چگونه با جوش شیرین و آب‌لیمو، شوینده‌ی ماشین ظرفشویی بسازیم؟

چگونه با جوش شیرین و آب‌لیمو، شوینده‌ی ماشین ظرفشویی بسازیم؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۳۱
  • در : هنر در خانه

شوینده‌ی ماشین ظرفشویی می‌تواند حسابی گران تمام شود و تا حدود ۲۰۰  هزار تومان هم جیب شما را خالی کند! از سویی، بسیاری از این شوینده‌ها، سرشار از مواد شیمیایی مضر هستند، که نقش مخربی در طبیعت دارند. بماند که کودکان یا حیوانات خانگی شما، ممکن است کاملا ناخواسته این مواد را ببلعند و به خود صدمه وارد کنند. نکته‌ی دیگر این‌ست که در بعضی منازل، که آب سختی بالایی دارد، شوینده‌های ماشین ظرفشویی نمی‌توانند به خوبی جرم و آلودگی را از روی ظرف پاک کنند. به جای این‌که هزینه‌ی زیادی را برای خرید شوینده‌ی ماشین ظرفشویی گران‌قیمت و سرشار از مواد شیمیایی خرج کنید؛ خودتان یک شوینده‌ی ماشین ظرفشویی با کمک لوازم خانگی خود بسازید. شوینده‌ی ماشین ظرفشویی خانگی و پیشنهادی علم داد، طبیعی‌ست و در مقایسه با شوینده‌های بازاری، هزینه‌ی زیادی نخواهد داشت.

لوازم مورد نیاز برای ساخت شوینده‌ی ماشین ظرفشویی

  • یک چهارم فنجان بوره
  • یک چهارم فنجان جوش شیرین
  • یک قاشق چای‌خوری نمک ترکی (نمک بلور)
  • دو قاشق چای‌خوری آب لیمو
  • یک چهارم فنجان سرکه سفید (نوع سرکه به شما دل‌بخواهی‌ست)

گام اول

یک چهارم فنجان بوره را با مقدار مقرر از جوش شیرین ترکیب نموده؛ سپس به آن یک قاشق چای‌خوری نمک بلور اضافه می‌کنیم و در نهایت، دو قاشق غذاخوری آب‌لیمو در آن می‌ریزیم.

گام دوم

محلول حاصل از ترکیب مواد بالا را درون واشر ماشین ظرفشویی ریخته و در آن را می‌بندیم.

گام سوم

ماشین ظرفشویی را مطابق با دستورالعمل‌های برند آن روشن کرده و راه می‌اندازیم.

نکات کلیدی!

برای این‌که شوینده‌ی بیشتری داشته باشید و بتوانید در مواقع ضروری، به سرعت از آن استفاده کنید؛ می‌توانید مقادیر مواد اولیه را ده برابر کنید. بوره، جوش شیرین و نمک بلور را با هم ترکیب کرده و در یک ظرف دردار قرار دهید. در هنگام استفاده از این مایع هم، یک دوم فنجان از این ترکیب را قبل از ریختن در ماشین ظرفشویی، با دو قاشق غذاخوری آب‌لیمو ترکیب کنید و بگذارید ظرف‌ها با آن شسته شوند.

اگر از ماشین‌های ظرفشویی  کم‌مصرف استفاده می‌کنید؛ بهتر است قبل از این‌که از هر شوینده‌ی ماشین ظرفشویی استفاده کنید؛ دستورالعمل‌های دستگاه را با دقت مطالعه نمایید. مقدار شوینده‌ی خانگی که در ماشین ظرفشویی می‌ریزید؛ می‌بایست با مقدار شوینده‌ای که دستورالعمل دستگاه به شما نشان می‌دهد برابر باشد.

اگر سختیِ آب منزل شما بالاست، یک قاشق جوش شیرین اضافه در محلول بریزید. جوش شیرین به طور طبیعی سختی آب را پایین می‌آورد.

قبل از این‌که روند شستشو را آغاز کنید؛ یک فنجان سرکه سفید به این محلول بیفزایید. با این‌کار تمامی جرم‌ها و رسوبات موجود در ماشین ظرفشویی از بین خواهد رفت و  همزمان تمامی ظرف‌های شما بدون هیچ آسیبی پاک و تمیز خواهند شد.

اخطار!

بیش از یک قاشق چای‌خوری نمک به ترکیب بالا اضافه نکنید. نمک خاصیت سایندگی دارد و می‌تواند ذرات غذای چسبیده به ظرف را پاک کند. اما اگر از نمک، بیش از اندازه‌ی مقرر استفاده کنید؛ می‌تواند ظروف کریستالی را خط انداخته و شفافیت آن را کاهش دهد. اگر از ظروف کریستالی بسیار ظریف استفاده می‌کنید یا ظرف‌هایتان تنها کمی کثیف هستند؛ نمک را از این ترکیب حذف کنید.

ظروف مسی، آلومینیومی و ظروف نچسب را با این ترکیب نشویید! شوینده‌ی ماشین ظرفشویی خانگی شما، ممکن است با عناصر این ظروف واکنش دهد و به لایه‌ی نچسب آن‌ها آسیب وارد نماید.