هاروی واینستین ، صعود و سقوط یک امپراطور

هاروی واینستین ، صعود و سقوط یک امپراطور

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۲۶
  • در : هنرمندان

هاروی واینستین ، امپراطور فیلم و سینما در هالیوود که دهه ها بر سینمای امریکا حکمرانی می کرد به ۲۳ سال زندان محکوم شد، این حکم طولانی مدت برای واینستین ۶۷ ساله یعنی او در صورت عدم رضایت شاکیان باید بقیه عمرش را در زندان بگذراند. لحظه سقوط او از تابستان ۲۰۱۷ اغاز شد، بعد از شایعه های بسیاری تعدادی زن اشکارا او را به تجاوز و ازار و اذیت جنسی متهم کردند. با دستگیری او کمپین بزرگی علیه بسیاری از مردان قدرتمند جهان به راه افتاد با عنوان MeToo (من هم) که زنان زیادی تجربه ازار و اذیت های جنسی خود را به در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

در جولای ۲۰۲۰، زنی به نام” مریم هلی” در دادگاه شهادت داد که هاروی واینستین او را مجبور به سکس دهانی در سال ۲۰۰۶ کرده است گفت که این تجربه برای همیشه زندگی و روحیه او را ویران کرد.

“جسیکا من” بازیگر زن دنیای هالیوود گفت که اقای واینستین در سال ۲۰۱۳ به او تجاوز جنسی کرده است و درخواست حبس طولانی مدت برای او کرد و گفت اکنون زمان ان است که متجاوزان تاوان سنگینی بپردازند.

هاروی واینستین در یک صحبت ده دقیقه ای گفت که تصور می کرده رابطه اش با آن زن با اراده و اجازه وی بوده است و اینکه او قربانی هوا و هوس شده است او گفت شما به من اعتماد کردید و من کاری جز ابراز پشیمانی نمی توانم و برای همه مردان و زنانی که چنین شرایطی را در کشور من تجربه می کنند تاسف می خورم او جنبش “من هم” را با جنبش “ترس سرخ”در دهه ۱۹۵۰ مشابه دانست و خودش را با نویسنده امریکایی دالتون ترامبو که بعد از پیوستن به کمونیسم وارد لیست سیاه و زندانی شد مقایسه کرد اقای واینستین افزود من فکر می کنم انچه که در کشور ما در حال رخ دادن است دقیقا مشابه همان است.

هاروی واینستین که دستاورد های فیلم سازی و کارهای خیریه اش زبانزد همگان است گفت که مخصوصا در دو سال گذشته عمیقا نسبت به همه انان که مورد ازار و اذیت او قرار گرفته اند حس همدردی می کرده است او افزود”من عمیقا این را در قلبم احساس می کنم و سعی می کنم که ادم بهتری شوم”

جسیکامن

جسیکا من در وسط یکی از شاکیان هاروی واینستین در دادگاه

بر پایه گزارش‌هایی که در بعضی رسانه‌ها منتشر شده‌اند قرار است که ۲۵ میلیون دلار میان بیش از ۳۰ بازیگر زن و کارمندان این تهیه کننده سینما تقسیم شود که علیه او شکایت کرده اند هاروی واینستین ۶۷ ساله مدعی است که تمامی روابط  جنسی‌اش با توافق طرف مقابل صورت گرفته است در ادامه عده ای نیز بیان کرده اند که واینستین نباید این خسارت را از دارایی‌های خود بپردازد بلکه بیمه‌گذاران استودیوی پیشین فیلم او که ورشکسته شده، باید پرداخت این مبلغ را به عهده بگیرند.

شاکیان هاروی واینستین

شاکیان هاروی واینستین

هاروی واینستین ، تهیه کننده ای که زمانی در کمپانی هایی چون “میراماکس فیلم”و” شرکت وینستون” فیلم می ساخت، یک امپراتوری سینمایی را در شهر بوفالو امریکا راه اندازی کرد و یکی از حامیان مالی حزب جمهوری خواهان بود که او را در جایگاه منادیان ازادی و حمایت از حقوق زنان(feminism) قرار داده بود، اکنون در حالیکه بیماری های جسمی و روحی چون دیابت، دیسک کمر و مشکلات بینایی رنج می برد و قادر به راه رفتن بر روب پاهای خودش نیست، اگر نتواند شاکیان خود را راضی کند باید باقی عمر خود را در زندان بگذراند.