خواص شگفت انگیز گرده زنبور عسل

خواص شگفت انگیز گرده زنبور عسل

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • در : داروهای گیاهی

گرده زنبور عسل (Bee Pollen) که به آن گرده گل هم می گویند ترکیبی از گرده گل، شهد، آنزیم ها، عسل طبیعی، موم و ترشحات زنبور عسل است. زنبورهای کارگر، گرده های گل را از گیاهان جمع آوری کرده و به کندو عسل منتقل می کنند، تا در آنجا ذخیره شده و به عنوان خوراک کلنی مورد استفاده قرار گیرد. خواص گرده زنبور عسل شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها است.

خواص گرده زنبور عسل

میزان پروتئین گرده زنبور عسل بسیار بالاست و با پروتئین گوشت می تواند از لحاظ تامین پروتئین جایگزین شود، آمینواسیدهای گرده گل زنبور عسل اکثرا از نوع آزاد است و به راحتی در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. گرده گل به عنوان دارو خواص بی شماری دارد که به تازگی وزارت بهداشت کشور آلمان به طور قطع گرده گل را یک داروی کامل معرفی کرده است.

گرده برای افزایش طول عمر

گرده سوخت وساز را آسان نموده و تاثیر درمانی رضایت بخشی در بدن انسان دارد به طور مثال افرادی که در کشور شوروی بالاتر از ۱۲۵ سال عمر دارند معمولا زنبوردارانی هستند که از گرده زنبور در رژیم غدایی خود استفاده کرده اند.

کاهش استرس

این ماده خوراکی به دلیل ترکیبات خاص موجود در آن به حفظ تعادل و تنظیم احساسات فرد کمک می‌کند و توان مقابله با استرس‌های روزانه را افزایش می‌دهد.

خواص گرده زنبور عسل

خواص گرده زنبور عسل

افزایش قوا و استحکام بدن

گرده گل همچنین انرژی، قدرت و توان جسمی را افزایش می‌دهد. ورزشکاران معتقدند که مصرف گرده گل به سرعت و چابکی آنان می‌افزاید و انرژی کافی را برای انجام تمرینات ورزشی در اختیار آنان قرار می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گرده زنبور عسل به افزایش ایمنی طبیعی بدن کمک می کند که باعث جلوگیری یا کاهش شدت بیماری هایی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی می شود. گرده زنبور عسل خاصیت ضد میکروبی دارد و می تواند به مبارزه با عفونت های باکتریایی و همچنین باکتری های خطرناک مانند اشرشیا کلی، استافیلوکوک و سالمونلا کمک کند.

خواص گرده زنبور عسل

خواص گرده زنبور عسل

کمک به غده پروستات

مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات با استفاده از گرده گل می توانند خود را تسکین دهند. گرده گل می تواند باعث کاهش التهاب و جلوگیری از انگیزش های مکرر ادراری شود.

افزایش انرژی

طیف وسیعی از مواد مغذی موجود در گرده آن را به یک انرژی دهنده عالی طبیعی تبدیل می کند. کربوهیدرات ها، پروتئین و ویتامین B می توانند در طول روز با افزایش استقامت و مبارزه با خستگی به شما کمک کنند.

درمان بیماری های عصبی

ضعف اعصاب وضعیتی است که بر اثر ضعف عمومی بدن بوجود می آید و عصبی بودن اغلب همراه با کم خوابی است. افسردگی نیز ناشی از ضعف عمومی بدن است. گرده در درمان تعدادی از بیماری های سیستم عصبی موثر می باشد افرادی که به مدت یک هفته از گرده استفاده کرده اند عصبی نشده و به زندگی خوشبین تر و فعال تر شده اند. به طوری که این اشخاص علاقه زیادی به کار داشته و حالت افسردگی در آنها بهبود یافته است.

خواص گرده زنبور عسل

خواص گرده زنبور عسل

کنترل کننده وزن

فایده مهم دیگر گرده گل تاثیر آن در کنترل وزن است. این ماده خوراکی با تاثیرگذاری بر غده هیپوتالاموس در کنترل وزن نقش مهمی ایفا می‌کند و به تحریک متابولیسم به تنظیم، متعادل‌سازی و کنترل وزن کمک می‌کند.

تعادل کلسترول بدن

کلسترول بالا می تواند مشکلات زیادی از جمله بیماری های قلبی را ایجاد کند که در حال حاضر علت اصلی مرگ در سراسر جهان به شمار می روند. گرده زنبور عسل می تواند، با کاهش LDL و افزایش HDL، به تعادل میزان کلسترول کمک کند. همچنین به عنوان کلسترول خوب نیز شناخته شده است.

نرم کننده پوست

گرده گل اغلب در محصولات موضعی که هدف آن ها درمان شرایط التهابی و سوزش های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما است مورد استفاده قرار می گیرد. اسید آمینه ها و ویتامین ها از پوست محافظت می کنند و به بازسازی سلول ها کمک می کنند.

خواص گرده زنبور عسل

خواص گرده زنبور عسل

خواص آنتی بیوتیکی گرده گل زنبورعسل

نتایج تحقیقات چاوین و لنورماند نشان داد که گرده دارای انتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین بوده و قادر به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم هایی نظیر سالمونلا است. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است که وقتی موش ها به مدت ۶ ماه با رژیم غذایی محتوی گرده تغذیه شدند فضولات آنها فاقد میکروب (دارای هاگ های غیرفعال باکتری ) بوده است و با توجه به نتایج این آزمایش ها به نظر می رسد که گرده گل محتوی مواد آنتی بیوتیکی فعال باشد.

کاهش و از بین بردن واکنش های آلرژیک

گرده زنبور عسل می تواند برای کاهش آلرژی های فصلی، مانند تب یونجه یا سایر حساسیت ها استفاده شود. توجه داشته باشید که گرده زنبور عسل ممکن است گاهی اوقات باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود، بنابراین اگر شما به زنبور عسل یا هر محصول مرتبط با آن حساسیت داشته باشید، قبل از استفاده از گرده زنبور عسل باید با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از گرده زنبور عسل منجر به کاهش میزان هیستامین موجود می شود که باعث کم شدن و از بین رفتن، بسیاری از آلرژی ها می شود.

تقویت سیستم تنفسی

گرده گل زنبور عسل، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که ممکن است اثر ضد التهابی بر روی بافت های ریه داشته باشد و مانع حمله آسمی شود.

خواص گرده زنبور عسل

خواص گرده زنبور عسل

گرده گل برای درمان دیابت

پزشکان گرده را در درمان علائم دیابت موثر تشخیص داده اند. براساس نتایج حاصل از تحقیقات دکتر گاموسکا در یک مرکز تحقیقاتی لهستان مصرف روزانه ۳۲ گرم گرده به مدت دو هفته میزان قند ادرار را در یک لیتر ۸/۴۱ درصد کاهش داده است همچنین به نظر می رسد گرده در بعضی از مراحل بیماری قند اثر مثبت داشته باشد.

مبارزه با پوکی استخوان

پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که استخوان ها تراکم خود را از دست می دهند و از کلسیم و فسفر کافی برای بازسازی استخوان ها برخوردار نیستند. گرده زنبور عسل غنی از فسفر و کلسیم بوده و باعث استحکام استخوان می شود، همچنین از کاهش تراکم استخوان ها جلوگیری می کند. اگرچه گرده زنبور عسل جایگزین مواد مغذی دیگر برای پوکی استخوان نخواهد شد، اما به کاهش بیماری های مرتبط کمک خواهد کرد.