زندگی نامه پله (بازیکن فوتبال)

زندگی نامه پله (بازیکن فوتبال)

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۷
  • در : بیوگرافی ورزشکاران

پله اسطوره فوتبال برزیل است که برای تیم ملی برزیل بازی می کرد. او موفق شده تا چندین بار به همراه تیم خود قهرمان جام جهانی فوتبال شود. از نظر بسیاری از کارشناسان، وی بهترین بازیکن فوتبال در تمام دوران ها است.

پله کیست؟

اسطوره فوتبال، پله، با بازی در جام جهانی ۱۹۵۸ به یک فوق ستاره تبدیل شد. پله به مدت دو دهه به طور حرفه ای در برزیل بازی کرد و در این راه سه جام جهانی را از آن خود کرد و در اواخر دوران حرفه ای خود، به تیم باشگاهی New York Cosmos پیوست. او که در سال ۱۹۹۹ به عنوان بازیکن قرن توسط فیفا لقب گرفت، سفیر جهانی فوتبال و سایر اهداف بشر دوستانه است.

پله در نوجوانی

اوایل زندگی

pele در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در ترس کوراچس، برزیل به دنیا آمد و اولین فرزند جوآو راموس و دونا سلست، هست. او در کودکی به همراه خانواده خود به به شهر بائورو نقل مکان کرد.

جوآو راموس، معروف به “دوندینیو” به عنوان یک بازیکن فوتبال برای تأمین نیاز های خانواده خود تلاش کرد اما پله در فقر بزرگ شد. با این حال، او با بازی کردن در خیابان با ابتدایی ترین امکانات، به استعداد خود در فوتبال پی برد. منشأ نام مستعار “پله” نامشخص است اگرچه او به خاطر دارد که وقتی دوستانش برای اولین بار از این طریق به او مراجعه کردند، آن را مسخره کردند.

pele در دوران نوجوانی به تیم جوانی با مربیگری والدمار دوبریتو، عضو سابق تیم ملی فوتیال برزیل پیوست. دو بریتو سرانجام خانواده پله را متقاعد کرد تا اجازه دهند این استعداد نوجوان خانه را ترک کرده و در ۱۵ سالگی برای باشگاه فوتبال حرفه ای سانتوس توپ بزند.

گنجینه ملی فوتبال

پله با سانتوس قرار داد بست و بلافاصله با بازیکنان تیم شروع به تمرین کرد. او اولین گل حرفه ای خود را قبل از ۱۶ سالگی به ثمر رساند. در اولین فصل خود گل های خوبی را به ثمر رساند و در نتیجه جذب تیم ملی برزیل شد.

جهان رسما در جام جهانی ۱۹۵۸ پله را شناخت. این بازیکن ۱۷ ساله با نمایش سرعت ورزشکاری . دید میدانی قابل توجه، در بازی مقابل فرانسه در نیمه نهایی، ۳ گل به ثمر رساند و در نهایت با نتیجه ۲-۵ فرانسه را شکست دادند. سپس در فینال ۲ گل دیگر به میزبان جام جهانی زد و قهرمان جام جهانی شدند.

سوپراستار جوان پیشنهاد های خوبی برای بازی در باشگاه های اروپایی دریافت کرد اما رئیس جمهور برزیل او را به عنوان گنجینه ملی معرفی و از نظر قانونی بازی در یک کشور دیگر را برای او دشوار کرد. صرف نظر از این، مالکیت باشگاه سانتوس با برنامه ریزی مسابقات پر سود با تیم های سراسر جهان، اطمینان داد که ستاره جوان به خوبی دستمزد می گیرد.

پله جام جهانی

قهرمانی های بیشتر

pele در بازی های جام جهانی ۱۹۶۲ در شیلی از ناحیه کشاله ران مصدوم شد و در حالی که برزیل مدعی جام بود، از دور مسابقات حذف شد. چهار سال بعد در انگلیس، حملات پی در پی مدافعان حریف او را مصدوم کرده و مجبور کرد تا به کنار زمین برود و برزیل در این دوره نیز از صعود به فینال بازماند.

با وجود ناامیدی در صحنه جهانی، پله به رشد خود ادامه داد.در اواخر دهه ۱۹۶۰، گزارش شد که دو جناح درگیر در جنگ داخلی نیجریه ۴۸ ساعت آتش بس اعلام کردند تا بتوانند بازی پله را در یک بازی نمایشی در لاگوس تماشا کنند.

جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک، بازگشت پیروزمندانه و جلال و شکوه برزیل را رقم زد. پله با هدایت یک تیم عالی، ۴ گل را به ثمر رساند. از جمله یک گل در فینال که در نهایت با نتیجه ۱-۴ تیم ایتالیا را شکست داند.

pele در سال ۱۹۷۴ بازنشستگی خود از فوتبال را اعلام کرد، اما او سال بعد برای بازی در نیویورک کاسموس در لیگ فوتبال آمریکای شمالی به میدان بازگردانده شد و به طور موقت به جذابیت بزرگ NASL کمک کرد. پله با مجموع ۱۳۶۳ بازی و ۱۲۸۱ گل، بازنشسته شد.

اسطوره زندگی می کند

بازنشستگی باعث شد تا پله کمتر در انظار عمومی دیده شوند. که همچنان یک بازیکن محبوب و فعال در بسیاری از صحنه های حرفه ای بود.

درسال ۱۹۷۸، پله به دلیل همکاری با یونیسف، جایزه صلح بین المللی را دریافت کرد. وی همچنین به عنوان وزیر ورزش فوق العاده برزیل و سفیر زیست محیطی و محیط زیست سازمان ملل متحد فعالیت کرده است.

pele در سال ۱۹۹۹ به همراه دیگو مارادونا، اسطوره آرژانتینی، به عنوان “بازیکن برتر قرن فیفا” انتخاب شد. از نظر بسیاری، موفقیت های او در زمین فوتبال بی نظیر است و تقریبا همه ورزشکاران بزرگ با این اسطوره که زمانی یک دنیا او را با پیراهن تیم ملی برزیل تماشا می کردند، مقایسه می شوند.