۱۵ ترفند باور نکردنی از کاربردهای نمک، که دلتان می‌خواهد سریع امتحان کنید!

۱۵ ترفند باور نکردنی از کاربردهای نمک، که دلتان می‌خواهد سریع امتحان کنید!

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : خانه داری هنر در خانه

نمک تقریبا چاشنی اصلی غذا در تمامی خانه‌های دنیاست. اما به عنوان ماده‌ای همه‌کاره که دهان‌مان را آب می‌اندازد، کاربردهای نمک تنها در آشپزی خلاصه می‌شود. این ۱۵ ترفند گوناگون از کاربردهای نمک ، چنان شما را شگفت‌زده می‌کند که کاملا دیدتان را نسبت به نمک تغییر می‌دهد.

۱- شیشه‌ی جلوی ماشین را از یخ و سرمازدگی دور کنید

رفع یخ‌زدگی شیشه ماشین

رفع یخ‌زدگی شیشه ماشین

صبحِ پس از شبی پر از طوفان و کوران برف به اندازه‌ی کافی بد و خسته‌کننده هست، چه رسد به این‌که مجبور شوید با کلی زحمت شیشه‌ی جلوی ماشین را هم تمیز کنید. یخ‌زدگی شیشه‌ی جلوی ماشین، درست مانند لایه‌ی یخی که روی دسر محبوب‌تان می‌نشیند؛ می‌تواند آزاردهنده باشد. پس با کمک نمک، اوقات تلخ‌تان را رفت و روب نمایید. برای انجام این‌کار، این دستورالعمل را دنبال کنید: یک جوراب یا پلاستیکِ پر از نمک را همیشه در ماشین دم دست داشته باشید، شب‌های زمستانی که احتمال بارش برف را می‌دهید، نمک را بر روی شیشه بمالید. نمک با کاهش دمای انجماد یخ، جلوی نشستن آن را بر روی شیشه‌ی ماشین شما می‌گیرد. پس صبح بعد، هیچ خبری از یخ‌زدگی بر روی شیشه‌ی ماشین شما نخواهد بود!

۲- رفع گرفتگی توالت و لوله‌های فاضلاب

رفع گرفتگی توالت

رفع گرفتگی توالت

جدا چیزی مشمئزکننده‌تر از لوله‌ی گرفته‌ی فاضلاب هم هست؟ گرفتگی فاضلاب می‌تواند تنها در چند دقیقه توالت و آشپزخانه‌ی منزل شما را به صحنه‌ جرمی آشفته تبدیل نماید! اما یکی از کاربردهای نمک این است که می‌تواند در چنین موقعیت‌هایی به نجات شما بشتابد و به گرفتگی فاضلاب اجازه ندهد مهمانی شبانه‌ی شما را بهم بریزد. (البته در مواقع اضطراری، بهتر است این ترفند را در صورتی‌ اجرا کنید که منزل‌تان یک توالت دیگر هم داشته باشد. به این منظور، تا زمانی‌که نمک جادوی خودش را به انجام می‌رساند، مشکلی پیش نخواهد آمد). دستورالعمل: یک دوم فنجان نمک دریایی را با یک دوم فنجان جوش شیرین مخلوط کنید (در صورت عدم دسترسی به نمک دریایی، می‌توانید از نمک معمولی استفاده کنید). این ترکیب را به همراه شش فنجان پر آب جوش درون لوله‌های فاضلاب یا توالت بریزید. چند ساعت اجازه دهید نمک و جوش شیرین گرفتگی لوله را سست کنند؛ سپس با کمک یک تلمبه، باقی‌مانده‌ی گرفتگی لوله‌ی فاضلاب را از سر راه بردارید.

