تغییرات آب و هوایی و انسان ها حیات وحش مصر را نابود کردند

تغییرات آب و هوایی و انسان ها حیات وحش مصر را نابود کردند

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۴
  • در : طبیعت

اگر ۶۰۰۰ سال پیش سری به مصر و کرانه های رود نیل می زدید اهرام مصر را نمی دیدید ولی ممکن بود به حیواناتی چون زرافه، فیل، چیتا و یا شیر ها برخورد کنید. در آن زمان نیل توسط بیابان ها و صحراها احاطه نشده بود بلکه آب و هوایی مرطوب و گرم داشت امروزه  بخش اعظمی از حیات وحش مصر نابود شده اند ولی استخوان های حیوانات و تصویر ها و نقاشی هایشان روی اشیای قدیمی گواه حضور هزاران ساله آن ها در آن سرزمین تاریخی است باستان شناسان با نگاهی به تاریخ غنی مصر متوجه شدند که انقراض حیوانات در ۶۰۰۰ سال گذشته ارتباط مستقیم با تغییرات آب و هوایی و اسکان و رشد جمعیت انسانی داشته است.

حیات وحش مصر

حیات وحش مصر – دوران مرطوب افریقا ۵۰۰۰ سال پیش به اتمام رسید

محققان دانشمندان کالیفرنیا از مطالعه یک شیئ قدیمی مربوط به ۵۳۰۰ سال پیش اطلاعات زیادی در مورد حیات وحش مصر بدست آوردند و از تنوع و فراوانی آن ها تعجب کردند. مصر مکان بسیار عالی برای مطالعه است چرا که در طول هزاران سال گذشته بارها مورد اشغال کشورها و تمدن های مختلف قرار گرفته و سابقه تاریخی بسیار غنی دارد، آنجا نقاشی ها و سنگ نبشته هایی از اوایل دوران هالوسین (دوران زمین شناسی حال حاضر که از ۱۱۶۵۰ سال پیش اغاز شد) وجود دارد، آرامگاه های فراعنه مصر دارای تصاویری از شکار حیوانات است که نشان می دهد شکار کدام حیوانات دارای پاداش بزرگتری بوده است این تصاویر حاوی اشکالی از شیرها و چیتاها نیز هست، محققان دریافتند که مصر در اوایل دوران هالوسین، زیستگاه حداقل ۳۷ پستاندار بزرگ بوده است در حالیکه امروزه فقط ۸ تای آن ها باقیمانده است شامل؛ شغال، بزکوهی، بز وحشی، روباه مصری، غزال دورکا، گورخر آسیایی، کفتار و نوع دیگری از غزال، که در آستانه انقراض قرار دارند.

پژوهشگران دریافتند که با پایان دوران مرطوب آفریقا، که حدود ۵۰۰۰ سال پیش به اتمام رسید آب و هوای مصر به سمت خشک تر و بیابان مانند تر شدن گرایش پیدا کرد، در همان زمان انسان ها به کشاورزی و پرورش حیوانات پرداختند و رقابت غذایی بین انسان ها و حیوانات، عرصه را بر حیات وحش مصر تنگ تر کرد، دوران دیگر خشکسالی و خشک تر شدن آب و هوای مصر حدود ۴۱۷۰ سال پیش آغاز شد و منجر به سقوط پادشاهی عظیم آن شد و سومین دوره خشک شدن حدود ۳۰۰۰ سال منجر به سقوط پادشاهی تازه تاسیس مصر شد.

فاکتورهای زیادی در کمرنگ شدن و نابودی حیات وحش مصر دخیل بوده اند در اولین دوره بعد از اتمام دوره مرطوب آفریقا، جمعیت انسانی شروع به رشد و گسترش در مصر کرد و شکارهای انسان ها نیز ممکن است سبب کاهش تعداد حیوانات گیاهخوار مانند زرافه، فیل و شترهای بومی منطقه، شده باشد که بطور مستقیم حیات حیوانات گوشتخوار آن ناحیه را نیز به خطر می اندازد. در آن زمان، کشاورزی نیز بسیار متداول بوده است، بسیاری از مواد غذایی منطقه در جلگه های اطراف رود نیل کشت می شدند و رقابت انسان ها باگیاهخواران نیز ممکن است به آن ها صدمه زده باشد، سومین فاکتور دخیل در این نابودی حیات وحش مصر می تواند تغییرات گسترده آب و هوایی باشد، آب و هوای خشک تر باعث کمیاب تر شدن علفزار ها و گیاهان می شود.

آب و هوا و انسان ها حیات وحش مصر را نابود کردند

تغییرات آب و هوایی و انسان ها حیات وحش مصر را نابود کردند

تغییراتی که امروزه انسان ها ایجاد می کنند ممکن است با تغییرات آن زمان، که اکوسیستم منطقه را به کلی تغییر داد، تفاوت اساسی داشته باشد. ما باید به اکوسیستم یا محیط زیست به صورت کلی و بلند مدت نگاه کنیم، نمی توانیم فقط به اکوسیستم امروزی نگاه کنیم، باید بررسی کنیم که چگونه از گذشته تا بحال عمل کرده تا به نتیجه گیری برسیم که اکوسیستم چگونه در آینده عمل خواهد کرد.