آیا ضربات دو گوش برای سلامتی مفید هستند؟

آیا ضربات دو گوش برای سلامتی مفید هستند؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۱۳
  • در : سلامت روان

هنگامی که دو صدا را می شنوید ، یکی در هر گوش ، که از نظر فرکانس کمی متفاوت است ، مغز شما در تفاوت فرکانس ها یک ضربان را پردازش می کند. به این عمل ضربان های دو گوشی یا ضربات دو گوش می گویند.

فرض کنید در حال گوش دادن به صدایی در گوش چپ خود هستید که فرکانس آن ۱۳۲ هرتز (هرتز) است. و در گوش راست شما به صدایی با فرکانس ۱۲۱ هرتز گوش می دهید. اما مغز شما به تدریج با تفاوت – یا ۱۱ هرتز – هماهنگ می شود. به جای شنیدن دو تن متفاوت ، در عوض صدایی را در ۱۱ هرتز می شنوید (علاوه بر دو تن داده شده به هر گوش).

ضربات دو گوش توهم شنوایی محسوب می شود. برای عملکرد ضرباهنگ دو گوش ، فرکانس های دو تن باید کمتر از ۱۰۰۰ هرتز باشد و تفاوت بین دو تن نمی تواند بیش از ۳۰ هرتز باشد. آهنگ ها همچنین باید به طور جداگانه ، یکی از هر گوش گوش داده شوند. ضربات دو گوش در موسیقی مورد بررسی قرار گرفته است و گاهی اوقات برای کمک به تنظیم سازها ، مانند پیانو و ارگان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اخیرا ، آنها با مزایای بالقوه سلامتی مرتبط بوده اند.

ادعا می شود که ضربات دو گوش چه مزایای سلامتی دارد؟

گفته می شود ضربات دو گوش باعث ایجاد همان حالت روانی مرتبط با تمرین مدیتیشن می شود ، اما در کار های زیر نیز می تواند به ما کمک کند:

  • کاهش اضطراب
  • افزایش تمرکز و حواس
  • استرس کمتر
  • افزایش آرامش
  • تقویت خلق و خوی مثبت
  • افزایش خلاقیت
  • کمک به مدیریت درد

مدیتیشن تمرین آرام کردن ذهن و تنظیم تعداد افکار تصادفی است که از آن عبور می کند. نشان داده شده است که یک تمرین مدیتیشن منظم باعث کاهش استرس و اضطراب ، کاهش سرعت پیری مغز و از دست دادن حافظه ، ارتقاء سلامت احساسی و افزایش طول مدت توجه می شود. تمرین مدیتیشن به طور منظم می تواند بسیار دشوار باشد ، بنابراین مردم به دنبال فناوری برای کمک هستند.

گفته می شود ضربات دو گوش بین ۱ تا ۳۰ هرتز همان الگوی امواج مغزی را ایجاد می کند که فرد در هنگام مدیتیشن تجربه می کند. وقتی به صدایی با فرکانس مشخص گوش می دهید ، امواج مغزی شما با آن فرکانس همگام می شوند. نظریه این است که ضربان دو گوش می تواند به ایجاد فرکانس مورد نیاز برای مغز شما کمک کند تا امواج مشابهی را که معمولاً در طول تمرین مدیتیشن تجربه می شود ، ایجاد کند. استفاده از ضربات دو گوش به این روش گاهی اوقات فناوری جذب موج مغزی نامیده می شود.

چگونه از ضربات دو گوش استفاده کنیم؟

تنها چیزی که برای آزمایش با ضربات دو گوش نیاز دارید یک صدای ضربدار دو گوش و یک جفت هدفون یا هندزفری است. به راحتی می توانید فایل های صوتی ضربات دو گوش را بصورت آنلاین در سایت هایی مانند YouTube پیدا کنید ، یا می توانید سی دی خریداری کرده یا فایلهای صوتی را مستقیماً در دستگاه پخش mp3 خود یا دستگاه دیگر بارگیری کنید. همانطور که قبلا ذکر شد ، برای عملکرد ضرباهنگ دو گوش ، فرکانس این دو تن باید کمتر از ۱۰۰۰ هرتز باشد و تفاوت بین دو تن نمی تواند بیش از ۳۰ هرتز باشد.

شما باید تصمیم بگیرید که کدام موج مغزی با وضعیت مورد نظر شما مطابقت دارد. بطور کلی:

  • ضربات دو گوش در محدوده دلتا (۱ تا ۴ هرتز) با خواب عمیق و آرامش مرتبط است.
  • ضربات دو گوش در محدوده تتا (۴ تا ۸ هرتز) با خواب REM ، کاهش اضطراب ، آرامش و همچنین حالتهای مراقبه و خلاق ارتباط دارد.
  • تصور می شود که ضربات دو گوش در فرکانس های آلفا (۸ تا ۱۳ هرتز) باعث آرامش می شود ، مثبت اندیشی را افزایش و اضطراب را کاهش می دهد.
  • ضربانهای دو گوش در فرکانسهای پایین بتا (۱۴ تا ۳۰ هرتز) را به افزایش تمرکز و هوشیاری ، حل مشکلات و بهبود حافظه مرتبط دانسته اند.