۳- نرمی و لطافت شلوارهای جین شما

نرمی و لطافت شلوارهای جین

نرمی و لطافت شلوارهای جین

اگر شلوار جین جدید و خوش‌دوخت شما کمی سفت و زمخت است، می‌توانید با کمک کاربردهای نمک شگفت‌انگیز و مفید منزل‌تان آن را لطیف و نرم کنید! دستورالعمل‌: پارچه‌ی شلوار را در محلول آب و یک فنجان نمک خوراکی بخوابانید ( مقدار آب باید به گونه‌ای باشد که تا سطح پارچه آن را بپوشاند). اجازه دهید شلوار جین‌تان ۲ الی ۳ ساعت در محلول آب و نمک بماند، سپس آن را بشویید و پهن کنید تا خشک شود. اگر به جای شستشوی دستی، ترجیح می‌دهید شلوار جین را با ماشین لباسشویی بشویید؛ یک دوم فنجان نمک را به شوینده‌ی لباس خود بیفزایید، سپس اجازه دهید شلوارتان در چرخه‌ی شستشوی معمولیِ ماشین لباسشویی تمیز شسته شود.

۴- نوشابه‌ و سایر نوشیدنی‌های خود را به سرعت خنک کنید

خنک کردن نوشیدنی‌ها

خنک کردن نوشیدنی‌ها

اگر یک جین نوشابه خریداری کرده‌اید و حالا قصد دارید همه‌ی آن‌ها را بلافاصله خنک کنید، از علم کمک بگیرید و کاری کنید نوشیدنی‌هایتان سریع‌تر به دمای زیر صفر برسند! دستورالعمل: یک محلول مبرد را با ترکیب حبه‌های یخ با یک دوم فنجان نمک و ۲ فنجان آب بسازید؛ ترکیب مقدار درستی از این مواد، مسبب ایجاد یک محلول با دمای زیر صفر درجه می‌شود. همین امر باعث می‌شود که قوطی نوشیدنی‌های شما با سرعتی باور نکردنی خنک شوند و با دمای مدنظر شما برسند.

۵- جلوی رنگ پس دادن لباس‌‌ها را بگیرید

جلوگیری از رنگ پس دادن لباس

جلوگیری از رنگ پس دادن لباس

اگر حوصله و انرژی ندارید که لباس‌های چرک و کثیف خود را دسته‌بندی کنید و جدا جدا بشویید، و از سویی می‌ترسید پیراهن صورتی جدید‌تان رنگ پس دهد و باقی لباس‌ها را خراب کند، می‌توانید از کاربردهای نمک در این زمینه بهره ببرید. ساده است! تنها کافی‌ست لباس گناه‌کار را در محلول آب و نمک قرار دهید. دستورالعمل: لباس‌های نو و روشن خود را به گونه‌ای درون محلول آب نمک قرار دهید ، که سطح پارچه‌ی لباس را بپوشاند. (می‌بایست یک فنجان نمک خوراکی در آب ریخته باشید)؛ سپس اجازه دهید پیش از شستشوی اصلی، یک الی دو ساعت در آب نمک استراحت کنند. در گام بعدی، ۴ فنجان آب نمک به چرخه‌ی شستشوی ماشین لباسشویی اضافه کنید؛ تا محض احتیاط جلوی رنگ پس دادن پارچه‌ی لباس را گرفته باشید.

۶- کوددهی به گیاهان با نمک دريايي

کوددهی به گیاهان

کوددهی به گیاهان

کاربردهای نمک دريايي در مقایسه با برادر ضعیف‌تر خود، یعنی نمک خوراکی، بسیار گسترده‌تر است. نمک دریایی سرشار از مواد معدنی مانند سدیم، آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. این یعنی نمک دریایی می‌تواند کود مناسبی برای باغچه‌ی شما باشد؛ بدون این‌که آسیبی به شما یا حیوانات خانگی‌تان وارد نماید. دستورالعمل‌های مربوط به این ترفند شامل این موارد می‌شود: یک قاشق چای‌خوری نمک دریایی را در یک گالن آب حل کنید، این محلول را درون اسپری باغچه‌ی خود بریزید و در فصل رشد گیاه، یک یا دو هفته یک‌بار این‌کار را تکرار نمایید.

