وایکینگ ها چه کسانی بودند | ۱۰ حقیقت در مورد وایکینگ ها

وایکینگ ها چه کسانی بودند | ۱۰ حقیقت در مورد وایکینگ ها

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۱
  • در : تاریخ و تمدن

امروزه ما نروژ را به مناظر طبیعی بسیار زیبا، شهر های عالی و معماری بی نظیر می شناسیم اما حدود هزار سال قبل نروژ خانه وایکینگ ها بود، مردمانی دریانورد که داستان ها و افسانه های زیادی در طی قرن ها درباره آن ها ساخته شده است وایکینگ ها به جنگیدن و غارت کردن و غصب کردن اموال و زمین های دیگران مشهور بودند، اینجا ما ۱۰ حقیقت در مورد وایکینگ ها را به استحضارتان می رسانیم.

۱- احتمالا آنقدری که قد بلند و قوی هیکل که ما فکر می کنیم نبوده اند.

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

وایکینگ ها همیشه به شکل مردمانی به تصویر کشیده می شوند که برای تفریح دست به غارت و حمله می زدند و در دل همگان ترس و وحشت می انداختند ولی آن ها طوری که ما تصور می کنیم نبوده اند هر چند سهم خودشان را در جنگ و غارتگری در آن زمان ایفا کردند. وایکینگ ها همیشه مردمان قوی هیکل و قدبلند تصور می شوند درحالیکه احتمالا اکثر آن ها جثه کوچکی داشتند چرا که به ندرت می توانستند بیش از دو وعده غذا در روز بخورند.

۲- بر خلاف شهرت آن ها در وحشی بودن، آن ها نسبتا تمیز بودند.

ممکن است وایکینگ ها در سفر ها و ماجراجویی های طولانی بوده باشند که آن ها را بدبو تر از میوه های گندیده کرده باشد ولی بطور کلی آن ها بهداشت و نظافترا رعایت می کردند. سایت تاریخ توضیح می دهد که باستان شناسان تعدادی از اشیای شخصی مربوط به وایکینگ ها را در مکان های زندگی آن ها یافته اند که نشان می دهد آن ها بر خلاف دیگر اروپاییان از استخوان ها، شانه، موچین، تیغ یا حتی تمیز کننده های گوش درست می کردند هم چنین هفته ای یکبار حمام می کردند که برای آن زمان بسیار حیرانگیز بوده است.

۳- آن ها قبل از کریستف کلمب به قاره آمریکا رسیدند.

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

کریستف کلمب همیشه به این دلیل که اولین اروپایی بوده است که قاره آمریکا را کشف کرده مورد ستایش قرار گرفته است ولی درحقیقت این درست نیست مردی به نام لیف اریکسون که یک جهانگرد وایکینگ بود، ۵۰۰ سال قبل از کریستف کلمب در سرزمین جدید لنگر انداخت که او را تبدیل به اولین اروپایی می کند که به قاره آمریکا پا گذاشته است.

کشف کردن مکان های جدید در خون اریکسون بود، پدرش اریکسون سرخ اولین سکونتگاه های وایکینگ ها را در گرینلند بنیان گذاری کرد او بعد از آنکه به قتل متهم شد از ایسلند تبعید شد اما گرینلند را به عنوان خانه جدید خودش برگزید.

۴- آن ها احتمالا کلاه خود های شاخ دار نمی پوشیدند.

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

وایکینگ ها کلاه خود شاخ دار نمی پوشیدند

همه می دانند که وایکینگ ها کلاهخود های شاخ دار می پوشیدند درست است؟ در حقیقت این تصور رایج اشتباه است شواهد نشان می دهد که کلاه خود های وایکینگ ها هیچ شاخ یا چیز اضافه ای نداشته است. پس این شاخ ها از کجا امدند؟ نقاشان و هنرمندان در قرن ۱۹ وایکینگ ها را با کلاه خودهای شاخ دار ترسیم می کردند. کشیش های آلمانی و قبایل شمالی از کلاه های شاخ دار استفاده می کردند اما این مسئله صدها سال قبل از دوران وایکینگ ها بود

