زندگی نامه زین الدین زیدان

زندگی نامه زین الدین زیدان

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۹
  • در : بیوگرافی ورزشکاران

زین الدین زیدان (Zinedine Zidane) یکی از بزرگان تاریخ فوتبال است که تیم ملی فرانسه را در جام جهانی ۱۹۹۸ به پیروزی رساند. همچنین وی به دلیل ضربه سر معروفش به بازیکن تیم حریف در جام جهانی ۲۰۰۶ شناخته شده است که باعث اخراجش شد.

زین الدین زیدان کیست؟

زین الدین زیدان در ۲۳ ژوئن ۱۹۷۲ در مارسی، فرانسه متولد شد. زیدان که سه بار بهترین بازیکن سال فیفا شده است، فرانسه را در جام جهانی ۱۹۹۸ به پیروزی رساند و در باشگاه های فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بازی کرده است. دوران حرفه ای او هنگامی که از فینال جام جهانی ۲۰۰۶ به دلیل زدن ضربه سر به سینه حریف اخراج شد، به روشی دراماتیک به پایان رسید. اگرچه او همچنان به عنوان یکی از بزرگان تاریخ این ورزش شناخته می شود. زیدان در سال ۲۰۱۶ سرمربیگری رئال مادرید را برعهده گرفت و سه بار پیاپی این تیم را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کرد.

اوایل زندگی

زیدان، پسر مهاجر الجزایری، فوتبال را در خیابان های La Castellane، بخش خشن شهر مارسی، یاد گرفت. پس از بازی در باشگاه های محلی جوانان، وی که ۱۴ سال داشت، در اردوی تمرینی فدراسیون فوتبال فرانسه توسط ژان وارو کشف شد و سه سال بعدی را در بخش جوانان باشگاه AS Cannes گذراند.

زین الدین زیدان

زندگی حرفه ای

زیدان اولین حضور حرفه ای خود را در ۱۷ سالگی برای باشگاه Cannes انجام داد و در اولین بازی خود یک گل به ثمر رساند. او در سال ۱۹۹۲ به Bordeaux منتقل شد. در سال های بعد این هافبک تهاجمی به دلیل بازی همه جانبه اش شهرت زیادی کسب کرد. او در کنترل کردن توپ با پاهای خود استاد بود، می دانست چه موقع با مانور از خط دفاعی عبور کند و یا یک پاس گل دقیق را به هم تیمی خودش دهد و مثل موشک به سمت دروازه حرکت کند.

در سال ۱۹۹۶ زیدان به باشگاه یوونتوس در لیگ معتبر سری A ایتالیا منتقل شد. این حرکت باعث افزایش انتظارات از او شد، اما او با رساندن یوونوس به قهرمانی سوپرجام ایتالیا، سوپر جام یوفا، یک جام بین قاره ای و دو قهرمانی سری A، خود را اثبات کرد.

در جام جهانی ۱۹۹۸، زمانی که خود فرانسه میزبان رقابت ها بود، اوچ پیشرفت زیدان بود. زیدان با پاس های دقیق و دریبل های موفق، پیشتاز رقابت بود. او در بازی فینال ۲ گل را در برابر برزیل زد و در نهایت تیم ملی فرانسه با نتیجه ۳-۰ قهرمان جهان شد. دو سال بعد، زیدان دوباره مهره اصلی تیم برای رسیدن به قهرمانی اروپا بود و در نهایت با شکست ۲-۱ ایتالیا، تیم فرانسه قهرمان اروپا نیز شد.

در سال ۲۰۰۱، زیدان با باشگاه رئال مادرید اسپانیا با مبلغی بیش از ۶۶ میلیون دلار قرارداد نوشت. این سرمایه گذاری روی زیدان خیلی زود جواب داد و او به تیم رئال کمک کرد تا قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و در سال بعد قهرمان لالیگا شوند.

زیدان اعلام کرده بود که پس از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان خود را بازنشسته می کند. او و تیمش در این سری از رقابت ها تا فینال پیش رفتند. در بازی فینال، بازی به وقت های اضافه کشیده شد. در دقیقه ۱۱۰ زیدان با یک بازیکن ایتالیایی بی ناموس به نام مارکو ماتراتزی درگیر و با سر خود به سینه او ضربه زد. در نتیجه این کار او از زمین بازی اخراج شد. بازی به ضربات پنالتی کشید و ایتالیا توانست با نتیجه ۳-۵ فرانسه را شکست داده و قهرمان جهان شود.

زین الدین زیدان

زین الدین زیدان

مربی گری در رئال مادرید

زیدان به عنوان مشاور به باشگاه رئال پیوست و در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیر ورزشی باشگاه منصوب شد. سال بعد اعلام شد که اسطوره فوتبال فرانسه مربیگری را در آکادمی جوانان رئال مادرید آغاز می کند و در سال ۲۰۱۴ به عنوان مربی تیم B باشگاه انتخاب شد.

در ژانویه ۲۰۱۶، زیدان سرمربی تیم اصلی رئال مادرید شد. در حالی که برخی به توانایی های او به عنوان یک مربی شک داشتند، اما او با موفقیت های چشمگیر خیلی زود نظرات را نسبت به خود عوض کرد و به عنوان اولین مربی اروپایی، موفق به کسب سه قهرمانی پیاپی لیگ قهرمانان اروپا شد. وی همچنین رئال مادرید را به قهرمانی در دو سوپر جام یوفا، دو جام باشگاه های جهان فیفا، یک قهرمانی لالیگا و یک سوپر جام اسپانیا رساند. وی در ماه می ۲۰۱۸ اعلام کرد که قصد استعفا دارد.

با این حال، زیدان در ماه مارس ۲۰۱۹ دوباره به رئال پیوست.

میراث

در سال ۲۰۰۴، زیدان به عنوان بهترین بازیکن فوتبال ۵۰ سال گذشته اروپا توسط نظرسنجی جشن یوفا انتخاب شد. همچنین نام او در لیست ۱۰۰ FIFA که برتین های فوتبال تاریخ توسط پله انتخاب شده اند، به چشم می خورد.او همچنین یکی از معدود کسانی است که جایزه بهترین بازیکن سال یا توپ طلا را سه بار دریافت کرده است.

زین الدین زیدان در مارس ۲۰۰۱ به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد منصوب شد و سالانه تیمی از ستارگان فوتبال را در مقابل تیم سفیر سابق سازمان یعنی رونالدو هدایت می کند. هدف از انجام این مسابقه جمع اوری کمک های برای نیازمندان است.