هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب چه نقشی خواهد داشت؟ قطب نمای شغلی داده محور چیست؟ در این راستا مطالعه ای صورت گرفته و مشخص شده که افراد مختلف با توجه به خصوصیات و ویژگی هایشان، ردپایی از خود بر جا خواهند گذاشت که می توان از آن در جهت یافتن شغلی مناسب، منطبق بر شخصیت شان استفاده نمود.

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب

یافتن شغلی که واقعاً برای شما مناسب باشد، می تواند آسان باشد؟

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب - قطب نمای شغلی داده محور

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب – قطب نمای شغلی داده محور

به زودی هوش مصنوعی ممکن است توییت ها را آنالیز کرده تا شغلی منطبق بر آن بیابید. تصور کنید که در حال فارغ التحصیلی از دبیرستان هستید، در این صورت با دنیایی از مشغله ها که یکی از آن ها انتخاب شغلی مناسب است، روبرو خواهید شد.

در این صورت تازه باید تصمیم بگیرید که چه حرفه ای را دنبال خواهید کرد. زیرا به هر حال، بخش عمده ای از ساعت های عمر خود را در محل کارتان سپری خواهید نمود. داشتن شغلی با حقوق خوب و پرداخت های به موقع، در کنار لذت شغلی، می تواند شرایط خوبی برای ما باشد.

اما چگونه می توانید انتخابی مطمئن در زمینه انتخاب شغل داشته باشید؟ به غیر از مواردی که ممکن است والدین اصرار بر آن شغل داشته باشند و یا این که نتایج سال آخر تحصیل تان تعیین کننده مسیر شغلی تان باشد.

مطالعه ای که در این زمینه انجام شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم نیز به چاپ رسیده است و نشان می دهد که مشاغل مختلف، افرادی با خصوصیات روانشناختی بسیار متفاوت را جذب می کند.

در راستای انتخاب شغلی مناسب، حتی ممکن است به یک مشاور شغلی مراجعه داشته باشید. در این صورت مشاور از شما سوالاتی خواهد پرسید و شما به آن ها پاسخ می دهید تا علایق و نقاط قوت تان شناسایی شود. نتایج به دست آمده کمک می کند تا شغل مورد نظر با شرایط شما تطابق بیش تری داشته باشد.

با این وجود، این روش نیاز به بررسی ها و نظرسنجی های طولانی مدت دارد و به این واقعیت که بسیاری از مشاغل، به خاطر تغییر فناوری در ایجاد فضای اشتغال، در حال دگرگونی و یا از بین رفتن هستند، را به حساب نمی آورد.

جستجوی شغلی مناسب در قرن ۲۱

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب - قطب نمای شغلی داده محور

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب – قطب نمای شغلی داده محور

در مطالعه ای به این نکته پرداخته شد که آیا می توان بر طبق ردپای روانشناختی که افراد به صورت آنلاین از خود بر جای می گذارند، رویکردی داده محور جهت تطبیق افراد با شغلی مناسب ایجاد کرد؟

مطالعات حاکی از این است که افراد از طریق زبانی که با کمک آن به صورت آنلاین می نویسند و ارتباط برقرار می کنند و همچنین رفتارهای آنلاین خود، ردپایی از خود بر جای خواهند گذاشت.

آیا می توان این مسئله را که، تا چه میزان باید شغل مورد نظر با ویژگی های شخصیتی افراد تطابق داشته باشد را آنالیز کنیم؟

در این تحقیق، بیش از ۱۰۰۰۰۰ کاربر توییتر، که هر کدام یکی از ۳۵۱۳ عنوان شغلی موجود را در پروفایل کاربری خود قرار داده بودند، شناسایی شدند.

با استفاده از ابزاری که از طریق موتور هوش مصنوعی IBM مبتنی بر ابر Watson و سرویس Personality Insights در دسترس است، به هر پروفایل، بر اساس زبان موجود در پست هایشان، نمره ای از ده ویژگی مرتبط با شخصیت شان، داده شد.

در این مطالعه از انواع تحلیل داده و تکنیک های یادگیری ماشین جهت کشف خصوصیات هر یک از مشاغل استفاده شد.

به عنوان مثال، برای ایجاد نقشه قطب نمای حرفه ای، از الگوریتم یادگیری ماشین بدون نظارت، استفاده شد تا داده های شخصیت شغلی در بیست گروه مجزا دسته بندی شود، مشاغلی را که از لحاظ شخصیت بیش ترین شباهت ها را داشتند، گروه بندی کردیم.

 مدت هاست که تصور می شود که شغل از لحاظ شخصیتی، ارزش ها و علایق می بایست متناسب با آن شخصی باشد که آن را می پذیرد.

نتایج حاصله بر این تأیید داشت که مشاغل مختلف، دارای مشخصات شخصیتی بسیار متفاوتی هستند.