۵- بسیاری از وایکینگ ها در حقیقت کشاورز بودند

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

ما علاقه زیادی نداریم که یک وایکینگ را کشاورز تصور کنیم ولی اکثریت مردان وایکینگ اول کشاورز و دوم در صورت لزوم، دریانورد بودند. این مردمان دریانوردان زیادی داشتند که این تصور قالب بندی شده را ایجاد کرده که آن ها همیشه در قایق های شان بودند ولی در حقیقت اکثر آن ها کشاورزانی بودند که با صلح و آرامش در سرزمین هایشان زندگی می کردند. بسیار ی از آن ها همانقدری کشت می کردند که به سختی می توانستند خانواده خودشان را سیر کنند و نیز پرورش حیواناتی چون خوک و گاو و گوسفند برای آن ها رایج بود.

۶- آن ها برده دار بودند

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

تا چند قرن پیش برده داری در همه جای دنیا رایج بود و خرید و فروش برده ها بخشی از اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان بود قبایل وایکینگ نیز برده دار بودند درست مانند سایر اقوام و مردمان دوران خودشان. آن ها در حملات و جنگ هایشان برده می گرفتند و به تبادل و خرید و فروش برده می پرداختند.

۷- زنان وایکینگ حقوقی داشتند که دیگر زنان آن دوران نداشتند.

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

زندگی زنان وایکینگ از زندگی مردان شان معمولا متفاوت بود در حالیکه مردان اجازه داشتند به دریانوردی و ماجراجویی بپردازند زنان موظف بودند بمانند و از فرزندان و خانه شان مراقبت کنند، آن ها هم چنین در سن ۱۲ سالگی ازدواج می کردند و آزادی هایی داشتند که سایر زنان در فرهنگ های دیگر نداشتند هم چنین می توانستند ارث ببرند و درصورتی که از ازدواج شان راضی نبودند طلاق بگیرند.

۸- وایکینگ ها به خدایان خودشان معتقد بودند

این مردمان جنگجو به خدایان خودشان باور داشتند و روزهای هفته با نام های خدایان شان نام گذاری شده بود به غیر از شنبه که از خدای روم باستان (saturn) الهام گرفته و نامگذاری شده بود.

  • شنبه به نام الهه خورشید نامیده شده بود.
  • دوشنبه به نام الهه ماه نام گذاری شده بود.
  • سه شنبه به نام خدای جنگ (ترای) نام گذاری شده بود.
  • چهارشنبه به نام اودین خداوند کلاغ نام گذاری شده بود
  • پنج شنبه به نام ثور خدای قدرت و طوفان، نام گذاری شده بود
  • جمعه به نام فریگ، الهه ازدواج نامگذاری شده بود.

۹- اجساد وایکینگ ها در قایق قرار می گرفت و به دریا انداخته می شد

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

10 حقیقت در مورد وایکینگ ها

تابحال فکر کرده اید که وایکینگ ها با اجسادشان چکار می کردند؟ اگر یک وایکینگ مقام بالایی داشت یا مثلا اگر یک جنگجو بود در قایقش قرار می گرفت و با ابزارها و تجهیزات جنگی و وسایل ارزشمند احاطه می شد تا شاید بعد از مرگش به کار او بیاید و حتی بعضی اوقات بردگانی نیز برای او قربانی می شدند. وایکینگ ها قایق هایشان را بسیار دوست داشتند و از آنجایی که قایق ها در زندگی شان بسیار مفید و ارزشمند بودند، پس تصور بر این بوده کهدر زندگی بعدی هم مفید خواهند بود.

۱۰- دردناک ترین حقیقت در مورد وایکینگ ها

این جنگجویان شیفته قدرت بودند و معروف بودند که بچه های ضعیف و مریض را رها می کردند آن ها اگر کودکی را نمی خواستند او را در دریا یا در حیات وحش و جنگل رها می کردند.