۷ غذای معروف که بیشتر از آنچه فکر می کنید قند در خود پنهان کرده است

۷ غذای معروف که بیشتر از آنچه فکر می کنید قند در خود پنهان کرده است

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۵-۲۰
  • در : تغذیه و سلامتی

کارشناسان توصیه می کنند که زنان فقط باید ۲۴ گرم قند در روز مصرف کنند، درحالیکه مردان تا ۳۶ گرم مجاز هستند. اما آیا می دانستید که یک قوطی نوشابه تقریبا ۴۰ گرم قند دارد؟ خیلی از ما از قند زیاد موجود در نوشابه آگاه هستیم. اما آیا می دانستید که قوطی سوپ گوجه فرنگی می تواند تا ۲۰ گرم شکر در هر وعده داشته باشد؟ یا آب سیب مورد علاقه شما که می تواند حدود ۲۵ گرم قند را در یک فنجان داشته باشد.

۱ – سوپ کنسرو شده

احتمالا فکر می کنید که سوپ خریداری شده ترکیبی سالم از اب و سبزیجات مغذی خواهد بود. اما وقتی جدول ارزش غذایی آن را می بینید، موتجه خواهید شد که مقدار قند یک قوطی در واقع می تواند کل مصرف روزانه شما را پوشش دهد. این امر به ویزه در مورد سس های گوجه فرنگی رایج است. جایی که شکر برای متعادل کردن اسیدیته گوجه فرنگی استفاده می شود.

۲ – ماست کم چرب

میزان قند غذاها

میزان قند غذاها

در حالیکه غذاهای کم چرب ممکن است برای کسانی که سعی می کنند سبک زندگی سالم تری داشته باشند وسوسه کننده باشد، اما همه آن ها در واقع برای شما مناسب نیستند. یک وعده ماست ساده پر چرب حدود ۴٫۷ گرم شکر دارد درحالیکه یک وعده ماست یونانی می تواند ۶ تا ۱۲ گرم شکر داشته باشد. افزودن شکر در گزینه های کم چرب برای جبران از دست دادن طعم و قوام ناشی از کمبود چربی استفاده می شود. بسیاری از ماست های کم چرب حاوی شیرین کننده های مانند ساکارز یا فروکتوز هستند.

۳ – سس سالاد بدون چربی

مانند ماست، سس های بدون چربی نیز شکر بیشتری نسبت به سس های معمولی دارند. ۲ قاشق غذاخوری سس سالاد مورد علاقه شما می تواند حدود ۷ تا ۱۰ گرم چربی اضافه داشته باشد. کارشناسان توصیه می کنند که سس سالاد را خودتان در خانه تهیه کنید تا مطمئن شوید هیچگونه قند، مواد نگه دارنده یا سایر مواد ناسالم را در خود نداشته باشد. در این سس سالاد می توانید از روغن زیتون، سرکه و مقداری نمک و فلفل استفاده کنید.

۴ – کچاپ

7 غذای معروف که بیشتر از آنچه فکر می کنید قند در خود پنهان کرده است

سس کچاپ یکی از محبوب ترین چاشنی ها در سراسر جهان است و بیشتر در فست فود ها به همراه سیب زمینی سرخ شده استفاده می شود. با این حال، یک قاشق غذاخوری از این معادل با یک حبه قند، شیرینی دارد. تقریبا ۴ گرم قند در هر قاشق غذاخوری.

۵ – کره بادام زمینی

میزان قند غذاها

میزان قند غذاها

کره بادام زمینی یک منبع محبوب پروتئین است. کره بادام زمینی طبیعی حاوی مقادیر خیلی کم و ناچیز قند است اما انواع تجاری آن مملو از چربی های ناسالم و قند های اضافهی است که برای بدن ضرر دارند. برخی از مارک های معروف آن، می تواند در هر دو قاشق غداخوری، حداکثر ۸ گرم قند داشته باشد. متخصصان توصیه می کنند تا هنگام خرید، به برچسب ارزش غذایی آن ها نگاه کنید تا سالم ترین را انتخاب کنید.

۶ – چیپس سیب زمینی

به نظر نمی رسد میان وعده های شور با شکر همراه باشد اما یک بسته چیپس سیب زمینی می تواند حدود ۳ تا ۵ درصد قند داشته باشد. این امر به ویژه در چیپس هایی با مزه عسل یا ذرت شیرین رایج است. چیپس همچنین دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است که بدن شما آن را به شکلی از قند به نام گلوکز تبدیل می کند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که تنقلات یا اصطلاحا هله هوله مانند چیپس، برای جلوگیری از هرگونه بیماری باید کم مصرف شود.

۷ – میوه خشک

میزان قند غذاها

میزان قند غذاها

میوه خشک به عنوان یک میان وعده سالم در نظر گرفته می شود و مانند نسخه تازه آن ها، سرشار از ویتامین، فیبر و انتی اکسیدان هستند. با این حال، وقتی آبِ میوه ها کم می شود، قند ها فشرده شده و میزان قند طبیعی آن ها با توجه به مقدار حجم، بالا می رود.