مجسمه های مومی اورس فیشر (Urs Fischer)

مجسمه های مومی اورس فیشر (Urs Fischer)

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۳۱
  • در : دانستنیها

مقدمه

مجسمه سازی از قدیم الایام یکی از هنرهای مورد علاقه ی بشری بوده است و معمولا مجسمه ها از مواد مختلفی نظیر سنگ و چوب ساخته می شوند. اما مجسمه های مومی اورس فیشر (Urs Fischer) موجب حیرت دنیای هنر شده است. این مجسمه های ساخته شده از شمع، پس از روشن شدن، کم کم ذوب می شوند. در ادامه بیش تر در رابطه با مجسمه های ساخته شده از شمع اورس فیشر صحبت می کنیم.

مجسمه های مومی اورس فیشر (Urs Fischer)

مجسمه های اورس فیشر از شمع هایی ساخته شده اند که با مرور زمان به آرامی ذوب می شوند.

مجسمه های مومی اورس فیشر (Urs Fischer)

مجسمه های مومی اورس فیشر (Urs Fischer)

در سال ۲۰۱۱، اورس فیشر (Urs Fischer)، هنرمند سوئیسی، با نمایش مجسمه های مومی ذوب شده اش در بی ینال (Biennale) ونیز، جهان هنر را به هیجان آورد. در حال حاضر، فرصتی فراهم شده تا مجسمه های ذوب شده ی این هنرمند را بار دیگر مشاهده نماییم، اما این بار این مجسمه های ساخته شده از موم در Bourse de Commerce در معرض دید قرار خواهند گرفت. این موزه پاریسی جدیدترین اقدام Pinault Collection می باشد که مجموعه هنری François Pinault (تاجر فرانسوی) را اداره می کند. بدین صورت نصب فیشر Untitled مکان جدیدی را یافته که زمانی محلی برای مذاکرات در مورد معاملات غلات و دیگر کالاها بوده است.

آثار فیشر که شامل باز آفرینی دقیق مجسمه ی ربوده شدن زنان اهل سابین در اواخر قرن شانزدهم جیمبولونیا (Giambologna) است، با بلندی های روتوندا (Rotunda) سازگار شده است. این نقطه ی کانونی ساختمان اخیراً توسط معمار مشهور اهل ژاپن، تادائو آندو (Tadao Ando) بازسازی شده است. در اطراف مجسمه ی فیشر چندین صندلی و یک بیننده ی کنجکاو قرار گرفته است که جزئیاتی را در بر می گیرد. همه چیز به نظر بسیار عادی به نظر می رسد تا زمانی که تماشاچیان متوجه می شوند که این آثار، مجسمه هایی معمولی نیستند و تنها از شمع درست شده اند.

در واقع، تماشاچی، دوست و همتای فیشر، هنرمند رودلف استینگل (Rudolf Stingel) می باشد. صندلی ها شامل ترکیبی از استایل هایی متفاوت هستند و شامل یک کرسی آفریقایی، یک صندلی پلاستیکی ، یک صندلی اداری و یک صندلی هواپیمایی می باشد. همه ی این صندلی ها با شمایل نگاری بوم بزرگی که روی گنبد بالا را پوشانده است، گفتگو می کنند.

در ابتدا هر یک از شمع ها روشن می شوند. در این مرحله، شمع ها تا وقتی که فتیله ها دوام داشته باشند در حال سوختن خواهند بود. سپس هر قطعه هنری به آرامی ذوب می شود. این روند یک مدیتیشن جذاب در گذر زمان می باشد، زیرا هر یک از مجسمه ها به سمت سرنوشتش و تجزیه شدن حرکت می کند. با گذشت زمان، سازه ها از رئالیسم به سمت انتزاع حرکت می کنند و تا اندازه ای یاد آور مرگ هستند. در حالی که این اثر می تواند غم انگیز باشد، اما تماشای آن فوق العاده جذاب است. در حال حاضر، فتیله ها روشن هستند و کل اثر، یا باقی مانده ی آن، تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

مجسمه های ساخته شده از شمع اورس فیشر (Urs Fischer)

مجسمه های ساخته شده از شمع اورس فیشر (Urs Fischer)

اورس فیشر مجسمه هایی را خلق کرده که در حقیقت از شمع های مومی غول پیکر تشکیل شده اند.

مجسمه های ساخته شده از شمع اورس فیشر (Urs Fischer)

مجسمه های ساخته شده از شمع اورس فیشر (Urs Fischer)

کلام پایانی

ماجرای تجاوز به زنان اهل سابین، در نخستین دوره های تاریخ رم و طی مدتی کوتاه بعد از تأسیس رم، توسط رومولوس و پیروانش، اتفاق داده‌است. اما حال اورس فیشر (Urs Fischer) مجسمه هایی را از موم ساخته است. آثار مومی این هنرمند سوئیسی شامل باز آفرینی مجسمه ی ربوده شدن و تجاوز به زنان اهل سابین می باشد. داستان این مجسمه ها با این که می تواند غم انگیز باشد، اما تماشای آن ها بسیار جذاب و فوق العاده خواهد بود.