یک مکان راحت و عاری از حواس پرتی پیدا کنید. به سادگی هر روز حداقل ۳۰ دقیقه به صدای ضربدر دو گوش در هدفون خود گوش دهید تا مطمئن شوید که ریتم در سراسر مغز کشیده شده است (در حالت همگام سازی قرار گرفته است).

می توانید مدت زمانی را که به ضربات دو گوش ، گوش می دهید آزمایش کنید تا دریابید چه چیزی برای شما مفید است. به عنوان مثال ، اگر سطح اضطراب یا استرس بالایی دارید ، ممکن است بخواهید یک ساعت کامل یا بیشتر به صدا گوش دهید. به یاد داشته باشید ، برای کار با ضربات دو گوش باید از هدفون استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید با چشمان بسته گوش دهید.

آیا تحقیقی برای اثبات ادعاها وجود دارد؟

در حالی که اکثر مطالعات در مورد تأثیر ضربات دو گوش کوچک بوده اند ، چندین مورد وجود دارد که شواهدی را ارائه می دهند که این توهم شنوایی در واقع دارای مزایای سلامتی است ، به ویژه در رابطه با اضطراب ، خلق و خو و عملکرد.

یک مطالعه کور روی ۲۹ نفر نشان داد که گوش دادن به ضربات دو گوش در محدوده بتا (۱۶ و ۲۴ هرتز) با بهبود عملکرد در یک کار مشخص و همچنین کاهش خلق و خوی منفی در مقایسه با گوش دادن به ضربات دو گوش در تتا و محدوده دلتا (۱٫۵ و ۴ هرتز) یا نویز سفید ساده.

یک مطالعه کنترل شده دیگر در حدود ۱۰۰ نفر که قرار بود تحت عمل جراحی قرار بگیرند نیز نشان داد که ضربات دو گوش می تواند اضطراب قبل از عمل را در مقایسه با صدای مشابه بدون صدای دو گوش و اصلا صدا کاهش دهد. در این مطالعه ، سطح اضطراب برای افرادی که به صدای ضربدر دو گوش گوش می دادند به نصف کاهش یافت.

در یک مطالعه غیرقابل کنترل دیگر از هشت بزرگسال خواسته شد تا ۶۰ روز متوالی به سی دی ضرب دو گوش با فرکانس ضرب دلتا (۱ تا ۴ هرتز) گوش دهند. شرکت کنندگان نظرسنجی ها را قبل و بعد از دوره ۶۰ روزه پر کردند که در مورد خلق و خوی و کیفیت زندگی آنها سوالاتی پرسید. نتایج مطالعه نشان داد که گوش دادن به ضربات دو گوش به مدت ۶۰ روز به طور قابل توجهی اضطراب را کاهش داده و کیفیت کلی زندگی این شرکت کنندگان را افزایش می دهد. از آنجا که این مطالعه کوچک ، غیرقابل کنترل و برای جمع آوری داده ها به نظرسنجی از بیماران متکی بود ، برای تأیید این اثرات به مطالعات بزرگتری نیاز است.

یکی از کارآزمایی های تصادفی و کنترل شده بزرگتر و جدیدتر ، منبع استفاده از ضربات دو گوش را در ۲۹۱ بیمار بستری در بخش اورژانس بیمارستان مورد بررسی قرار داد. محققان کاهش قابل توجهی در میزان اضطراب در بیمارانی که در معرض صوت با ضربات دو گوش قرار گرفته بودند مشاهده کردند در مقایسه با افرادی که به صدا بدون ضربان دو گوش یا بدون صدا (فقط هدفون) گوش می دادند.

آیا گوش دادن به ضربات دو گوش عوارض جانبی دارد؟

گوش دادن به ضربات دو گوش هیچ عارضه جانبی مشخصی ندارد ، اما باید مطمئن شوید که سطح صوتی که از هدفون شما می آید زیاد زیاد نیست. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداها در دمای ۸۵ درجه یا بالاتر می تواند به مرور زمان باعث کاهش شنوایی شود. این تقریباً میزان نویز ناشی از ترافیک سنگین است.

اگر مبتلا به صرع هستید ، فناوری ضربات دو گوش می تواند مشکل ساز شود ، بنابراین قبل از انجام آزمایش باید با پزشک خود صحبت کنید. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا گوش دادن به ضربات دو گوش در مدت زمان طولانی عوارض جانبی دارد یا خیر.

سخن پایانی

با چندین مطالعه انسانی برای تأیید ادعاهای مربوط به سلامتی ، به نظر می رسد ضربان دو گوش یک ابزار امیدوار کننده در مبارزه با اضطراب ، استرس و حالات روانی منفی است. تحقیقات نشان داده است که گوش دادن روزانه به سی دی ها یا فایل های صوتی با ضربات دو گوش تأثیر مثبت بر موارد زیر دارد:

  • اضطراب
  • حافظه
  • حالت (مود)
  • خلاقیت
  • توجه

استاد شدن در مدیتیشن کار آسانی نیست. ضربات دو گوش برای همه کار نمی کند و آنها را برای بیماری خاصی درمان نمی کنند. با این حال ، آنها ممکن است یک فرار کامل برای کسانی که علاقه مند به استراحت ، خواب آرام تر یا ورود به حالت مراقبه هستند ، ارائه دهند.