۷- از نمک خوراکی برای رفع گیاهان هرز استفاده کنید

رفع گیاهان هرز

رفع گیاهان هرز

اگر در بازار مواد ارگانیک کنترل‌کننده‌ی علف‌های هرز فعالیت می‌کنید؛ بعلاوه به دنبال یک راهکار کم هزینه و کاربردی برای حذف این گیاهان آزاردهنده می‌گردید، کاربردهای نمک ارزان قیمت و مقرون به صرفه در این زمینه حتما به کارتان خواهد آمد. دستورالعمل: یک فنجان نمک را با دو فنجان آب ترکیب کرده، روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. همین‌که خنک شد، آن را درون بطری اسپری بریزید. راهکار ساده‌تر این است که این محلول را دقیقا بر روی علف‌های هرز بریزید. البته باید حسابی شش دانگ حواس خود را جمع کنید تا مبادا نمک با سایر گیاهان ارزشمندتان تماس پیدا کند، چرا که آن‌ها را نیز نابود خواهد کرد.

۸- عمری تازه به جاروهای دستی منزل‌تان ببخشید

تمیز کردن جاروهای دست

تمیز کردن جاروهای دست

یک ضرب‌المثل قدیمی جامائیکایی می‌گوید: اگرچه یک جاروی جدید همه چیز را به سرعت می‌روبد، اما یک جاروی کهنه به خوبی با تمام گوشه کنار منزل آشناست. اگر به دنبال تمیز کردن جاروهای دستی خود هستید، با فرو کردن تارهای جارو در یک سطل پر از آب نمک داغ، زندگی مجدد به آن خواهید بخشید. دستورالعمل: با ترکیب نصف فنجان نمک با یک گالن آب و فرو کردن تارهای طبیعی یا مصنوعی جارو در آن، اجازه دهید جارو نیم ساعت در این محلول استراحت کنید؛ سپس آن را خارج کرده و بگذارید خشک شود.

۹- کاستن درد و سوزش نیش حشرات

رفع سوزش و درد نیش حشرات

رفع سوزش و درد نیش حشرات

نمک از دیرباز یکی از مواد کاربردی کشاورزان برای درمان محل نیش زنبور، حشرات و سوزش زخم‌های حاصل از پیچک‌‌های سمی و وحشی بوده است. برای گزیدگی‌های زنبور، محل گزیدگی را خیس کرده و روی آن نمک بپاشید تا ورم آن کاهش پیدا کند. برای درمان نیش حشرات و بخصوص پشه، محل گزیدگی را ۵ الی ده دقیقه در آب نمک فرو کنید، سپس روی آن روغن خوراکی یا کره بمالید. برای درمان سوزش زخم‌های حاصل از پیچک‌های وحشی هم می‌توانید التهاب و خارش محل زخم را با فرو کردن آن در محلول آب نمک داغ، کاهش داده و درمان کنید. حتی اگر مجبور شدید، می‌بایست در یک وان پر از آب نمک فرو روید تا درمان صورت پذیرد.

۱۰- جلوی سخت شدن لکه‌های روی گاز را نمک بگیرید!

تمیز کردن لکه‌های گاز

تمیز کردن لکه‌های گاز

تقریبا هیچ راهی وجود ندارد که بتوان جلوی این قضیه را گرفت. وقتی در حال سرخ کردن و پختن بریانی سیب زمینی و گوشت هستید، جلوگیری از پاشیدن قطرات غذا بر روی سطح اجاقی که به تازگی آن را تمیز کرده‌اید؛ غیرممکن به نظر می‌رسد. به این لکه‌ها اجازه سخت شدن را ندهید. برای انجام این‌کار از کاربردهای نمک، طبق این دستورالعمل استفاده کنید: درحالی‌که هنوز لکه‌ی غذا تازه و مایع است، روی آن نمک بپاشید. همین‌که اجاق گاز سرد شد، تنها کافی‌ست با یک پارچه سطح آن را تمیز کنید.

