۷ نشانه فیزیکی که نشان می دهد افسردگی فقط مربوط به عواطف نیست

۷ نشانه فیزیکی که نشان می دهد افسردگی فقط مربوط به عواطف نیست

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۱۵
  • در : سلامت روان

افسردگی درد دارد و در حالی که ما اغلب این بیماری روانی را با درد عاطفی مانند غم، گریه و احساس ناامیدی می شناسیم، تحقیقات نشان می دهد که افسردگی می تواند به عنوان درد جسمی نیز ظاهر شود.

در حالی که ما اغلب افسردگی را به عنوان یک درد جسمی در نظر نمی گیریم، برخی فرهنگ ها اینطور فکر می کنند – به ویژه آنهایی که صحبت در مورد سلامت روان “تابو” است.

فرهنگهای مختلف ممکن است افسردگی را متفاوت درک کنند. به عنوان مثال، افراد آمریکایی آسیایی بیشتر احتمال دارد افسردگی را به عنوان علائم جسمی توصیف کرده و درک کنند. این می تواند بر نحوه درمان آنها و افرادی که آن را می خواهند تأثیر بگذارد. این با درک غربی ها از افسردگی به عنوان یک تجربه خلقی داخلی مقایسه می شود.

اما نگه داشتن این علائم جسمانی به اندازه تأثیرات احساسی مهم است.

برای اولین بار، این یک راه عالی برای کنترل بدن و ذهن است. علائم جسمانی می توانند نشانه شروع یک دوره افسردگی باشند یا شما را در مورد اینکه آیا ممکن است افسردگی را تجربه کنید یا خیر، مشخص کنید.

از سوی دیگر، علائم جسمانی نشان می دهد که افسردگی در واقع بسیار واقعی است و می تواند برای سلامت کلی ما مضر باشد.

در ادامه با ۷ مورد از شایع ترین علائم فیزیکی افسردگی آشنا خواهیم شد.

۱ – خستگی یا سطوح پایین انرژی

خستگی یکی از شایع ترین علائم فیزیکی افسردگی است. گاهی اوقات همه ما سطوح انرژی پایین تری را تجربه می کنیم و صبح ها احساس کسالت می کنیم، به این امید که به جای رفتن به سر کار، در رختخواب بمانیم و تلویزیون تماشا کنیم.

در حالی که ما اغلب معتقدیم خستگی ناشی از استرس است، افسردگی نیز می تواند باعث خستگی شود. با این حال، برخلاف خستگی روزمره، خستگی ناشی از افسردگی نیز می تواند باعث مشکلات تمرکز، احساس تحریک پذیری و بی تفاوتی شود.

دکتر مائوریتزیو فاوا Maurizio Fava، برنامه تحقیقات بالینی در بیمارستان عمومی ماساچوست بوستون، اشاره می کند که افراد افسرده اغلب خواب غیر ترمیمی را تجربه می کنند، به این معنی که حتی پس از یک شب استراحت کامل، احساس کسالت می کنند.

با این حال، از آنجا که بسیاری از بیماری های جسمی مانند عفونت ها و ویروس ها نیز می توانند باعث خستگی شوند، تشخیص اینکه آیا خستگی با افسردگی ارتباط دارد یا خیر، چالش برانگیز است.

یکی از راه های گفتن: در حالی که خستگی روزمره نشانه این بیماری روانی است، علائم دیگری مانند غم، احساس ناامیدی و بیهوشی (عدم لذت در فعالیت های روزانه) نیز ممکن است هنگام افسردگی وجود داشته باشد.

۲ – کاهش تحمل درد

آیا تا به حال احساس می کنید اعصاب شما در حال سوختن است و با این وجود نمی توانید هیچ دلیل فیزیکی برای درد خود پیدا کنید؟ همانطور که پیداست، افسردگی و درد اغلب در کنار هم وجود دارند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که بین افراد افسرده و کاهش تحمل درد ارتباط وجود دارد، در حالی که مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۰ نشان داد که درد تأثیر بیشتری بر افراد افسرده دارد.

این دو علامت رابطه علت و معلولی مشخصی ندارند، اما ارزیابی آنها با هم مهم است، به خصوص اگر پزشک دارو تجویز کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که منبع معتبر این است که استفاده از داروهای ضد افسردگی نه تنها به تسکین افسردگی کمک می کند، بلکه می تواند به عنوان یک ضد درد عمل کند و با درد مقابله کند.

۳ – کمردرد یا درد ماهیچه ها در سراسر بدن

ممکن است صبح احساس خوبی داشته باشید، اما هنگامی که سر کار هستید یا پشت میز مدرسه می نشینید، کمرتان شروع به درد می کند. ممکن است استرس باشد، یا افسردگی باشد. اگرچه اغلب با وضعیت بد یا صدمات بد همراه هستند، کمردرد همچنین می تواند نشانه ای از ناراحتی روانی باشد.

یک مطالعه تحقیقی در سال ۲۰۱۷ از ۱۰۱۳ دانشجوی دانشگاه کانادایی ارتباط مستقیمی بین افسردگی و کمردرد پیدا کرد.

روانشناسان و روانپزشکان از دیرباز معتقد بوده اند که مسائل عاطفی می تواند باعث دردهای مزمن شود، اما هنوز جزئیات آن مانند ارتباط بین افسردگی و واکنش التهابی بدن در دست بررسی است.

