از علل تا درمان ریزش مو در مردان

از علل تا درمان ریزش مو در مردان

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • در : سلامت مردان

در ۲۵ درصد از مردان روند ریزش موها از سن ۳۰ سالگی شروع می شود و آنها رفته رفته موهایشان ریزش پیدا می کند. و گاهی مواقع به حدی پیش می رود که به کچل شدن کامل مردها بیانجامد. ریزش مو در مردان مسئله ای است که بسیاری از آقایان، چه میانسال، چه جوان، با آن درگیر هستند و بخاطر درمان های متعدد و هزینه های آن، پیشگیری کردن بهتر از درمان است. ریزش مو و کم پشت شدن موها به علت تغییرات منفی که در ظاهر ایجاد می کند، باعث کاهش اعتماد بنفس در پسران جوان و آقایان میانسالی که با آن دست و پنجه نرم می کنند شده است اما همیشه ریزش مو دلیلی بر بیماری فرد نیست و می توان با رعایت چند نکته ساده آن را از بین برد.

علل ریزش مو در مردان

ریزش موی مردانه ” ۷۰ تا ۸۰ درصد آقایان را پس از بلوغ درگیر می‌کند؛ این ریزش‌مو از عقب‌نشینی طرفین پیشانی و وسط سر، همچنین ناحیه طاق سر تونوک شده و از مقادیر کم تا طاس شدن و ریزش موی زیاد را شاهد هستیم. متاسفانه ریزش موی مردان دلیل مشخص و یا محدودی ندارد تا با رفع آن ها با آن مقابله کرد بلکه بررسی علل ریزش مو در مردان به خصوص جوانان نشان داده که دلایل متعددی در این زمینه دخیل هستند که موجب ریزش مو و یا طاسی در مردان می شوند. از این رو در این بخش بنا بر آخرین تحقیقات و یافته های علمی دلایل اصلی ریزش موی سر در مردان را جمع آوری و معرفی می کنیم تا از آن پیشگیری کرده و یا اگر شما هم دچار این مشکل شدید، با آگاهی از دلایل و ریشه های این مشکل بتوانید هر چه سریعتر از ریزش موی خود جلوگیری کنید.

سوء‎ تغذیه و ریزش مو: در اکثر موارد، سوء‎تغذیه به علت عدم دریافت پروتئین های لازم برای رشد مو، یا ویتامینهای گروه ب ایجاد می شود. حتی در کشورهایی که استاندارد‎های بالای زندگی در آن‎ها وجود دارد،‌ کمبود پروتئین غیر‎معمول نیست. افراد گیاه‏خوار از این حیث بیشتر در معرض خطر قرار دارند. همچنین افراد چاق،‌ به‎ویژه بزرگسالانی که به رژیم‎های میوه و سالاد رو می‎آورند، در معرض ریزش مو قرار می گیرند. کمبود پروتئین به علت رژیم غذایی نامناسب، می‎تواند منجر به مرحلۀ خواب زود هنگام مو شود. متخصصین تغذیه ویتامین های گروه ب، بخصوص بیوتین ب۷ و ب۱۲ را برای رشد مو موثر می دانند، لذا استفاده از رژیم های غذایی حاوی این مواد، برای داشتن موی سالم موثر است.

کمبود آهن: به ‎رغم سطح طبیعی و معمول هموگلوبین، کمبود آهن نیز می‎تواند باعث ریزش مو شود. اگر کمبود آهن از طریق آزمایش تشخیص داده شود، علت آن باید مشخص گردد و درمان جایگزین یا داروی مناسب تجویز شود، زیرا همیشه نمی توان رژیم غذایی را دلیل کمبود آهن دانست، زیرا گاهی فرآیند جذب آهن در بدن بیمار دلیل کمبود آهن است. این تشخیص و تجویز توسط پزشک انجام می‎ گیرد،

علل ریزش مو در مردان

علل ریزش مو در مردان

کمبود روی (زینک zinc): از جمله علایم کمبود روی، اگزما، خستگی، سفید شدن ناخن ها و ریزش مو است. در موارد مربوط به کمبود روی مزمن و شدید،‌ پس از حدود دو هفته تغییراتی در پوست نمایان می‎شود. قرمز و پوست ‎پوست شدن کناره‎های دهان، از نشانه های آن است. (حتی ممکن است تعداد ابروها و موهای اصلی نیز کم شوند)

اختلالات هورمونی: اختلال در هورمون‎های جنسی می‎تواند منجر به کاهش مرحلۀ رشد مو شود و سرعت رشد و ضخامت مو را نیز کم کند. نوسانات هورمونی، بسته به شرایط و دوره های زندگی، گاهی طبیعی هستند ولی گاهی این نواسانات بدلیل بیماری و یا بر اثر مصرف داروهای خاص صورت می گیرند. در اینصورت، اغلب ریزش مو با زیاد و پرپشت شدن موهای صورت همراه است.