۱۱- لکه‌های سمج تابه و قابلمه را فراری دهید

رفع چربی تابه و قابلمه

رفع چربی تابه و قابلمه

چربی عاشق بستن و سخت شدن است، دلیل آن هم این‌ست که این ماده در آب حل نمی‌شود. اگرچه می‌توان با یک راهکار ساده از شر آن خلاص شد. برای انجام این‌کار نیاز به کاربردهای نمک معجزه‌آسای منزل خود دارید. نمک می‌تواند به کلی رد چربی را از تابه و قابلمه‌ی شما محو و نابود کند. برای انجام این‌کار، کافی‌ست نمک را مستقیما بر روی لوازم آشپزی خود بپاشید؛ سپس آن‌ها را به خوبی ساییده و بشویید. یا می‌توانید با افزودن یک چهارم فنجان نمک به قابلمه‌ی خیس، این کار را راحت‌تر انجام دهید.

۱۲- سرعت آشپزی خود را دو برابر کنید

افزایش سرعت جوشش آب

افزایش سرعت جوشش آب

اگر از گرسنگی به هلاکت افتاده‌اید و آماده شدن نودل‌های فوری‌تان زیاده از حد دارد طول می‌کشد، کمی در آب آن نمک بپاشید. یکی از کاربردهای نمک این است که حرارت آب را بالاتر می‌برد و آب سریع‌تر به جوش می‌آید. به این طریق می‌توانید سرعت آشپزی خود را دو چندان کنید و سریع‌تر با یک بشقاب پاستای مرغ آغشته به سس گوجه فرنگی و ریحان، از خود پذیرایی کنید!

۱۳- رفع بوی بد دهان!

رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان

اگر حسابی سرتان گرم مکالمه‌ی پرحرارتی شده است؛ اما به هیچ چیزی برای رفع بوی بد، خجالت‌آور و آزاردهنده‌ی حاصل از نوشیدن نوشابه یا قهوه دسترسی ندارید؛ کافی‌ست دهان خود را با محلول آب‌ نمک شستشو دهید. این محلول بدون نیاز به قندهای اضافه یا فلوراید، دهان شما را ضدعفونی و تمیز می‌کند.

۱۴- خوشبو کردن کتانی‌های بدبو!

خوشبو کردن کتانی‌ها

خوشبو کردن کتانی‌ها

پیش از این درباره‌ی این‌که فریزر چطور می‌تواند باکتری‌های بدبوی موجود در پارچه‌ی کفش‌های کتانی‌تان را از بین ببرد، بحث کرده بودیم. اما شاید همسرتان خوشش نیاید شما کفش‌های پا زده و بدبوی خود را در کنار میلک شیک شبدر ایرلندی خوشمزه‌اش قرار دهید! در چنین موقعیت‌هایی، می‌توانید از کاربردهای نمک برای رفع بوی بد و آزاردهنده‌ی کفش‌های کتانی‌تان کمک بگیرید. برای انجام این‌کار، شب‌ها پیش از خواب در کفش‌های خود نمک بپاشید‌. این‌کار بوی کفش شما را می‌گیرد و آن را برای استفاده در روز بعد آماده می‌کند.

۱۵- لکه‌های قهوه و چای را محو و نابود کنید!

رفع لکه‌های قهوه و چای

رفع لکه‌های قهوه و چای

پیش از این به شما یاد دادیم که چگونه ترک‌خوردگی فنجان قهوه‌ی خود را رفع کنید. حالا از این ترفند برای بخشیدن جانی دوباره به ماگ‌های مسافرتی، کم ارزش و لکه‌شده‌ی خود بهره ببرید. بر روی یک اسفنج یا اسکاچ نمک بپاشید و سپس آن را به نرمی بر روی سطح ماگ بمالید. به عنوان اشانتیون، این راز را با شما در میان می‌گذاریم که می‌توانید از این ترفند، برای رفع لکه‌ی رژلب از سطوح شیشه‌ای استفاده کنید.