا شما قبل از انجام تست مایعات زیادی نوشیده‌اید.
  • داروهای خاصی مانند داروهای مُدر یا آنتی هیستامین مصرف کرده‌‌اید.

اگر نتیجه تست منفی بود، سعی کنید بعد از یک هفته دوباره آزمایش را انجام دهید. برخی از تست‌های بارداری به شما توصیه می‌کنند، صرف نظر از نتیجه‌ای که در تست اول کسب کرده‌اید، آزمایش را دوباره انجام دهید. اگر تست را دوباره انجام دادید و نتیجه متفاوت بود، حتما به پزشک مراجعه کنید. انجام آزمایش خون ایده خوبی برای تایید نتیجه است.

اگر هر سؤال دیگری در مورد بارداری و نتایج آزمایشات بارداری دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.