مطالعات جدیدتر منبع معتبر را نشان می دهد که التهاب در بدن ممکن است با مدارهای عصبی مغز ارتباط داشته باشد. تصور می شود که التهاب ممکن است سیگنال های مغزی را مختل کند، بنابراین ممکن است در افسردگی و نحوه درمان آن نقش داشته باشد.

۴ – سردرد

تقریباً همه افراد گاه به گاه دچار سردرد می شوند. آنها آنقدر رایج هستند که ما اغلب آنها را به عنوان مسئله مهمی جدی نمی گیریم. شرایط استرس زا کاری، مانند درگیری با یک همکار، حتی می تواند این سردردها را تحریک کند.

با این حال، سردرد شما ممکن است همیشه ناشی از استرس نباشد، مخصوصاً اگر در گذشته همکار خود را تحمل کرده باشید. اگر متوجه تغییر سردردهای روزانه شدید، می تواند یکی از علائم فیزیکی افسردگی باشد.

برخلاف سردردهای میگرنی طاقت فرسا، سردردهای ناشی از افسردگی لزوماً عملکرد فرد را مختل نمی کند. این نوع سردرد که توسط بنیاد ملی سردرد به عنوان “سردرد تنشی” توصیف شده است، ممکن است مانند یک ضربان خفیف خفیف، به ویژه در اطراف ابرو احساس شود.

در حالی که این سردردها با داروهای ضد درد بدون نسخه کمک می شوند، معمولاً به طور منظم دوباره ایجاد می شوند. گاهی اوقات سردردهای تنشی مزمن می توانند نشانه ای از اختلال افسردگی اساسی باشند.

با این حال، سردرد تنها نشانه این نیست که درد شما ممکن است روانی باشد. افراد مبتلا به افسردگی اغلب علائم اضافی مانند غم، احساس تحریک پذیری و کاهش انرژی را تجربه می کنند.

۵ – مشکلات چشمی یا کاهش بینایی

آیا می بینید که جهان تار به نظر می رسد؟ در حالی که افسردگی ممکن است جهان را خاکستری و تیره نشان دهد، یک مطالعه ۲۰۱۰ در آلمان نشان می دهد که این نگرانی در مورد سلامت روانی ممکن است بر بینایی فرد تأثیر بگذارد.

در آن مطالعه روی ۸۰ نفر، افراد افسرده در مشاهده تفاوت سیاه و سفید مشکل داشتند. که توسط محققان به عنوان “درک کنتراست” شناخته می شود، ممکن است توضیح دهد که چرا افسردگی می تواند جهان را مبهم نشان دهد.

۶ – درد معده یا ناراحتی شکم

این احساس فرو رفتن در معده یکی از شناخته شده ترین علائم فیزیکی افسردگی است. با این حال، وقتی شکم شما شروع به گرفتگی می کند، می توان آن به عنوان گاز یا درد قاعدگی ربط داد.

دردی که بدتر می شود، به ویژه هنگام بروز استرس، ممکن است نشانه ای از افسردگی باشد. در حقیقت، محققان دانشکده پزشکی هاروارد پیشنهاد می کنند که ناراحتی معده مانند گرفتگی، نفخ و حالت تهوع ممکن است نشانه ای از سلامت روانی ضعیف باشد.

پیوند چیست؟ به گفته آن محققان هاروارد، افسردگی می تواند باعث (یا نتیجه آن) سیستم گوارشی ملتهب شود، دردی که به راحتی با بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریک پذیر اشتباه می شود.

پزشکان و دانشمندان گاهی از معده به عنوان “مغز دوم” یاد می کنند، زیرا بین سلامت معده و بهزیستی روانی ارتباطی یافته اند. معده ما مملو از باکتری های خوب است و در صورت عدم تعادل باکتری های خوب، ممکن است علائم اضطراب و افسردگی ظاهر شود.

خوردن رژیم غذایی متعادل و مصرف پروبیوتیک ها می تواند سلامت روده را بهبود بخشد، که ممکن است روحیه را نیز افزایش دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

۷ – مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال می تواند شرم آور و ناراحت کننده باشد. اغلب ناشی از مسمومیت غذایی یا ویروس های گوارشی است، به راحتی می توان تصور کرد که ناراحتی روده ناشی از یک بیماری جسمی است.

اما احساساتی مانند غم ، اضطراب و غرق شدن می تواند مسیرهای گوارشی ما را مختل کند. یکی از مطالعات ۲۰۱۱ معتقد است که بین اضطراب، افسردگی و درد دستگاه گوارش ارتباط وجود دارد.

درد راه دیگری است که مغز شما با آن ارتباط برقرار می کند

اگر از تشخیص و صحبت در مورد احساسات ناراحت کننده مانند ناراحتی، عصبانیت و شرمندگی احساس ناراحتی می کنید، این می تواند باعث شود احساسات به طور متفاوتی در بدن ظاهر شوند.

طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است که سالانه ۱۴٫۸ میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

افسردگی می تواند توسط عوامل مختلفی مانند ژنتیک، قرار گرفتن در معرض استرس یا آسیب های دوران کودکی و شیمی مغز ایجاد شود. افراد مبتلا به افسردگی اغلب برای بهبود کامل به کمک حرفه ای مانند روان درمانی و دارو نیاز دارند.

بنابراین، در وقت ملاقات، اگر مشکوک هستید که این علائم جسمی ممکن است بیش از سطح بدن باشد، درخواست کنید تا از نظر افسردگی و اضطراب غربالگری شوید. به این ترتیب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند کمک مورد نیاز شما را ارائه کند.