زندگی نامه لانا دل ری (Lana Del Rey)

زندگی نامه لانا دل ری (Lana Del Rey)

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۱۱-۱۳
  • در : بیوگرافی خواننده ها

لانا دل ری (Lana Del rey)، خواننده و ترانه سرا آمریکایی است که با تک آهنگ خود به نام Video Games در سال ۲۰۱۱، طوفانی به راه انداخت. از آن زمان او مجموعه ای از کار های خود را ساخته است که دارای آهنگ های سست، مالیخولیایی و موزیک ویدیو های جذاب است.

لانا دل ری کیست؟

لانا دل ری موسیقی پاپ آسیب پذیر و احساسی می سازد که غالبا نوستالژی گذشته آمریکا را در خود جای داده است. وی برای اولین بار با نام واقعی خود، لیزی گرانت، اجرا کرد اما در سال ۲۰۱۱ با یک موزیک ویدیوی خانگی برای آهنگ Video Games به عنوان لانا دل ری به شهرت رسید. پس از اینکه Video Games به یک موفقیت ویروسی تبدیل شد، دل ری به دلیل عدم اعتبار مورد انتقاد قرار گرفت. او همچنین به خاطر آهنگ هایی که تسلیم شدن زنان و از بین بردن خودشان را نشان می دهد، احضار شده است. او طرفداران زیادی دارد و میلیون ها نسخه از آلبوم هایش را فروخته است.

اوایل زندگی

الیزابت وولریج گرنت، در ۲۱ ژوئن ۱۹۸۵ در شهر نیویورک متولد شد. هنگام تولد وی، والدین دل ری در نیویورک در تبلغات کار می کردند. او با یک برادر و خواهر بزرگ شد. خواهرش کارولین گرنت، عکاس است که عکس جلد آلبوم Lust For Life و عکس های تبلیغاتی لانا دل ری را گرفته است.

وی در دوران نوجوانی در جامعه کوچک دریاچه Placid، شروع به نوشیدن زیاد مشروبات الکی کرد. او به مدرسه کاتولیک می رفت اما پدر و مادرش او را به دلیل نوشیدن مشروبات الکی به مدرسه کنت، یک مدرسه شبانه روزی فرستادند.

زندگی
بیشتر بخوانید : زندگی نامه جاستین بیبر

مدرسه شبانه روزی درمان کاملی نبود اما دل ری رد سن ۱۸ سالگی هوشیار شد و مشروبات را کنار گذاشت. او به جای رفتن سریع به کالج، برای زندگی با عمویش به لانگ آیلند رفت. عمویش نواختن گیتار را به وی آموخت. اگرچه دل ری کمی بعد در دانشگاه Fordham در برانکس در رشته فلسفه ثبت نام کرد، اما موسیقی توه او را جلب کرد.

در آغاز کار

در لی در آن زمان که هنوز به عنوان لیزی گرنت شناخته می شد، کار خود را با شب های میکروفن باز و کنسرت های باشگاهی آغاز کرد. در سال ۲۰۰۶، او وارد یک مسابقه ترانه سرایی شد که البته برنده نشد. اما یک داور در هیئت مدیره به او کمک کرد تا یک نسخه نمایشی ایجاد کند که منجر به امضای قرارداد با لیبل مستقل Points 5 شد. دل ری با ۱۰ هزار درآمد خود از این معامله، به پارک تریلر نیوجرسی نقل مکان کرد.

تبدیل به لانا دل ری

با انتشار اولین آلبوم، دل ری تصمیمج گرفت با نام جدیدی کار کند. او قبل از انتخاب نام لانا دل ری، که در سفر به میامی به دلیل تداعی جذابیت ساحلی انتخاب شد، با نام هایی مانند May Jailer و Sparkle Rope Jump Queen کار می کرد.

دل ری حق اول آلبوم خود را به دست اورد تا از سردرگمی با نام جدیدش جلوگیری کند. او همچنین مو های بلوند خود را رنگ آمیزی کرد و تصویری یکپارچه و جذاب تر به خود گرفت. در یک برهه او خود را “گانگستر نانسی سیناترا” توصیف کرد. وی که در لندن زندگی می کرد و متمرکز بر ترانه سرایی بود، موفق به تولید Video Games شد.

خبری که لانا دل ری با برند یا لیبل Interscope امضا کرده است باعث تعجب و شک شد که آیا قطعه Video Games ترفند بازاریابی است یا نه. همچنین حدس و گمان هایی مبنی بر اینکه پدرش میلیونر بوده و او را پشتیبانی مالی کرده است، وجود داشت (دل ری گفته است که خانواده اش هرگز ثروتمند نبوده است). در سال ۲۰۱۲ دل ری در Saturday Night Live ظاهر شد و به دلیل عصبی به نظر رسیدن و با تردید آواز خواندن مورد انتقاد قرار گرفت. با این حال اولین آلبوم استودیویی او و همچنین سایر آلبوم هایش همچنان موفقیت آمیز بود.

