فواید هر روز شنا رفتن

فواید هر روز شنا رفتن

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۰۸
  • در : ورزش عمومی

شنا سوئدی یک تمرین قدرتی عالی است که تمام بدن شما را درگیر می کند و آن ها را به کار می اندازد. شنا حتی فواید قلبی عروقی و هوازی نیز دارد. انجام هر روز شنا می تواند باعث آسیب دیدگی در اثر افراط شود. خصوصا اگر شنا را به شکل نامناسب و بدی انجام دهید. در ادامه به توضیح فواید شنا سوئدی و صدمات احتمالی آن خواهیم پرداخت.

قدرت کلی بدن

فواید شنا سوئدی

با توجه به اینکه این ورزش نیاز به تجهیزات نداشته و استقامت کلی بدن را بالا می برد، جای تعجبی نیست که در همه جا و توسط هر فردی انجام شود.

طبق گفته شورای ورزش آمریکا (ACE)، تمرکز اصلی این ورزش بر عضلات سینه، بازو ها و شانه ها است. اما این حرکت به قدرت عضلات مرکزی (Core) نیز نیاز دارد. در حین انجام تمرین، عضلات برای ثابت نگه داشتن و هماهنگی بدن کار می کنند.

در اینکه چقدر قدرت و استقامت با انجام یک شنا استاندارد می توانید بدست آورید، محدودیتی وجود دارد. بدن شما با انجام زیاد همان حرکت می تواند قدرت زیادی کسب کند. اگر برای مدتی هر روز شنا انجام می دهید (بدون تغییر در نحوه آن یا به چالش کشیدن خود)، پیشرفت شما به احتمال زیاد متوقف خواهد شد.

با بالا بردن شدت شنا، تغییر در تعداد ست ها و به چالش کشیدن خود، می توانید یک محرک جدید به عضلات وارد کرده و پیشرفت کنید.

اما توجه داشته باشید که حتی اگر تغییرات پالش برانگیزی اعمال کرده اید، انجام هر روز شنا ایده ی خوبی نیست. برای افزایش قدرت و اندازه عضلات، باید به بدن خود فرصت بهبود و ریکاوری دهید.

عضلات مرکزی

اگر چه شنا معمولا برای هدف قرار دادن عضلات سینه انجام می شود اما عضلات مرکزی (شامل قفسه سینه، کمر، شکم و زیر و بالای شکم) شما نقش بسیار مهمی در فرم انجام دادن شنا مناسب دارد.

در حالی که اکثر مردم بیشتر به سیکس پک و عضلات سینه توجه دارند، شنا برای تقویت بازو ها، عضلات سه سر و مرکزی نیز عالی است. برای حفظ فرم و شکل مناسب در هنگام شنا، عضلات شکم شما باید فعال باشند.

عضلات قوی شکم می توانند به بهبود وضعیت بدن شما به مرور زمان کمک کند. عضلات مرکزی در ثبات، تعادل و وضعیت کلی بدن شما نقش دارند. همچنین ممکن است به کاهش کمر درد نیز کمک کند.

سلامت قلب

سلامت قلب

سلامت قلب – فواید شنا سوئدی

یکی دیگر از فواید شنا سوئدی ، سلامتی قلب است. اگر به راحتی می توانید حرکت شنا را انجام دهید، علاوه بر اینکه قدرت بالای قسمت بالای بدن شما را نشان می دهد، می تواند حاکی از سلامت قلب شما نیز باشد. محققان دریافتند که مردانی که می توانند تعداد ۴۰ تا یا بیشتر شنا به طور پیوسته بروند، در طی ۱۰ سال آینده، نسبت به مردانی که کمتر از ۱۰ شنا می روند، با خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی کمتری مواجه هستند.

فعالیت بدنی منظم ازجمله تمرینات عملکردی و وزنه برداری مانند شنا، باعث سلامتی کلی قلب شما می شود. اما نحوه انجام و ترکیب آن با سایر تمرینات قدرتی دیگر، بر تقویت و بهبود سلامت قلب شما تاثیر گذار است. شنا را با تمرینات و ورزش های دیگر مانند حرکت صخره نوردی انجام دهید تا از حداکثر مزایای آن ها برخوردار شوید. نکته اصلی ورزش های قلبی عروقی و هوازی، بالا نگه داشتن سرعت ضربان قلب است.

صدمات احتمالی

مانند سایر ورزش های تکراری یا بازانجامی، انجام بیش از حد احتمال خطر آسیب دیدگی را بالا می برد. (انجام شنا به طور روزانه شامل آن می شود). صدمات ناشی از انجام افراطی تمرینات در ماهیچه ها و مفصل ها مانند تاندونیت، معمولا به دلیل انجام مکرر یک حرکت اتفاق می افتد.

شنا رفتن به شکل بد یا تفریط در انجام آن، می تواند باعث درد و آسیب شود. به طور معمول، صدمات ناشی از شنا در شانه ها اتفاق می افتد. درد ممکن است مانند ضربات نوک انگشتان بر روی شانه احساس شود و به دلیل پایداری ضعیف شانه در هنگام تمرین ممکن است اتفاق بیافتد.

کمر درد موضوع دیگری است که در شنا رفتن ممکن است رخ دهد. معمولا به دلیل ضعف عضلات مرکزی رخ می دهد.

به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی، هر روز تمرینات مختص بالا تنه و پایین تنه را با هم انجام دهید. همچنین از افراط در مدت زمان و تعداد انجام شنا پرهیز کنید. و هنگامی که احساس فشار جدی و خستگی می کنید، تمرین را متوقف کنید.

تمرین شنا مناسب با وضع بدن

اگر می خواهید بدانید که چه تعداد شنا باید در روز بروید، پاسخ آن به وضعیت جسمی و سلامت بدن شما بستگی دارد. هنگامی که تازه شروع به تمرین می کنید، بهتر است از تعداد کم شروع کرده و فشار زیادی به خود نیاورید.

هنگام انجام شنا، عضلات مرکزی خود را سفت و محکم نگه دارید. همچنین از زاویه آرنج خود آگاه باشید.

پس از آنکه توانستید به راحتی حرکت شنا را انجام دهید (مثلا چندین ست ۱۰ تایی را به طور کامل و پیوسته انجام می دهید)، بهتر است تا با انجام تغییراتی، تمرین را برای خود سخت تر و چالش برانگیز تر کنید. می توانید پاها را بر روی یک صندلی یا پله گذاشته تا ارتفاع بگیرند. این زاویه حرکت را برای قسمت بالایی بدن چالشی تر می کند.

استراحت

استراحت

استراحت – فواید شنا سوئدی

اگرچه شنا یک تمرین عالی و کامل است اما انجام هر روز آن و به دفعات زیاد، ایده خوبی نیست. حتما به بدن خود استراحت کافی را بدهید تا از صدمات احتمالی جلوگیری کرده و بیشترین استفاده را از مزایای ورزش ببرید.