علائم بارداری و تغییرات حاصل از آن

علائم بارداری و تغییرات حاصل از آن

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۱۹
  • در : سلامت زنان

باردار شدن به معنای آغاز یک دوره جدید در زندگی بانوان است. دوره ای که علی رغم تمام شیرینی ها، لذت ها، هیجان ها و … گاهی با سختی ها و دشواری هایی نیز همراه خواهد بود. شروع اولین علائم بارداری در خانم‌ها متفاوت است، اما معمولا آغاز بارداری با علائمی همراه خواهد بود که برخی از آنها به صورت نشانه حاملگی قبل از پریود یا نشانه های حاملگی در هفته اول حتی پیش از رسیدن موعد مقرر قاعدگی بروز خواهند کرد. البته راه‌های مختلفی برای اطمینان‌حاصل‌کردن از بارداری وجود دارند، از بی‌بی‌چک گرفته تا آزمایش خون، اما بااین‌حال برخی نشانه‌ها وجود دارند که از آن‌ها با عنوان علائم اولیه بارداری یاد می‌شود و بسیاری از زنان چند مورد از این علائم را در روزهای اول بارداری تجربه می‌کنند. هم چنین از آنجا که علائم اولیه بارداری اغلب علائمی را که ممکن است درست قبل و در دوران قاعدگی تجربه کنید را شامل می شود، ممکن است متوجه نشوید که باردار هستید.

آنچه در زیر می آید، توصیف برخی از رایج ترین علائم اولیه بارداری است. باید بدانید که علاوه بر بارداری، این علائم ممکن است در موارد دیگری نیز ایجاد شود. بنابراین این واقعیت که متوجه برخی از این علائم شده اید لزوماً به معنای باردار بودن نیست. تنها راه برای اطمینان، آزمایش بارداری است.

مهمترین علائم بارداری

خستگی

در روزها و هفته‌های اول بارداری، سطح هورمون پروژسترون در بدن زن افزایش می‌یابد. ازآن‌جا که سطح زیاد هورمون پروژسترون در بدن زن می‌تواند خستگی و خواب آلودگی را در پی داشته باشد، روزها و هفته‌های اول بارداری زن همراه است با خستگی و کوفتگی و خواب‌آلودگی او.

سردرد

در اوایل دوران بارداری، افزایش گردش خون ناشی از تغییرات هورمونی، ممکن است موجب سردردهای مکرر و خفیف شود.

مهمترین علائم بارداری

مهمترین علائم بارداری

حساس شدن و دردناک بودن سینه ها

یکی از شایع ترین نشانه های بارداری حساس شدن سینه ها و نوک سینه هاست که معمولاً در طی ۳ هفته اول بارداری خود را به وضوح نشان می دهد . متورم و دردناک شدن سینه ها شبیه قبل از پریود است. این درد پس از اتمام سه ماهه نخست به میزان زیادی کاهش پیدا می کند زیرا بدن خودش را با میزان هورمون ها تطبیق داده است.

افزایش ادرار

گردش خون در بارداری بیشتر می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود کلیه‌ها بیشتر از قبل کار کنند و تکرر ادرار اتفاق بیفتد که یکی از علائم بارداری است. اگر اخیرا متوجه شده‌اید شب‌ها بیشتر از قبل بیدار می‌شوید و به دستشویی می‌روید؛ احتمال بدهید که شاید باردار شده باشید. تعداد دفعات تکرر ادرار در سه ماهه سوم بارداری بیشتر هم می‌شود؛ چون وزن جنین روی مثانه فشار وارد می‌کند؛ به طوری که ممکن است چندین بار در طول شب به دستشویی بروید.

خونریزی لانه گزینی

شما یک هفته یا دو هفته قبل از تاریخ مورد انتظار عادت ماهیانه، گرفتگی و خونریزی قاعدگی را تجربه خواهید کرد. هر کسی علایم مشابهی را تجربه نمیکند، اما اگر این علامت را دارید میتواند نشانه های بسیار زودرس بارداری باشد. خونریزی لانه گزینی ناچیز است و ممکن است چند قطره خون در لباس زیر و یا در هنگام دوش واژینال باشد. این خونریزی ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد اما خونریزی شدید ممکن است نشانه ای از سقطجنین یا یک دوره ماهیانه باشد.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلانی در شکم شما ممکن است شبیه به نوعی گرفتگی دوره قاعدگی باشد. خونریزی و لکه بینی ممکن است در ابتدا شبیه به خونریزی قاعدگی باشد، به طوری که برخی از زنان آن را با شروع دوره قاعدگی خود اشتباه می گیرند.

مهمترین علائم بارداری

مهمترین علائم بارداری

نفخ شکمی

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری ممکن است باعث احساس نفخ شود، مشابه احساسی که برخی از زنان درست قبل از عادت ماهانه دارند. به این علت برخی از لباس‌هایتان ممکن است تنگ‌تر از حالت معمول گردد، حتی در همان اوایل که رحم هنوز نسبتا کوچک است.

