کشف کودک ۳۸۰۰ ساله در یک کوزه

کشف کودک ۳۸۰۰ ساله در یک کوزه

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۴
  • در : تاریخ و تمدن دانستنیها

محققان یک اسکلت کودک ۳۸۰۰ ساله را در یک کوزه در عمق ۳ متری زیر زمین در شهر جافا کشف کردند. نکته تعجب برانگیر اینجاست که چرا این کودک در یک کوزه دفن شده بود! عده ای می گویند که کودک ۳۸۰۰ ساله در کوزه دفن شده بود تا جسد آن از آسیب ها و صدمات محفوط بماند ولی عده ای دیگر معتقدند که کوزه مانند رحم مادر است و با این کار می خواستند که کودک به مادر طبیعت بازگردد به قلب مادر سمبلیک خود.

شهر ۴۰۰۰ ساله جافا که کودک در آن یافت شده است بخش قدیمی تر شهر تل آویو است پرجمعیت ترین شهر فلسطین اشغالی بعد از بیت المقدس. این یکی از قدیمی ترین شهرهای بندری جهان است که در طول جنگ ها مرتب اشغال شده است.

اربیل” تاریخ شناس می گوید؛ ما در مورد شهری صحبت می کنیم که توسط افراد زیادی در طول تاریخ مورد هجوم و تاخت و تاز قرار گرفته و اشغال شده است و پرچم های زیادی قبلا در آن برافراشته شده است. هر چند دفن این کودک بسیار عجیب بنظر می رسد ولی یک کشف غیرعادی برای ما نیست.

اربیل می گوید؛ بارها پیش آمده که یهودی ها کودکان را در کوزه دفن کرده اند از دوران حجر تا همین ۱۰۰ سال پیش. چون شهر جافا در ۴۰۰۰ سال گذشته بسیار شلوغ و محل زندگی بوده است چیزهایی بسیار زیادی آنجا کشف شده و در معرض فرهنگ ها و تمدن های مختلف قرار گرفته است. باستان شناسان هم چنین ۲۰ سکه مربوط به قرون ۱۲ و ۱۳ کشف کردند این کودک ۳۸۰۰ ساله نیز می تواند جزئی از کلکسیون باستانی این شهر تاریخ شود که آیینه فرهنگ های مختلفی است که بر آن حکومت کرده اند.