به عنوان مثال، بررسی هایی که بر روی برنامه نویسان و دانشمندان نرم افزار انجام شد، مشخص نمود که این افراد بیش تر در معرض تجربه انواع فعالیت های جدید بوده اند، از نظر عقلی بسیار کنجکاو هستند، تمایل به تفکر در انتزاعات و نمادها را دارند و تکرارها را بسیار خسته کننده می دانند. از طرف دیگر، تنیس بازان نخبه به وظیفه شناسی، سازماندهی کردن و رضایت مندی بیش تری تمایل دارند.

یافته های به دست آمده از این مطالعه، به امکان استفاده از داده های اشتراک گذاری شده در شبکه های اجتماعی، جهت تطبیق افراد با شغل های مناسب اشاره می کند.

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب - قطب نمای شغلی داده محور

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب – قطب نمای شغلی داده محور

به طور کلی، اشخاصی که به مشاغلی مختلف تعلق دارند، دارای ویژگی های شخصیتی متمایزی می باشند. شکل بالا اثر انگشت دیجیتال ۱۲۰۰ نفر را در رابطه با ۹ شغل نشان می دهد. هر نقطه مربوط به یک کاربر است.

در این مطالعه، به کمک یادگیری ماشینی بیش از یک هزار نقش، بر اساس ویژگی های شخصیتی استنباط شده افراد در آن نقش ها، جمع آوری شد.

بر طبق این مطالعه ما پی بردیم که بسیاری از مشاغل مشابه را می توان با هم گروه بندی کرد.

به عنوان مثال، یک دسته شامل مشاغل مختلف مرتبط با فناوری از جمله برنامه نویسی نرم افزار، توسعه وب و علوم کامپیوتر می باشد. گروه دیگر شامل مدیریت سالن ورزشی، هماهنگی لجستیکی و تبلیغات کنسرت بود.

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب - قطب نمای شغلی داده محور

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب – قطب نمای شغلی داده محور

نقشه مشاغلی (Vocations Map) که ایجاد کردیم دارای دسته بندی هایی است که بر طبق شخصیت پیش بینی شده ۱۰۱۱۵۲ کاربر توییتر در ۱۲۲۷ شغل پیش بینی شده است.

با این وجود، در حالی که بسیاری از ترکیبات با طبقه بندی های شغلی موجود (گروه بندی های رسمی فعلی که دولت ها و سایر سازمان ها جهت گروه بندی مشاغل، از آن ها استفاده می کنند.) همسو می باشند، برخی از دسته ها شامل مشاغلی هستند که به طور سنتی با هم، هم گروه نبوده اند.

به عنوان مثال، از آن جا که نقشه برداران، کشاورزان غلات و زمین شناسان، دارای ویژگی های شخصیتی مشابه با بسیاری از متخصصان فن آوری هستند، با هم، هم گروه شدند.

قطب نمای شغلی داده محور

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب - قطب نمای شغلی داده محور

هوش مصنوعی در مسیر یافتن شغل مناسب – قطب نمای شغلی داده محور

به کمک نتایج به دست آمده در این مطالعه، ایده ساخت قطب نمای شغلی مبتنی بر داده را کشف نمودیم، سیستمی پیشنهادی که می تواند بهترین شغل را با توجه به شخصیت فرد، پیدا کند.

ما سیستمی ایجاد نمودیم که می توانست با دقتی بیش از ۷۰٪ مشاغلی مطابق با ویژگی های شخصیتی افراد را پیشنهاد کند.

و حتی زمانی که سیستم مان دچار اشتباه می شد نیز می توانست به مشاغلی با مجموعه مهارت های بسیار مشابه، اشاره کند. به عنوان مثال، این سیستم ممکن است که به یک شاعر پیشنهاد دهد که به یک نویسنده داستانی ملحق شود.

مشاغل مختلف به دلیل اتوماسیون و پیشرفت های تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و دگرگونی هستند و ما در دنیای ارتباطات و دیجیتالی مان، ردپایی از خود به جای خواهیم گذاشت. کار ما پیشنهاد رویکردی جهت استفاده از این ردپاها در مسیری سازنده می باشد. این رویکرد ممکن است روزی برای کمک به افراد در یافتن شغلی مناسب، و یا حداقل درک بهتر ما از ابعاد شخصیت پنهان نقش های مختلف، مورد استفاده قرار گیرد.

کلام پایانی

از آن جا که داشتن شغلی مناسب بسیار مهم است و ساعات زیادی از شبانه روز مختص به شغل و محل کارمان خواهد بود، بنابراین یافتن حرفه ای که همسو با تفکرات و اندیشه های ما باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برر طبق مطالعه ای که صورت گرفته است، می توان با کمک قطب نمای شغلی مبتنی بر داده، در جهت انتخاب شغلی متناسب با شخصیت و ویژگی هایمان گام برداریم.