آلرژی ها

آلرژی فصلی و آسم نیز ممکن است در دوران بارداری رخ دهد.

تغییر حالات روحی

بسیار نرمال و طبیعی است که تعادل احساسی نداشته باشید و خیلی زود تغییر حالت دهید. دلیل آن تغییر هورمون های بدن و تاثیر آنها روی سیستم عصبی است. هر فردی واکنش متفاوتی به این موضوع دارد. برخی از زنان باردار دچار افزیش احساسات – خوب یا بد – می شوند و برخی دیگر افسرده یا مضطرب می شوند.

حالت تهوع 

تهوع بارداری یا تهوع صبح‌گاهی یکی دیگر از علائم بارداری است. این تهوع فقط مخصوص صبح نیست و گاه ممکن است ظهر و شب نیز رخ دهد. در برخی موارد تهوع بارداری همراه با استفراغ است و گاهی هم هیچ خبری از استفراغ نیست. دقیقاً مشخص نیست که زنان باردار، خصوصاً در هفته‌های اول بارداری، چرا درگیر حالت تهوع می‌شوند اما احتمالاً به‌سبب تغییرات هورمونی خصوصاً هورمونی استروژن باشد.

مهمترین علائم بارداری

مهمترین علائم بارداری

افزایش بزاق و تغییر طعم دهان

یکی از علائم بارداری «پتیالیسم» است؛ پتیالیسم یعنی زیاد شدن ترشح بزاق. دلیلش هم این است که وقتی خانم‌ها باردار می‌شوند؛ اسید معده شان بیشتر ترشح می‌شود، در مقابل، بدن برای خنثی کردن وضعیت اسیدی، آب دهان را ترشح می‌کند که خاصیت قلیایی دارد.از دیگر علائم بارداری این است که ممکن است خانمی احساس کند دهانش طعم فلز می‌دهد. دلیل این مسئله به تغییرات هورمونی برمی‌گردد و ممکن است شش تا ۹ ماه طول بکشد.

افزایش دمای پایه بدن

یکی از اولین نشانه های حاملگی، دمای پایه بدن(bbt است. تخمک گذاری معمولا با افزایش ۰.۵ تا ۱ درجه فارنهایت افزایش می یابد و بعد از اتمام دوره شما کاهش می یابد.اما در دوران بارداری، bbt همچنان بالا است.تغییرات در دمای بدن بسیار ظریف هستند و شما تنها در صورتی متوجه آن خواهید شد که هر روز برای چند ماه دما را ردیابی میکنید.

حساسیت به بو

حتی قبل از داشتن حالت تهوع، برخی از زنان به بوهای مختلف حساسیت بالایی پیدا می کنند. این حساسیت به بو می تواند با حالت تهوع همراه باشد، به همین خاطر اکثر خانم ها سعی می کنند به سراغ آشپزی نروند.

مهمترین علائم بارداری

مهمترین علائم بارداری

افزایش وزن

افزایش وزن یکی دیگر از علائم بارداری است که عمدتاً در سه‌ماهه‌ی نخست خود را بیش‌تر نشان می‌دهد. در اوایل بارداری نیاز به کالری خیلی احساس نمی‌شود و بنابراین در این دوران احتمالاً زن باردار به مصرف غذای بیش‌تر تمایل نداشته باشد، اما رفته‌رفته ممکن است نیاز به خوردن غذا نیز افزایش یابد.

تنگی نفس

وقتی جریان خون افزایش پیدا می‌کند، ناخودآگاه نیاز بدن به اکسیژن هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که یکی از علائم بارداری، تنگی نفس است؛ به ویژه در سه ماهه اول؛ چون بدن تلاش می‌کند کمبود اکسیژن را جبران کند. این نمونه از علائم بارداری تا حدود زیادی با تغییر سبک زندگی در بارداری درمان خواهد شد. اگر بتوانید ساعت خوابتان را تنظیم کنید، لباس‌های راحت و سبک بپوشید و با مشورت پزشک ورزش کنید، به خصوص انجام حرکت‌های یوگا در بارداری با مشورت پزشک می‌تواند برایتان مفید باشد.

مهمترین علائم بارداری

مهمترین علائم بارداری

کمردرد در بارداری

کمردرد می تواند از نشانه های بارداری باشد چون لگن شما آماده میشود تا بتواند وزن کودک را تحمل کند. شما میتوانید با پزشک خود برای مشورت کنید تا برخی از داروها برایتان تجویز شود. همچنین وضعیت خوابیدن شما در شب مهم است.

بروز آکنه و قرمزی صورت

قرمزی صورت در بارداری و جوش‌زدن از جمله علائم رایج بارداری هستند. این دو مورد در میان بسیاری از زنان شناخته‌شده هستند. تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون موجب می‌شوند که غدد چربی‌ساز نیز بیش‌تر کار کنند و چربی پوست را افزایش دهند و لذا بروز آکنه را موجب شوند.