لانا دل ری lana del rey

زندگی
بیشتر بخوانید : زندگی نامه Selena Gomez

آلبوم ها

AKA Lizzy Grant

قبل از اینکه دل ری نام لانا دل ری را برای خود برگزیند، آلبومی با عنوان Lana Del Ray AKA Lizzy Grant در سال ۲۰۱۰ ساخت. نسخه دیجیتالی آن فقط برای چند ماه در دسترس بود.

Born to Die

اولین آلبوم مهم و برجسته دل ری Born to Die بود که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. گرچه منتقدان آلبوم را نپذیرفتند اما این آلبوم به رتبه دوم Billboard 200 رسید و بیش از ۷ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت. همچنین نامزد گرمی شد که شامل آهنگ های Ride و Cola بود.

Ultraviolence

این آلبوم قطعه های اتمسفریک مانند Pretty When You Cry ، Sad Girl و West Coast را به نمایش می گذارد و در جایگاه اول Billboard 200 قرار گرفت. قبل از انتشار، دل ری آلبوم کامل شده را با تهیه کننده Dan Auerbach، با استفاده از تک دستگاه و میکروفون های ارزات قیمت به جای تجهیزات حرفه ای، بازخوانی کرد.

Honeymoon

در سال ۲۰۱۵ دل ری این آلبوم را منتشر کرد که مورد تحسین قرار گرفت. لانا دل ری آلبوم را ادای احترامی به لس آنجلس توصیف کرد. او در سال ۲۰۱۲ به کالیفرنیا نقل مکان کرد و می گوید این مکان جایی است که بیشتر از نیویورک همکار موسیقیایی پیدا کرده است. این آلبوم رتبه دوم Billboard 200 را به دست آورد و در کشور هایی مانند استرالیا و ایرلند به رتبه اول رسید.

Lust for Life

در سال ۲۰۱۷، دل ری آلبوم Lust for Life را منتشر کرد. اگرچه هنوز آهنگ های تاریکی در این آلبوم وجود دارد، آهنگ هایی مانند Love به آن لحن خوشایند تری نسبت به آلبوم های قبلی داده اند. آهنگی مانند Coachella – Woodstock in My Mind سیاست روز را در نظر می گیرد. همچنین این آلبوم اولین آلبومی است که هنرمندان مهمان در آن حضور دارند. از جمله The Weeknd در آهنگ Lust for Life، استیو نیکس در Beautiful People Beautiful Problems و شان اونو لنون در Tomorrow Never Come. این آلبوم در Billboard 200 رتبه اول را به دست آورد.

Norman F*****g Rockwell

در سپتامبر ۲۰۰۸، دل ری دو تک آهنگ از ششمین آلبوم استودیویی خود منتشر کرد. آهنگ های Mariners و Venice B*tch. آلبوم Norman F*****g Rockwell پس از اولین نمایش خود در آگوست ۲۰۱۹ منتشر شد. قطعه The Greatest  این آلبوم در رتبه ۳ Billboard 200 قرار گرفت.

لانا دل ری

نامزدی برای جایزه گرمی (Grammy)

لانا دل ری ۶ بار نامزد جایزه گرمی شده است. Lust for Life به عنوان بهترین آلبوم آوازی پاپ معرفی شد. دل ری در ساخت آهنگی برای The Weeknd’s Beauty Behind The Madness همکاری کرد که برای عنوان بهترین آلبوم سال نامزد شد. مینی آلبوم Paradise نیز در عنوان بهترین آلبوم آوازی پاپ نامزد شد. ترانه Young and the Beautiful در سال ۲۰۱۳ نامزد بهترین آهنگ نوشته شده برای رای رسانه های تصویری شد. این هنرمند در اواخر سال ۲۰۱۹ دو نامزدی دیگر را برای بهترین آلبوم سال و بهترین تیتراژ آهنگ سال برای آلبوم Norman F*****g Rockwell دریافت کرد.

حاشیه ها

آهنگ Ultraviolence حاوی یک متن بحث بر انگیز “He hit me and it felt like a kiss” به معنی “او مرا زد و این احساس بوسه داشت” بود. در سال ۲۰۱۷ دل ری گفت که دیگر با شعر راحت نیست.

گروه Radiohead به دلیل شباهت آهنگ Get Free از لانا دل ری با آهنگ Creep خودشان، از وی درخواست حق کپی رایت کردند.

دل ری برای پست اینستاگرامی اش در ماه می ۲۰۲۰ مورد انتقاد گرفت. در آن پست وی از آریانا گراند، کاردی بی، نیکی میناژ و بیانسه به عنوان خوانندگانی یاد کرد که دارای آهنگ های با موضوع جنسی، بدون لباس پوشیدن، تقلب و غیره کرد و پرسید که چرا او را به دلیل سوء استفاده از زیبایی نقد می کنند. منتقدان اعجب کردند که چرا او زنان رنگین پوست را جدا می کند اشاره کردند که سایر هنرمندان نامگذاری شده در پست وی نیز نظرات منفی زیادی را تحمل کرده اند.