ریزش مو به علت مصرف دارو یا بیماری: داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی برای از بین بردن سلولهای سرطانی طراحی و ساخته شده اند و یکی از اثرات جانبی آنها از بین بردن فولیکول مو و طاسی است البته این نوع طاسی پس از شیمی درمانی قابل بازگشت است همچنین، اثر جانبی برخی داروها نیز ممکن است ریزش مو باشد که در بروشور داروها نوشته می شود.

ژنتیک: الگوی ریزش موی مردان به صورت ژنتیکی و از والدین به ارث می‌رسد؛ اما ژن‌های مسئول ریزش مو مردان هنوز دقیقاً مشخص نیستند. به عنوان مثال، یک خواهر یا برادر ممکن است از طاسی رنج ببرد، در حالی که دیگری موهای پرپشتی دارد. ممکن است شما حامل ژن‌های طاسی باشید اما دچار مشکل ریزش مو یا طاسی نشوید. همچنین مشخص شده است که استعداد ژنتیکی ریزش مو در مردان از طرف مادر نسبت به پدر بیشتر به ارث می‌رسد.

علل ریزش مو در مردان

علل ریزش مو در مردان

عفونت‌ها: تعداد انگشت شماری از عفونت‌هایی وجود دارند که در ریزش مو مردان دخالت دارند و یکی از آن‌ها عفونت قارچی یا رینگ ورم است. عامل اصلی این بیماری نوعی قارچ است که می‌تواند در هر جایی از بدن شما از جمله پوست سر رشد کند و موجب ریزش مو به صورت تکه‌ای شود.

استفاده هر روز از شامپو: استفاده از انواع شامپو و نرم‌کننده از برخی جهات مانند تمیزی و بهداشت فردی مفید هستند، ولی اگر هر روز از این مواد شیمیایی استفاده کنید، به زودی تأثیرات منفی خود را بروز می‌کنند. در این حالت است که موی شما رو به خشکی می‌رود و تارهای مو دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. پس شامپو کردن روزانه خود را به دو تا سه بار در هفته کاهش دهید تا بدانید یکی از علل ریزش مو چه بوده است.

استفاده زیاد از محصولات شیمیایی: بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو استفاده می‌شوند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای مو مضر هستند و در صورت استفاده بیش از حد، باعث خراب شدن، ضعیفی مو و در نهایت ریزش آنها می‌شوند. بعد از رنگ کردن مداوم مو با رنگ موهای شیمیایی مدتی به تارهای موی خود استراحت بدهید و اجازه دهید رنگ طبیعی خود را نشان دهند. بهتر است محصولات گیاهی کامل و تضمین شده را خریداری کنید. بعد از استفاده مکرر از محصولات آرایشی، موهای خود را با ماسک و تقویت‌کننده‌ها تیمار کنید تا موجب ترمیم مو شود.

استفاده از سشوار به طور مرتب: مو پروتئین خالص است و حرارت بالا به پروتئین مو آسیب می‌رساند. زمانی که از سشوار و دستگاه‌های خشک‌کن استفاده می‌کنید، بدون داشتن آگاهی در حال آسیب زدن به موهای خود هستید. اجازه دهید بعد از دوش گرفتن و شستشوی مو، خودشان به صورت طبیعی خشک شوند تا پروتئین و همچنین تارهای مو استحکام بیشتری پیدا کنند و با محیط بیرون در تبادل قرار گیرند. حرارت بالا باعث خرد شدن و شکستن تارهای مو می‌شود.

انتخاب برخی از مدل موها: برخی از مدل‌های مو مانند موی دم اسبی، انواع مدل بافت مانند بافت‌های آفریقایی یا هر مدل دیگری که موجب کشیده شدن تارهای موی شما می‌شود، یکی از علل ریزش مو است. فشار و کششی که در اثر مدل موهای عجیب و آزاردهنده به تارها وارد می‌گردد، باعث جدا شدن موها از ریشه می‌شود.

زیاد شانه کردن موها: زیاده‌روی در برس کردن مو باعث ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود که می‌تواند ریزش مو را تشدید می‌کند.

جلوگیری و درمان ریزش مو

در حالی که دلایل زیادی برای از بین رفتن موهای خود وجود دارد ، اما بسیاری از گزینه های درمانی نیز وجود دارد که به مردان در مقابله با ریزش مو کمک می کند.

