فواید دویدن هر روز بر سلامتی بدن

فواید دویدن هر روز بر سلامتی بدن

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۰۱
  • در : ورزش عمومی

دویدن ۵ کیلومتر در هر روز می تواند می تواند استقامت شما را بهبود بخشیده و ممکن است در کاهش وزن نیز به شما کمک کند. اما دویدن بی وقفه و بدون روز تعطیلی مناسب همه نیست. در ادامه به فواید دویدن هر روز بر سلامتی بدن خواهیم پرداخت.

بیارا وبستر (Biara Webster)، فیزیولوژیست ورزش، اعتقاد دارد که ورزش هوازی منظم با شرایط زندگی امروزه بسیار مفید است زیرا می تواند به مدیریت استرس، اضطراب، افسردگی و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

چیزی که واضح است این است که دویدن برای سلامتی مفید است. اما سوال اینجاست که چه قدر باید بدویم؟ در ادامه خواهیم گفت هنگامی که ۵ کیلومتر در روز می دوید، چه اتفاقی برای بدن می افتد.

عضلات

دویدن

فواید دویدن هر روز بر سلامتی بدن – مفاصل

با دویدن روزانه ۵ کیلومتر، به احتمال زیاد شاهد بهبود هایی در استقامت عضلات و به طور بالقوه در اندازه عضلات اولیه مانند چهارسر ران، همسترینگ، فلکسور ران و ساق پا خواهید بود.

اگر هدف شما رشد و بزرگ تر کردن عضلات است (که به آن هایپرتروفی نیز می گویند)، باید تمرینات قدرتی را نیز انجام دهید. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۹، محققان شواهد موجود در مورد تفاوت رشد ماهیچه ها از طریق ورزش هوازی و بی هوازی را بررسی کردند. همانطور که انتظار می رفت، رشد عضلات در ورزش های بی هوازی مانند وزنه برداری، بیشتر از ورزش های هوازی است.

مفاصل

مفاصل

فواید دویدن هر روز بر سلامتی بدن – مفاصل

این تصور رایج وجود دارد که دویدن، خطر ابتلا به مشکلات مفاصل مانند استئوآرتریت را بیش تر از پیاده روی یا سایر ورزش های کم اثر افزایش می دهد. (به ویژه در دویدن مسافت های طولانی بدون روز های تعطیلی و استراحت)

با اینکه دویدن هر روز ۵ کیلومتر لزوما برای مفاصل شما مفید نیست، اما برخی تحقیقات نشان داده است که به طور کلی دوندگان از خطر مشکلات مفاصل کمتری برخوردار هستند.

برای کاهش خطرات برای تازه وارد ها، توصیه می شود که یک روز در میان برنامه خود را با تمرینات قدرتی به ویژه در پا ها جایگزین کنید (اگر هدفتان دویدن است) و یا تمرینات قلبی عروقی مانند شنا یا دوچرخه سواری کنید.

تمرینات هوازی

ورزش هوازی

فواید دویدن هر روز بر سلامتی بدن – ورزش هوازی

ورزش های هوازی از جمله دویدن، در بهبود تناسب اندام و سلامت قلب و عروق بدن نقش بسزایی دارند. آمادگی قلبی عروقی به توانایی بدن در استفاده از اکسیژن هنگام ورزش اشاره دارد. این کار نتیجه ریه ها، ماهیچه ها، قلب و خون شماست که به صورت همگام کار می کنند.

طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا، هر چه ورزش هوازی بیشتر و طولانی تری انجام دهید، آمادگی قلبی و عروقی شما افزایش خواهد یافت.

دویدن روزانه، تناسب اندام و سازگاری شما را با افزایش قدرت قلب، افزایش می دهد. اگر شما روزانه می دوید اما از لحاظ شدت یا مدت زمان انجام خود را به چالش نمی کشید، حداقل کاری که کردید این است که امادگی و سلامت خود را حفظ کرده اید. اما اگر می خواهید پیشرفت قابل توجهی در آمادگی قلب و عروق خود مشاهده کنید، طبیعتا باید خود را به چالش کشیده و تمرینات سخت تری انجام دهید.

کنترل وزن

اگر هر روز ۵ کیلومتر می دوید، شانس خوبی برای کاهش وزن دارید. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، افزایش فاصله دویدن به طول ۵ کیلومتر، با کاهش وزن در مردان و زنان همراه بوده است. همچنین انجام ورزش های هوازی در ۵ روز هفته به مدت ۱۰ ماه به افراد کمک کرد تا بدون هیچ گونه محدودیتی در رژیم غذایی خود، وزن خود را کاهش دهند.

این امر احتمالا به دلیل یک حقیقت اساسی در مورد کاهش وزن است. وقتی کالری بیشتری را از مصرف خود می سوزانید، شروع به آب کردن چربی های اضافه می کنید. با دویدن زیاد مقدار کالری که می سوزانید بیشتر می شود. همچنین با استفاده از یک رژیم غذایی می توانید سرعت کاهش وزن خود را بالا ببرید.

میزان کالری که در ۵ کیلومتر می سوزانید، بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، وزن و سرعت رویدن دارد.

روحیه و روان

انجام فعالیت های بدنی ممکن است تاثیر مثبتی روحیه و سلامت روان شما داشته باشد. همچنین از بروز افسردگی نیز می تواند جلوگیری کند.

طبق مطالعات، فقط ۱۵ دقیقه فعالیت شدید پمپاژ قلب مانند دویدن سریع، با خطر افسردگی کمتری همراه است.

خواب

دویدن زیاد حتی ممکن است در بهتر خوابیدن نیز شما را کمک کند. طبق مطالعات، ورزش منظم می تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود.

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم، هر روز دویدن می تواند راهی مناسب برای بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت و حفظ ماهیچه های شما باشد. به علاوه اگر همراه با یک رژیم غذایی مناسب هم باشد، منجر به کاهش وزن می شود.

اما برای کسانی که به تازگی می خواهند شروع کنند، دویدن مسافت های طولانی می تواند بسیار سخت باشد. به همین دلیل می توانید در آغاز با مسافت کوتاه شروع کرده کار ترکیبی از پیاده روی و دویدن را انجام دهید و به تدریج مسافت را بالا ببرید.

برای مثال می توانید با ۱ کیلومتر در روز شروع کرده و به ۵ کیلومتر برسید.

همچنین به هیچ وجه از استراحت فراموش نکرده و بعضی روز ها را برای دویدن تعطیل کنید. دویدن زیاد و افراطی می تواند نتیجه عکس داده و با خستگی، استرس و مشکل در خواب همراه باشد.