طول پرده باید چقدر باشد؟ قواعد پرده‌دوزی را با علم داد فراگیرید

طول پرده باید چقدر باشد؟ قواعد پرده‌دوزی را با علم داد فراگیرید

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۴-۰۹
  • در : تزئینات منزل

تا حالا پیش آمده است که وارد یک اتاق شوید و اولین چیزی‌که چشم شما را به خود جلب کند، پرده‌های آن باشد؟ البته نه به خاطر جذابیت بی حد و حصر پرده‌ها؛ بلکه به دلیل عجیب به نظر رسیدن آن‌ها! به عنوان مثال، طول پرده ممکن است عجیب به نظر برسد. مثلا تا نیمه‌ی دیوار و درست وسط کف زمین و قرنیز پنجره تنظیم شده باشد، یا چند اینچ بالاتر از سطح زمین باشد. چنین پرده‌هایی، این‌طور به نظر می‌رسند که انگار برای پنجره‌ی دیگری دوخته شده بودند و حالا به اشتباه بر روی این پنجره نصب شده‌اند. مسلما هیچ کس نمی‌خواهد چنین واکنشی در برابر دکوراسیون منزل خود بگیرد. بنابراین، برای جلوگیری از این اشتباهات بهتر است که طول پرده را به دقت و با نظرات اصولی انتخاب کنید.

پرده‌های قدی، تنها یک الی دو اینچ از سطح زمین فاصله دارند

پرده‌های قدی، تنها یک الی دو اینچ از سطح زمین فاصله دارند

پرده‌های قدی

یکی از پرکاربردترین پرده‌ها، پرده‌های قدی هستند. این پرده‌ها به میله‌ی پرده‌ای که بالای پنجره متصل شده است، وصل می‌شود و تا بالای سطح زمین طول دارد. طول این پرده به گونه‌ای نیست که با سطح زمین تماس پیدا کند و زمانی که پرده به کناری رانده می‌شود، نباید سطح زمین را جارو کند. سبک پارچه‌ی این پرده‌ها می‌تواند بر روی حس و حال فضا تاثیر بسزایی بگذارد. به عنوان مثال برای سالن‌های رسمی مهمانی، مانند سالن غذاخوری یا نشیمن، می‌توان از پرده‌هایی استفاده کرد که حس رسمی بودن فضا را منتقل می‌کنند. پرده‌های حریری قدی یا پرده‌های وارونه می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای اتاق خواب باشند تا حسی رمانتیک را به بقیه القا کنند. از سویی، پرده‌های دو تکه را معمولا با پرده‌های کرکره‌ای یا حریری ترکیب می‌کنند تا نور را بهتر بتوان کنترل نمود.

این پرده‌ها باید نزدیک دیوار نصب شوند

این پرده‌ها باید نزدیک دیوار نصب شوند

پرده‌هایی که طول آن تا قرنیز می‌رسد

طول پرده‌هایی که تا قرنیز می‌رسند، معمولا برای جایی به کار می‌رود که زیر قرنیز با کابینت، کمد یا هر اثاثیه‌ی دیگری اشغال شده باشد. این کار باعث می‌شود که بتوان به راحتی با پرده کار کرد و هم‌چنین فضای کافی برای لوازم نیز فراهم باشد. در چنین مواردی، معمولا پرده تا یک اینچی بالای قرنیز می‌رسد. در چنین مواردی، پرده نباید با قرنیز تماس پیدا کند و یا در حین جابجا کردن آن، نباید سطح قرنیز را جارو کند.

پرده‌های سبک کافه، هم حریم شخصی شما را حفظ کرده و هم به میزان کافی نور عبور می‌دهند

پرده‌های سبک کافه، هم حریم شخصی شما را حفظ کرده و هم به میزان کافی نور عبور می‌دهند

طول پرده‌های سبک کافه!

معمولا پرده‌هایی که با سبک کافه نصب می‌شوند؛ نیمی از پنجره را می‌پوشانند. میله‌ی این پرده‌ها به گونه‌ای قرار گرفته است که پرده تا نیمی از پنجره را بپوشاند و باقی فضای پنجره نور را به داخل بتاباند. گاهی نیاز است در چنین سبک پرده‌هایی، میله‌ی پرده درست در وسط پنجره کارگزاری شود. معمولا این پرده‌ها، با والان‌هایی که هماهنگی کاملی با سبک و طرح پرده دارند؛ هماهنگ می‌شوند و این والان بر روی پرده می‌افتد. سطح پایینی پرده، دلخواه است و می‌توان برای آن هر طرحی را در نظر گرفت. منتهی باز و بسته شدن آن، از طریق کشیدن میله‌ی پرده به سمت راست یا چپ خواهد بود. پرده‌هایی که به سبک کافه دوخته می‌شوند، معمولا برای بخش صبحانه‌خوری یا آشپزخانه‌ی کافه تعبیه می‌گردد. بنابراین مشتری می‌تواند در صورت تمایل به راحتی آن را به کنار کشیده و فضای بیرون را ببیند.

پرده‌های رادیاتوری معمولا تا بالای رادیاتور می‌رسند

پرده‌های رادیاتوری معمولا تا بالای رادیاتور می‌رسند

سبک رادیاتوری و سایر سبک‌های طول پرده

پرده‌هایی که به سبک رادیاتوری دوخته می‌شوند؛ معمولا تا بالای رادیاتور اتاق طول دارند. از سویی، طول این پرده‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شود که انتهای آن درست چند اینچ پایین‌تر از قرنیز پنجره قرار می‌گیرد. البته این پرده فاصله‌ی زیادی تا سطح زمین دارد. این پرده‌ها می‌بایست کمی با رادیاتور فاصله داشته باشند تا در کار آن تداخل ایجاد نکنند و آسیبی هم نبینند. از طرفی، پرده‌هایی که به تا پایین پنجره کشیده می‌شوند؛ بخشی از دیوار را نیز می‌پوشانند. معمولا این پرده‌ها با یک موتور هدایت می‌شوند و تجهیزات مربوط به پرده بالای آن نصب می‌گردد.