برای جلوگبری از ریزش شدید مو می توان ار راه کارهای زیر استفاده کرد:

  • موهای خود را محکم نبافید و از مدل های گوجه‌ای یا دم اسبی کمتر استفاده کنید.
  • از پیچاندن، دستکاری کردن یا کشیدن موی خود بپرهیزید.
  • موهایتان را با ملایمت بشویید و شانه کنید. (شانه ی دندانه درشت، موهای شما را نمی کشد و کمتر به آن آسیب می زند.)
  • تا جایی که ممکن است از بیگودی، اتوی مو، درمان با روغن های داغ و فر دائمی اجتناب کنید.
  • با مشورت پزشک خود، مصرف داروها و مکمل هایی را که ممکن است منجر به ریز مو شوند، قطع کنید.
  • موهای خود را در برابر اشعه ی خورشید و هرگونه منبع اشعه ی فرابنفش محافظت کنید.
  • از انواع شامپو ضد ریزش مو استفاده کنید.
  • سیگار نکشید، زیرا نتایج برخی مطالعات نشان می دهد، بین سیگار کشیدن و ریزش مو در مردان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

برای درمان سنتی و خانگی نبز می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • هلیله سیاه گیاهی است معروف به اكسیر طول عمر كه بومی كشور هند است و برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله ریزش مو استفاده می‌شود. این گیاه مانع از سفید شدن موها هم می‌شود. می‌توانید یك دانه هلیله كابلی را زیر زبان گذاشته و مانند آب نبات آن را استفاده كنید. روغن هلیله را هم می‌توان روی موها مالید و بعد استحمام كرد.
جلوگیری و درمان ریزش مو

جلوگیری و درمان ریزش مو – علل ریزش مو

  • شما می توانید از روغن نارگیل یا شیر نارگیل برای جلوگیری از بروز علل ریزش مو استفاده کنید. بدین طریق که کمی روغن نارگیل را گرم کنید و از ریشه تا نوک مو ماساژ دهید و بعد از یک ساعت بشویید.
  • برای جلوگیری از ریزش مو می‌توان از تركیب حنا، مورد و سدر استفاده كرد كه ریشه مو را محكم می‌كند. این سه گیاه اثر ضدالتهابی دارند و از آنجا كه افرادی كه ریزش مو دارند معمولا پوست سرشان ملتهب است، این گیاهان در كاهش این التهاب موثر است.
  • استفاده از آب پیاز برای روی پوست سر می تواند در کنترل ریزش مو کمک کند ابتدا یک پیاز را ریز ریز کنید و آب آن را بگیرید و آن را بر روی پوست سر خود بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی آن بماند سپس با شامپوملایم شستشو داده و بگذارید تا موها خشک شوند.برای اثر بخشی و دیدن نتایج، این روش را دو بار در هفته استفاده کنید.
  • آمله یا آملا با تقوبت پیاز مو به سالم ماندن تار موها کمک می کند ضمن آنكه از زود سفید شدن موها هم جلوگیری می‌كند. می‌توانید پودر آمله را با حنا مخلوط کنید و پس از خیساندن در حمام روی موها بمالید و بعد از چند ساعت بشویید. آملا به صورت شامپو هم در بازار وجود دارد و می توانید به راحتی آن را تهیه کنید.
جلوگیری و درمان ریزش مو - علل ریزش مو

جلوگیری و درمان ریزش مو – علل ریزش مو

  • سیر هم مانند پیاز دارای مقدیر بالایی از گوگرد است و به همین دلیل است که در درمان­های سنتی رشد مو استفاده می شود برای استفاده چند عدد سیر را له کنید روغن نارگیل را به آن اضافه کنید و مخلوط را برای چند دقیقه بجوشانید. اجازه بدهید کمی سرد شود و سپس آن را بر روی پوست سر خود را ماساژ دهید. شما می توانید آن را ۳۰ دقیقه روی موهای خود قرار دهید و سپس موهای خود را بشویید.این کار را دو بار در هفته انجام دهید
  • گل ختمی، این گیاه که گل نعل اسبی هم نامیده می شود، باعث تقویت مو، جلوگیری از پیری زودرس، درمان شوره سر و هم­چنین کنترل ریزش مو می شود. برای استفاده تعدادی گل را بشویید و با روغن کنجد یا نارگیل مخلوط کنید تا یک خمیر بدست آید. روی پوست و مو سر خود آنرا بمالید و آن را برای چند ساعت بگذارید بماند سپس با استفاده از شامپو ملایم با آب سرد شستشو دهید.