چگونگی کاربرد هندسه در طراحی منزل

چگونگی کاربرد هندسه در طراحی منزل

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۴-۰۵
  • در : تزئینات منزل

نقاط، خطوط، زوایا، منحنی‌ها و اشکال دو یا سه بعدی در کنار حجم آن‌ها و قرینه بودن آن‌ها، از اصول اولیه‌ی طراحی منزل با کمک هندسه است. اشکال مختلفی در منزل به کار می‌روند که ساختار دوبعدی دارند. به عنوان مثال می‌توان به مربع، مکعب مستطیل، هرم، استوانه و کره‌‌های هندسی اشاره نمود؛ که همگی ساختاری دو بعدی در طراحی منزل دارند. کاربرد هندسه با کمک این اشکال، در طراحی اجزایی مانند پنجره، بسیار موثر می‌باشد. مهندسان بسیاری مانند فرانک لوید رایت، جزء اولین کسانی‌ بودند که از بازی کودکان با اشکال هندسی، ایده‌های نوآورانه‌ای برای طراحی منزل گرفتند. یکی از این اسباب‌های بازی، لگوهای کودکان بود!

کاربرد هندسه در ساختمان سازی، ریشه در ساختمان‌های آجری کودکان دارد

کاربرد هندسه در ساختمان سازی، ریشه در ساختمان‌های آجری کودکان دارد

کاربرد هندسه در ساختمان آجری منزل!

کودکان معمولا از لگو و آجرهای اسباب بازی، طراحی‌های متنوعی برای ساختمان‌های کودکانه‌ی خود در می‌آورند. از خانه‌های تک دیواره گرفته تا ساختمان‌های پیچیده‌تری که با آجرهای بیشتری می‌سازند. پیشکسوت خانه‌سازی و طراحی منزل در آمریکا، آقای فرانک لوید رایت این‌گونه اذعان می‌کند که تجربیات کودکانه‌ی وی در کودکستان، به او آموخت تا با کاربرد هندسه در حین ساخت خانه با آجرهای چوبی مخصوص بازی، ایده‌های جدیدی خلق کند. رایت می‌گوید که هنوز هم می‌تواند حس آجرهای چوبی را بر روی انگشتان خود لمس کند؛ که چگونه ساختار هندسی را تبدیل به احساسات ملموس می‌کنند. به گفته‌ی رایت، این فعالیت‌های کودکانه حس کار کردن با اشکال هندسی و طرح و ابعاد آن را در وجود وی به جرقه انداخت. حالا رایت یکی از مشهورترین طراحان ساختمان‌های مسکونی و تجاری‌ست.

در نظر داشتن مکان و شکل زمین ساختمان!

وقتی معماران خانه‌ای را طراحی می‌کنند، یکی از اولین ملاحظات‌شان این‌ست که بهترین نحو برای طراحی ساختمان، با توجه به زمین آن چیست. جهت تابش نور خورشید در اوقات مختلف روز و شکل یا زاویه‌ی آن، تاثیر بسزایی در انتخاب طراحی و فرم ساختمان دارد. به عنوان مثال، استفاده از طراحی‌های مودب در محل ساختمان، موجب جذابیت بیشتر آن می‌شود. مسطح بودن یا زاویه‌دار بودن زمین محل خانه، حتی اندازه‌ی زاویه‌ی بخش‌های ساختمان، تاثیر مهمی در انتخاب نحوه‌ی ساخت و طراحی ساختمان دارد. تمامی این عوامل در تصمیم معمار تاثیر می‌گذارد؛ تا به عنوان مثال برای ساختمان شما باغ طراحی کند، گوشه‌ای از آن یک پیاده‌روی سنگفرش بنا نماید و حتی در صورت امکان، برای آن زیر زمین هم تعبیه کند.

اشکال و ابعاد ساختمان

اتاق‌ها و سالن‌های ساختمان‌های مسکونی، درست شبیه مکعب‌هایی هستند که از نظر ابعاد، طول و جنبه‌های دیگر با هم فرق می‌کنند. این مکعب‌ها در بخش‌هایی از منزل با هم ترکیب شده، به هم متصل می‌شوند و گاهی در دل هم طراحی می‌گردند. در برخی از انواع معماری هم یکی از این مکعب‌ها بر روی مکعب‌های دیگر تعبیه می‌شود. سقف برخی از خانه‌ها می‌تواند کوتاه یا صاف باشد؛ در حالی‌که برخی دیگر به دلیل داشتن اتاق زیر شیروانی، ممکن است زاویه‌ی سقف رو به دیوارهای خارجی شیب داشته باشند. حتی با توجه به نوع طراحی و معماری منزل، برخی خانه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شود که واحدهای کوچکی از سقف بیرون زده باشد!

برخی از ساختمان‌ها که با ساختاری نه چندان پیچیده طراحی می‌شوند؛ ممکن است دارای سقف‌های منشوری و مثلثی باشند. ساختمان‌های بزرگ‌تر هم ممکن است دارای سقف‌هایی باشند که تیرک‌های آن در برخی زوایا با هم ادغام شده باشد. به عنوان مثال، قله‌ی سقف به چند دامنه‌ی مختلف منتهی شود؛ که هر یک از این دامنه‌ها یک جهت از خانه را بپوشاند. حتی برخی از ساختمان‌ها هیچ قله‌ی سقفی ندارند. چرا که پشت‌بام این خانه‌ها، درست مانند یک حیاط مستطیلی شکل با اضلاع زاویه‌دار ساخته می‌شود.

وقتی با کاربرد هندسه، تمامی این اشکال و زوایا در کنار هم قرار می‌گیرند؛ یک ترکیب جذاب و زیبا را برای منزل خلق می‌نمایند. برخی از مردم به شوخی می‌گویند:«آجرهای این خانه چه خوب بر روی هم چیده شده!» جوری که انگار ضلع به ضلع و گوشه به گوشه‌ی خانه‌ی شما با آجرهای کودکانه ساخته شده است؛ یا همه‌ی بخش‌های آن با هم تطابق و هماهنگی دارد.

کَد و طراحی کامپیوتری ساختمان‌ها

امروزه اکثر خانه‌ها با کامپیوتر طراحی می‌شوند. با این‌که تمامی معمارها  کاربرد هندسه را مثل کف دست بلدند؛ باز هم انجام سریع‌ فرمول‌های هندسی توسط کامپیوتر را نمی‌تواند نادیده گرفت. طراحی با کمک کامپیوتر، اصطلاحا کَد یا در اصطلاح انگلیسی CAD نامیده می‌شود. این برنامه‌های طراحی، بر اساس فرمول‌ها و قوانین هندسی بنا و ساخته شده‌اند. این برنامه‌ها، طراح را قادر می‌سازند تا شکل سه بعدی منزل شما را ضمن طراحی تصویری کامپیوتری از سطوح و نمای منزل شما، خلق نماید. معماران از کد برای تعیین تناسبات و انتخاب انواع اشکال هندسی از جمله خطوط، مستطیل‌ها، مثلث‌ها و چندضلعی‌های نامنظم برای بکارگیری در طراحی ساختمان استفاده می‌کنند. برنامه‌های طراحی کامپیوتری ساختمان، پیچیده‌تر هستند و نمای واقع‌گرایانه‌تری از ابعاد ساختمان شما ایجاد می‌کنند. جوری‌که انگار حتی قبل از ساخت خانه، شما در اتاق به اتاق آن راه می‌روید!